Abstract
Objective. This study analyses the relationships between personal adjustment and disruptive behaviors in a group of 136 primary school students between the ages of 9 and 12. Method. This field observation study used a non-experimental, cross-sectional methodology. Several questionnaires were used to measure students’ selfesteem, personality, stress, and emotional competencies. Moreover, an ad hoc questionnaire was created to record disruptive behaviors. Results. The results indicate significant positive relationships between disruptive behaviors and school stress, as well as negative ones with self-esteem, stability, competence, and emotional understanding. The differences are significant according to gender, with inappropriate behaviors manifesting to a lesser extent in the case of girls.
References
Agirre, I. A., Izaguirre, L. A., Etxaniz, I. E., & Maya, M. S. (2015). Capacidad predictiva del autoconcepto y la inteligencia emocional en el ajuste escolar autopercibido. Bordón. Revista de Pedagogía, 67(4), 9-26. https://doi.org/10.13042/Bordon.2015.67401
Alonso, J. D., & Juste, M. R. P. (2008). Las conductas problemáticas en el aula: propuesta de actuación. Revista Complutense de Educación, 19(2), 447-457. https://dx.doi.org/10.5209/RCED
Álvarez-García, D., Álvarez, L., Núñez, J. C., González, P., González-Pienda, J. A., Rodríguez, C., & Cerezo, R. (2010). Violencia en los centros educativos y fracaso académico. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 1(2), 139-153. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=245116406002
Álvarez-Icaza, M. A. V., Gómez-Maqueo, E. L., & Durán-Patiño, C. (2004). La influencia de la autoestima en la percepción del estrés y el afrontamiento en niños de edad escolar. Salud Mental, 27(4), 18-25. https://www.redalyc.org/pdf/582/58242703.pdf
Gutiérrez, A. (2020). Inteligencia emocional percibida en estudiantes de educación superior: análisis de las diferencias en las distintas dimensiones. Actualidades en Psicología, (128), 17-33. https://doi.org/10.15517/ap.v34i128.34469
Anderson, S., & Hunter, S. C. (2012). Cognitive appraisals, emotional reactions, and their associations with three forms of peer-victimization. Psicothema, 24(4), 621-627.
Bisquerra, R., Pérez, J. C., & García, E. (2015). Inteligencia emocional en educación. Editorial Síntesis.
Bueno, N. (2014). Afrontament de conductes disruptives en l’àmbit escolar. Educat: Revista de Psicopedagogía, 3, 11-12. https://www.educat.cat/blog/wp-content/uploads/2014/01/conductes-disruptives.pdf
Carmona, M. G., & López, J. E. (2015). Autoconcepto, dificultades interpersonales,habilidades sociales y conductas asertivas en adolescentes. Revista Española deOrientación y Psicopedagogía, 26(2), 42-58. https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.2.2015.15215
Carrasco, C., Alarcón, R., & Trianes, M. (2015). Eficacia de una intervención psicoeducativa basada en clima social, violencia percibida y sociométricos en alumnado de Educación Primara. Revista Psicodidáctica, 20(2), 247-262. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.13206.
Cava, M. J., Arango, C. M., & Musitu, G. (2001). Autoestima, percepción de estrés y ánimo depresivo en grupos de riesgo. Cuadernos de Trabajo Social, 14(17), 17-28. https://revistas.ucm.es/index.php/CUTS/article/view/CUTS0101110017A
Cava, M. J., Buelga, S., Musitu, G., & Murgui, S. (2010). Violencia escolar entre adolescentes y sus implicaciones en el ajuste psicosocial: un estudio longitudinal. Revista de Psicodidáctica, 15(1), 21-34.
Chacón-Cuberos, R., Espejo-Garcés, T., Martínez-Martínez, A., Zurita-Ortega, F., Castro-Sánchez, M., & Ruiz, G. R. R. (2018). Conductas agresivas, victimización y uso problemático de videojuegos en escolares de educación primaria de la provincia de Granada. Revista Complutense de Educación, 29, 1011-1023. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.54455
Chacón-Cuberos, R., Martínez-Martínez, A., Castro-Sánchez, M., Espejo-Garcés, T., Valdivia-Moral, P. A., & Zurita-Ortega, F. (2015). Relación entre bullying, género y actividad física: Estudio en escolares de la provincia de Granada. TRANCES, 7(6), 791-810.
Díaz-Aguado, M. J., Martínez-Arias, R., & Martín-Seoane, G. (2004). La violencia entre iguales en la escuela y en el ocio. Estudios comparativos e instrumentos de evaluación. Instituto de la Juventud.
Diazgranados, S. (2014). Asociación entre los ambientes escolares y las actitudes de apoyo hacia la violencia en estudiantes colombianos. Revista Colombiana de Educación, 66, 175-202.
Dodge, K. A., Lansford, J. E., Burks, V. S., Bates, J. E., Pettit, G. S., Fontaine, R., & Price, J.M (2003). Peer rejection and social information-processing factors in the development of aggressive behavior problems in children. Child Development, 74, 374-393. https://doi.org/10.1111/1467-8624.7402004
Drerup. L., & Jackson, Y. (2014). Community Violence and Psychological Adjustment in Youth: Role of emotional-social intelligence. Journal of Child and Adolescent Trauma, 7(1), 17-26. https://doi.org/10.1007/s40653-014-0006-z
Escobar, M., Trianes, M. V., Fernández-Baena, F. J., & Páez, J. M. (2010). Relaciones entre aceptación sociométrica escolar e inadaptación socioemocional, estrés cotidiano y afrontamiento. Revista Latinoamericana de Psicología, 42(3), 469-479.
Espejo, T., Chacón, R., Zurita, F., & Castro, M. (2016). Victimización en edad escolar desde la perspectiva de la actividad física. Sportis, 2(2), 379-389. http://dx.doi.org/10.17979/sportis.2016.2.3.1729
Estévez, E., Inglés, C. J., & Martínez-Monteagudo, M. C. (2013). School aggression: Effects of classroom environment, attitude to authority and social reputation among peers. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(1), 22-32. https://doi.org/10.1989/ejihpe.v3i1.20
Estévez, E., Inglés, C., Emler, N., Martínez-Monteagudo, M. C., & Torregrosa, M. S. (2012). Análisis de la relación entre la victimización y la violencia escolar: El rol de la reputación antisocial. Intervención Psicosocial, 21, 53-65. http://dx.doi.org/10.5093/in2012v21n1a3
Estévez, E., & Jiménez, T. I. (2015). Conducta agresiva y ajuste personal y escolar en una muestra de estudiantes adolescentes españoles. Universitas Psychologica, 14(1), 111-124. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-1.caap
Evans, M., Heriot, S. A., & Friedman, A. G. (2002). A behavioral pattern of irritability, hostility and inhibited empathy in children. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 7(2), 211-224 https://doi.org/10.1177%2F1359104502007002008
Field, L. (1993). Creating Self-esteem; a Practical Guide to Realizing Your True Worth. Element Books.
Filella-Guiu, G., Pérez-Escoda, N., Agulló, M., & Oriol, X. (2014). Resultados de la aplicación de un programa de educación emocional en Educación Primaria. Estudios sobre Educación, 26, 125-147.
Fuentes, M. C., García, J. F., Gracia, E., & Lila, M. (2011). Autoconcepto y ajuste personal en la adolescencia. Psicothema, 23(1), 7-12.
Gómez, M. C, & da Resurrección, A. (2017). Estrategias de intervención en conductas disruptivas. Educação por escrito, 8(2), 278-293. http://dx.doi.org/10.15448/2179-2017.2.27976
Gotzens, C., Badia, M., Castelló, A., & Genovard, C. (2007). La gravedad de los problemas de comportamiento en el aula vista por los profesores. Revista Portuguesa de Pedagogía 41(1), 103-120. http://dx.doi.org/14195/1647-8614_41-1_7.
Gotzens, C., Badia, M., Genovard, C., & Dezcallar, T. (2010). Estudio comparativo de la gravedad atribuida a las conductas disruptivas en el aula. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(1), 33-58. http://dx.doi.org/10.25115/ejrep.v8i20.1399
Grebennikov, L. (2005). The Normalised Child: A Non-Traditional Psychological Frame-work. Australian Journal of Early Childhood, 30(2), 8-14. https://doi.org/10.1177/183693910503000204
Gutiérrez-Cobo, M. J., Cabello, R., & Fernández-Berrocal, P. (2017). Inteligencia emocional, control cognitivo y el estatus socioeconómico de los padres como factores protectores de la conducta agresiva en la niñez y la adolescencia. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 88(31), 39-52. http://hdl.handle.net/10481/49695
Gutiérrez, M., & Gonçalves, T. O. (2013). Activos para el desarrollo, ajuste escolar y bienestar subjetivo de los adolescentes. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 13(3), 339-355.
Gutiérrez, M. C., & López, J. E. (2015). Autoconcepto, dificultades interpersonales, habilidades sociales y conductas asertivas en adolescentes. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(2), 42-58. https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.2.2015.15215
Hampel, P., & Petermann, F. (2006). Perceived stress, coping, and adjustment in adolescents. Journal of Adolescent Health, 38, 409-415. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2005.02.014
Heras, J., & Navarro, R. (2012). Ajuste escolar, soledad y conducta agresiva entre estudiantes de educación secundaria. Revista Qurriculum, 25, 105-124.
Ison, M. (2004). Características familiares y habilidades sociocognitivas en niños con conductas disruptivas. Revista Latinoamericana de Psicología, 36(2), 257-268.
Jenkins, J. M., & Smith, M. A. (1990). Factors protecting children living in disharmonious homes: maternal reports. American Academy Child Adolescent Psychiatry, 29(1), 60-69. https://doi.org/10.1097/00004583-199001000-00011
Kusche, C. A., Greenberg, M. T., & Beilke, R. (1988). Seattle personality questionnaire for young school-aged children. Unpublished manuscript. University of Washington.
Ladd, G. W., Kochenderfer-Ladd, B., & Rydell, A. M. (2011). Children´s interpersonal skills and school-based relationships. In P. K. Smith y C. H. Hart (Eds.), The Wilwy-Blackwell handbook of childhood social development (pp. 181-206). Wiley-Blackwell.
Latorre, A., & Teruel, J. (2009). Protocolo de actuación ante conductas disruptivas. Información Psicológica, (95), 62-74. http://www.informaciopsicologica.info/OJSmottif/index.php/leonardo/article/view/170
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Martínez Roca.
Lippman, L., & Rivers, A. (2008). Assessing school engagement: A guide for out-of-school time program practitioners. A Research-to-Results brief. Child Trends.
Martín, M. D. M. B., & Lleixà, V. G. (2017). Las conductas disruptivas en la escuela rural. Papeles Salmantinos de Educación, (21), 11-33.
Martínez, B., Murgui, S., Musitu, G., & Monreal, M. C. (2009). El rol de apoyo parental, las actitudes hacia la escuela y la autoestima en la violencia escolar en adolescente. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8(3), 679-692.
Martínez, B., Povedano, A., Amador, L.V., & Moreno, D. (2012). Clima escolar, satisfacción con la vida y victimización en la escuela. Un análisis del efecto moderador del género. Anales de Psicología, 28(3), 875-882. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16723774026
Matthews, G., Zeidner, M., & Roberts, R. (2012). Emotional Intelligence 101. Springer.
Méndez, I., & Cerezo, F. (2010). Bullying y factores de riesgo para la salud en estudiantes de secundaria. European Journal of Education and Psychology, 3(2), 209-210. https://doi.org/10.1989/ejep.v3i2.61
Millon, T. (1998). Trastornos de la personalidad. Más Allá del DSM. Masson.
Mora, I. H., & Ponce, R. S. (2017). ¿Crece la conflictividad escolar? Percepciones de estudiantes y profesorado de Secundaria. Educatio Siglo XXI, 35(3), 255-275. https://doi.org/10.6018/j/308991
Morente, A. R., Guiu, G. F., Castells, R. R., & Escoda, N. P. (2017). Análisis de la relación entre competencias emocionales, autoestima, clima de aula, rendimiento académico y nivel de bienestar en educación primaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(1), 8-18. http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/19355/16270
Murray, J., Farrington, D. P., & Sekol, I. (2012). Children’s antisocial behaviour, mental health, drug use and educational performance after parental incarceration: a systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 138(2), 175-210. https://doi.org/10.1037/a0026407
Murray, C., & Murray, K. M. (2004). Child level correlations of teacher-students relationships: An examination of demographic orientation characteristics, academia orientations and behavioral orientations. Psychology in the Schools, 41(7), 751-762. https://doi.org/10.1002/PITS.20015
Olweus, D., & Limber, S. (2010). Bullying in School: Evaluation and Dissemination of the Olweus Bullying Prevention Program. American Journal of Orthopsychiatry, 80(1), 124-134. https://psycnet.apa.org/doi/10.1111/j.1939-0025.2010.01015.x
Pérez-Escoda, N., Torrado, M., López-Cassà, E., & Fernández Arranz, M. (2014). Competencias emocionales y ansiedad en la educación primaria. En: I Congreso Internacional de Educación Emocional (X Jornadas de Educación Emocional): “Psicología positiva y bienestar”. Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica. Universidad de Barcelona.
Pérez-González, J. C. (2003). Sobre la Validación de Constructo de la Inteligencia Emocional. Encuentros en Psicología Social, 1(2), 252-257.
Porcel, A. M. (2010). Conductas disruptivas en el aula. Revista Digital Innovación y Experiencia Educativa, 34, 1-10.
Porter, R. B., & Cattell, R. B. (2016). Cuestionario de personalidad para niños. TEA Ediciones.
Ramírez, S., & Justicia, F. (2006). El maltrato entre escolares y otras conducta-problema para la convivencia. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(2), 265-290. http://dx.doi.org/10.25115/ejrep.v4i9.1190
Ramos, R., Giménez, A. I., Muñoz-Adell, M. A., & Lapaz, E. (2006). Cuestionario para la Evaluación de la Autoestima en Educación Primaria. TEA Ediciones.
Reijntjes, A., Stegge, H., Meerum-Terwogt, M., Kamphuis, J. H., & Telch, M. J. (2006). Children’s coping with in vivo peer rejection: An experimental investigation. Journal of Abnormal Child Psychology, 34, 877-889. http://dx.doi.org/10.1007/s10802-006-9061-8.
Robichaud, M. G. R. (2003). Lénfant Souffre-douleur. Les Editions de L´homme. Rodríguez, P. L. (2011). Análisis de la convivencia escolar en aulas de educación primaria. Revista Iberoamericana de Educación, 55(3), 1-12. https://doi.org/10.35362/rie5531599
Rodríguez-Fernández, A., Droguett, L., & Revuelta, L. (2012). Ajuste escolar y personal en la adolescencia: El papel del autoconcepto académico y del apoyo social percibido. Revista de Psicodidáctica, 17(2), 397-413. http://dx.doi.org/10.1387/Rev.Psicodidact.3002
Romero, N. A. R., Guajardo, J. G., & Nava, J. M. F. (2017). Competencias socioemocionales como predictoras de conductas prosociales y clima escolar positivo en adolescentes. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 88, 77-90.
Ros, I., Goikoetxea, J., Gairín, J., & Lekue, P. (2012). Implicación del alumnado en la escuela: diferencias interindividuales e intercentros. Revista de Psicodidáctica, 17(2), 291-307. http://dx.doi.org/10.1387/Rev.Psicodidact.4557
Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton University Press. Rudolph, K. D. (2002). Gender differences in emotional response to interpersonal stress during adolescence. Journal of Adolescent Health, 30(4 Suppl), 3-13. http://dx.doi.org/10.1016/s1054-139x(01)00383-4
Sandstrom, M. J. (2004). Pitfalls of the peer world: How children cope with common rejection experiences. Journal of Abnormal Child Psychology, 32(1), 67-81. https://doi.org/10.1023/B:JACP.0000007581.95080.8b
Schneider, S. K., O’Donnell, L., Stueve, A., & Coulter, R. W. (2012). Cyberbullying, school bullying, and psychological distress: A regional census of high school students. American Journal of Public Health, 102(1), 171-177. https://dx.doi.org/10.2105%2FAJPH.2011.300308
Schoeps, K., Tamarit, A., González, R., & Montoya-Castilla, I. (2019). Competencias emocionales y autoestima en la adolescencia: impacto sobre el ajuste psicológico. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 6(1), 51-56. https://doi.org/10.21134/rpcna.2019.06.1.7
Seiffge-Krenke, I., & Stemmler, M. (2002). Factors contributing to gender differences in depressive symptoms: A test of three developmental models. Journal of Youth and Adolescence, 31, 405-417. https://doi.org/10.1023/A:1020269918957
Sun, S., Pan, W., & Wang, L. L. (2010). A comprehensive review of effect size reporting and interpreting practices in academic journals in education and psychology. Journal of Educational Psychology, 102(4), 989. https://doi.org/10.1037/a0019507
Trianes, M. V., Blanca, M. J., Fernández-Baena, F. J., Escobar, M., & Maldonado, E. F. (2011). Inventario de Estrés Cotidiano Infantil. TEA Ediciones.
Usán, P., & Bordás, C. (2018). Motivación escolar, inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de educación secundaria obligatoria. Actualidades en Psicología, 32(125), 95-112. https://doi.org/10.15517/ap.v32i125.32123
Valdés, A. A., Sánchez-Escobedo, P. A., & Carlos-Martínez, E. A. (2012). Autoconcepto social y ajuste escolar de estudiantes de educación media con conductas de hostigamiento en la escuela. Educación y Ciencia, Cuarta época, 2(5), 85-96.
Villarreal-González, M. E., Sánchez-Sosa, J. C., Veiga, F. H., & Del Moral A, G. (2011). Contextos de desarrollo, malestar psicológico, autoestima social y violencia escolar desde una perspectiva de género en adolescentes mexicanos. Psychosocial Intervention, 20(2), 171-181. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=1798/179819285005
Zimmer-Gembeck, M. J., & Pronk, R. E. (2012). Relation of depression and anxiety to self-and peer-reported relational aggression. Aggressive Behavior, 38(1), 16-30. https://doi.org/10.1002/ab.20416
Zurita, F., Vilches, J. M., Cachón, J., Padial, R., Martínez, A., & Castro, M. (2015). Violencia escolar en adolescentes: un análisis en función de la actividad física y lugar de residencia habitual. Universitas Psychologica, 14(2), 759-769. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-2.veaa