e-Ciencias de la Información ISSN electrónico: 1659-4142

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/eciencias/oai
Case Study as teaching strategy in training of students in Library Science
PDF (English)
EPUB
HTML

Palabras clave

Case studies
didactic strategies
constructivism
library science

Cómo citar

González Pérez, E. (2015). Case Study as teaching strategy in training of students in Library Science. E-Ciencias De La Información, 5(2), 1–13. https://doi.org/10.15517/eci.v5i2.19736

Resumen

This paper proposes a theoretical basis and some guidelines for implementing the study of cases in the academic training of students of the majors offered by the School of Library and Information Science at the University of Costa Rica. This teaching strategy can be successful in situations in wich the application of theory and practice to study different subjects is required, because these subjects are a product of real situations or problems from work activity and encourage the search for solutions, creativity, negotiation, teamwork, leadership, among many other attitudes and skills. This work starts from the perspective of constructivist that promotes meaningful learning and allows teachers and students to assume different roles in the construction of new knowledge.

https://doi.org/10.15517/eci.v5i2.19736
PDF (English)
EPUB
HTML

Citas

Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información [EBCI]. (2013). Informe de Autoevaluación 2007-2012. San José, C.R.: Autor.

López Noeguero, Fernando. (2007). Metodología participativa en la enseñanza universitaria. Madrid: Narcea.

Martínez Carazo, P.C. (2006). El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento & gestión, 20, 165-193.

Martínez Sánchez, A. (1999). El estudio de casos como técnica didáctica. Innovación educativa, 9, 25-53.

Soler Fernández, E. (2006). Constructivismo, innovación y enseñanza efectiva. Caracas: Equinoccio.

Tecnológico de Monterrey. (2012). Técnicas didácticas: método de casos. Recuperado de http://sitios.itesm.mx/va/diie/tecnicasdidacticas/5_1.htm

Universidad de Costa Rica [UCR]. (2004). Política Académica. Perfil de competencias genéricas para el profesorado de la Universidad de Costa Rica. San José, C.R.: Autor.

Velázquez Elizarrarás, J.C. (2007). El estudio de caso en las relaciones jurídicas internacionales. México: UNAM.

Comentarios

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.