Wimb Lu ISSN Impreso: 1659-2107 ISSN electrónico: 2215-6712

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/wimblu/oai
Considerations on Burnout Syndrome in College Students
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

Keywords

Burnout
college students
Burnout
universitarios
vínculos

How to Cite

Mora, P., & Ruiz, M. . (2024). Considerations on Burnout Syndrome in College Students. Wimb Lu, 19(1), 1–15. https://doi.org/10.15517/wl.v19i1.60011

Abstract

College students are suffering from Burnout. First, the loss of family and personal ties, due to the transfer of students from their places of origin to the university, is a social variable that serves as a catalyst. Second, college students may have some undeveloped executive functions; which becomes an internal factor that reinforces burnout; as the student fails to manage his or her time and tasks efficiently. And additionally, burnout can alter executive functions. Third, the two years of virtuality have provided students with experiences of flexible instructional styles that require less investment in time and money issues, which may be destabilizing individuals; who now find traditional learning styles more rigid and inefficient. Faced with all the problems presented, students develop strategies of a productive nature or focused on resolving the situation, followed by the search for social support and as a last strategy, non-productive or avoidance strategies; which clearly make your problem worse.

https://doi.org/10.15517/wl.v19i1.60011
PDF (Español) (Español (España))
HTML (Español) (Español (España))

References

Acevedo Mena, Karen María y Dustin Ezequiel Amador Jiménez. "Estrés, estrategias de afrontamiento y experiencia académica en estudiantes universitarios en tiempos de pandemia del COVID-19. La experiencia de Nicaragua y Chile". Revista Torreón Universitario 10, n.º 27 (4 de febrero de 2021): 45–58. https://doi.org/10.5377/torreon.v10i27.10839

Aragón, Karina M., Alice C. Mullin, Erika D. Felix, Olivia Appel, and Jill D. Sharkey. 2024. “Identifying What Educators Need to Support Trauma-Informed Practices in the Schools: A Community Needs Assessment.” School Psychology, February. https://doi.org/10.1037/spq0000621

Aranda, Carolina. "El síndrome de Burnout o de quemarse en el trabajo: un conflicto en la salud de los profesionales". Revista de Investigación en Psicología 14, n.º 2 (3 de marzo de 2014): 45. https://doi.org/10.15381/rinvp.v14i2.2099

Barnett, Jeffrey E., and Grace Homany. 2022. “The New Self-Care: It’s Not All about You.” Practice Innovations 7 (4): 313–26. https://doi.org/10.1037/pri0000190

Cano-Vásquez, Lina María, e Isabel Cristina Ángel-Uribe. “Perspectivas de Los Estudiantes Sobre Las Experiencias de Aprendizaje En Un Curso Virtual Y Un MOOC.” American Journal of Distance Education 37, no. 2 (2023): 133–50. https://doi.org/10.1080/08923647.2023.2202596

Chamandy, Melodie y Patrick Gaudreau, “The Pursuit of Academic and Career Goals: A Dual-Domain Latent Change Score Model of Coping, Progress, and Burnout.” International Journal of Stress Management 29 (2) 2022 130–42. https://doi.org/10.1037/str0000247

Diestel, Stefan y Klaus-Helmut, Schmidt. “The Moderating Role of Cognitive Control Deficits in the Link from Emotional Dissonance to Burnout Symptoms and Absenteeism.” Journal of Occupational Health Psychology 16, no. 3 (2011) 313–30. https://doi.org/10.1037/a0022934

Fishbein, Martin y Icek Ajzen. "Belief, Attitude, Intention, and Behavior: An Introduction to Theory and Research." Addison-Wesley 6, n.º 7 (1975).

Fuster, Doris, Yolvi Ocaña y Roger Norabuena. "Estilos de afrontamiento al estrés influyentes en la solución de problemas sociales en estudiantes universitarios en aislamiento social por COVID 19". Revista AVFT 40, n.º 4 (2021): 1–8. https://doi.org/10.5281/zenodo.5227522

García Botero, Jacqueline, Gustavo García Botero y Margarita Alexandra Botero Restrepo. "Aspectos psicosociales y condiciones educativas de docentes de lengua en formación durante el confinamiento por la pandemia de COVID-19". Íkala 26, n.º 3 (11 de septiembre de 2021): 553–69. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v26n3a05

Jaroslavsky, Ezequiel y Irma Morosini. "El vínculo en Psicoanálisis". Psicoanálisis e Intersubjetividad, 6, n.º 1 (2012).

Moscoso, Manolete y Eliana Delgado. "La teoría del estrés crónico como modelo científico en neurociencia cognitiva". Revista de Investigación en Psicología 18, n.º 1 (10 de mayo de 2016): 167. https://doi.org/10.15381/rinvp.v18i1.11786

Muchiut, Alvaro, Paola Vaccaro y Marcos Pietto. "Inteligencia, funciones ejecutivas y rendimiento académico de adolescentes de 13 y 14 años de Resistencia (Chaco, Argentina)". Interdisciplinaria 38, n.º 3 (2021).

Picón, Gerardo Armando y Coral Stefany Cáceres Samaniego. "Caracterización del desarrollo de las clases virtuales desde la perspectiva de docentes universitarios durante la pandemia por COVID-19". Revista Educación, (26 de julio de 2023). https://doi.org/10.15517/revedu.v47i2.53696

Renaud, Charlie, y Agnès Lacroix, “Systematic Review of Occupational Burnout in Relation to Cognitive Functions: Current Issues and Treatments.” International Journal of Stress Management 30, n.º 32 (2023). https://doi.org/10.1037/str0000279

Saborío, Lachiner, y Hidalgo, Luis. “Síndrome de Burnout”. Medicina Legal de Costa Rica, 32, n.º 1 (2015): 119-124.

Tapullima Mori, Calixto, Eveling Nathaly Munguía Girón, Elián Moisés Reyes Cántaro y Erick Brandon Sánchez Gonzales. "Revisión sistemática sobre síndrome de Burnout en personal de salud en América Latina entre 2015-2020". Revista de Investigación en Psicología 24, n.º 1 (18 de junio de 2021): 197–221. https://doi.org/10.15381/rinvp.v24i1.20608

Valdez López, Yenisel Carolina, Ricardo Antonio Marentes Patrón, Sheida Eunice Correa Valenzuela, Reyna Isabel Hernández Pedroza, Isamar Daniela Enríquez Quintero y María Olga Quintana Zavala. "Nivel de estrés y estrategias de afrontamiento utilizadas por estudiantes de la licenciatura en Enfermería". Enfermería Global 21, n.º 1 (1 de enero de 2022): 248–70. https://doi.org/10.6018/eglobal.441711

Velasco, Nubia, Lima Jose y Pedraza Diana. "Publicaciones científicas sobre educación en pandemia por COVID-19 y Lineamientos de políticas educativas internacionales". Revista Historia De La Educación Latinoamericana 23, n.º 37 (16 de julio de 2021). https://doi.org/10.19053/01227238.12670

Viñas Poch, Ferran, Mònica González Carrasco, Yolanda García Moreno, Sara Malo Cerrato y Ferran Casas Aznar. "Los estilos y estrategias de afrontamiento y su relación con el bienestar personal en una muestra de adolescentes." Anales de Psicología 31, n.º 1 (1 de enero de 2015). https://doi.org/10.6018/analesps.31.1.163681

World Health Organization. "Burn-out an "occupational phenomenon": International Classification of Diseases". World Health Organization (WHO), 28 de mayo de 2019. https://www.who.int/news/item/28-05-2019-burn-out-an-occupational-phenomenon-international-classification-of-diseases

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Paula Mora, Mariam Ruiz

Downloads

Download data is not yet available.