Abstract
Objective. The aim of the study was to validate the Ambivalent Sexism Inventory (ASI) in the Ecuadorian context, as well as to analyze its internal consistency and convergent validity with the Ambivalence Inventory towards men (AMI). Method. Men (44.1%) and women (55.9%) from the city of Quito (N = 965), aged from 20 to 60 years old, participated in this quantitative and instrumental study. Results. The ASI presents an adequate factorial fit to the original two-factor model; there is internal consistency in the total scale (w = .72) and in the two factors (hostile sexism: w = .71; benevolent sexism: w = .53), and statistically significant convergent validity with the AMI (r = .652). It is concluded that the instrument use in the Ecuadorian context is valid.
References
Asparouhov, T., & Muthén, B. (2014). Multiple-group factor analysis alignment. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 21(4), 495-508. https://doi.org/10.1080/10705511.2014.919210
Arbach, K., Vaiman, M., Bobbio, A., Bruera, J., & Lumello, A. (2019). Inventario de Sexismo Ambivalente: Invarianza factorial entre géneros y relación con la violencia de pareja. Interdisciplinaria, 36(1), 59-76. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1668-70272019000100005&lng=es&tlng=es
Arteaga-Barba, M., López Escamilla, K. G., Monroy Sánchez, K., Pérez León, J. R., Guzmán-Díaz, G., & Cisneros Herrera, J. (2021). Aproximación socio-histórica y psicoanalítica del machismo y sexismo. Boletín Científico de la Escuela Superior Atotonilco De Tula, 8(15), 45-50. https://doi.org/10.29057/esat.v8i15.6305
Ato, M., López, J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en Psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
Barrera, R. (2020). Sexismo ambivalente y su relación con la violencia de pareja en los estudiantes de la Facultad de Medicina de la Universidad Católica de Cuenca [Tesis de grado, Universidad Católica de Cuenca]. Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Cuenca. https://dspace.ucacue.edu.ec/handle/ucacue/8357
Boira, S., Chilet-Rosell, E., Jaramillo-Quiroz, S., & Reinoso, J. (2017). Sexismo, pensamientos distorsionados y violencia en las relaciones de pareja en estudiantes universitarios de Ecuador de áreas relacionadas con el bienestar y la salud. Universitas Psychologica, 16(4), 1-12. https://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-4.spdv
Bradley-Geist, J. C., Rivera, I., & Geringer, S. D. (2015). The collateral damage of ambivalent sexism: Observing sexism impacts bystander self-esteem and career aspirations. Sex Roles, 73(1), 29-42. https://doi.org/10.1007/s11199-015-0512-y
Brown, T. A. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research (Vol. 2). Guilford Publications.
Byrne, B. (2008). Testing for multigroup equivalence of a measuring instrument: A walk through the process. Psicothema, 20(4), 872-882. https://www.researchgate.net/publication/23404381_Testing_for_multigroup_equivalence_of_a_measuring_instrument_A_walk_through_the_process
Cain, M. K., Zhang, Z., & Yuan, K. H. (2017). Univariate and multivariate skewness and kurtosis for measuring nonnormality: Prevalence, influence and estimation. Behavior research methods, 49(5), 1716-1735. https://doi.org/10.3758/s13428-016-0814-1
Cárdenas, M., Lay, S., González, C., Calderón, C., & Alegría, I. (2010). Inventario de sexismo ambivalente: adaptación, validación y relación con variables psicosociales. Revista Salud & Sociedad, 1(2), 125-135. https://doi.org/10.22199/S07187475.2010.0002.00006
Carrera-Fernández, M. V., Lameiras-Fernández, M., Rodríguez-Castro, Y., & Vallejo-Medina, P. (2013). Bullying among Spanish secondary education students: The role of gender traits, sexism, and homophobia. Journal of Interpersonal Violence, 28(14), 2915-2940. https://doi.org/10.1177/0886260513488695
Carrera-Fernández, M. V., Lameiras-Fernández, M., Rodríguez-Castro, Y., & Vallejo-Medina, P. (2014). Spanish adolescents’ attitudes toward transpeople: Proposal and validation of a short form of the Genderism and Transphobia Scale. The Journal of Sex Research, 51(6), 654-666. https://doi.org/10.1080/00224499.2013.773577
Caycho-Rodríguez, T., Vilca, L., Carbajal-León, C., White, M., Vivanco-Vidal, A., Saroli-Aranibar, D., Peña-Calero, B., & Moreta-Herrera, R. (2021). Coronavirus Anxiety Scale: New psychometric evidence for the Spanish Version based on CFA and IRT models in a Peruvian Sample. Death Studies, 46(5), 1090-1099. https://doi.org/10.1080/07481187.2020.1865480
Chahín-Pinzón, N., & Briñez, B. L. (2015). Propiedades psicométricas de la Escala de Ideología de Género en adolescentes colombianos. Universitas Psychologica, 14(1), 81-90. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-1.ppei
Cortés, L., Sánchez, M., & Mézquita, Y. (2022). Sexismo, ideología de género y apoyo a premisas socioculturales en estudiantes de educación superior. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(2), 1315-1342. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i2.1956
De Lemus, S., Castillo, M., Moya, M., Padilla, J. L., & Ryan, E. (2008). Elaboración y validación del Inventario de Sexismo Ambivalente para Adolescentes. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8(2), 537-562. https://www.redalyc.org/pdf/337/33712001013.pdf
Díaz, C., Rosas, M. A., & González, M. T. (2010). Escala de Machismo Sexual (EMS-Sexismo-12): diseño y análisis de propiedades psicométricas. Summa Psicológica UST, 7(2), 35-44. https://doi.org/10.18774/448x.2010.7.121
Díaz-Loving, R., González-Rivera, I., & Baeza-Rivera, M. J. (2019). Sexismo: una configuración a partir de las premisas histórico-psicosocioculturales. Enseñanza e Investigación en Psicología, 1(3), 287-293. https://www.revistacneip.org/index.php/cneip/article/view/67/52
Domínguez-Lara, S. (2018). Propuesta de puntos de corte para cargas factoriales: una perspectiva de fiabilidad de constructo. Enfermería Clínica, 28(6), 401-402. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2018.06.002
Domínguez-Lara, S., & Merino-Soto, C. (2015). Sobre el reporte de confiabilidad del Clarp-TDAH, de Salamanca (2010). Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 1316-1317. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5167553
Etengoff, C., & Lefevor, T. (2021). Sexual prejudice, sexism, and religion. Current Opinion in Psychology, 40, 45-50. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2020.08.024
Expósito, F., Moya, M. C., & Glick, P. (1998). Sexismo ambivalente: medición y correlatos. Revista de Psicología Social, 13(2), 159-169. https://dx.doi.org/10.1174/021347498760350641
Farkas, T., & Leaper, C. (2016). Chivalry’s double-edged sword: How girls’ and boys’ paternalistic attitudes relate to their possible family and work selves. Sex Roles, 74, 220-230. https://doi.org/10.1007/s11199-015-0556-z
Ferrando, P. J., & Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicólogo, 31(1), 18-33. https://www.redalyc.org/pdf/778/77812441003.pdf
Glick, P., & Fiske, S. (1996). The Ambivalent Sexism Inventory: Differentiating hostile and benevolent sexism. Journal of Personality and Social Psychology, 70(3), 491-512. https://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.70.3.491
Glick, P., & Fiske, S. (2001). An ambivalent alliance: Hostile and benevolent sexism as complementary justifications for gender inequality. American Psychologist, 56(2), 109-118. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.2.109
Hellmer, K., Stenson, J., & Jylhä, K. (2018). What’s (not) underpinning ambivalent sexism?: Revisiting the roles of ideology, religiosity, personality, demographics, and men’s facial hair in explaining hostile and benevolent sexism. Personality and Individual Differences, 122, 29-37. https://doi.org/10.1016/j.paid.2017.10.001
Hideg, I., & Shen, W. (2019). Why still so few? A theoretical model of the role of benevolent sexism and career support in the continued underrepresentation of women in leadership positions. Journal of Leadership & Organizational Studies, 26(3), 287-303. https://doi.org/10.1177/1548051819849006
Holtmann, J., Koch, T., Lochner, K., & Eid, M. (2016). A comparison of ML, WLSMV, and Bayesian methods for multilevel structural equation models in small samples: A simulation study. Multivariate Behavioral Research, 51(5), 661-680. https://doi.org/10.1080/00273171.2016.1208074
Janos, E., & Espinosa, A. (2018). Sexismo ambivalente y su relación con la aceptación de mitos sobre la violencia sexual en una muestra de Lima. Revista de Investigación Psicológica, (19), 61-74. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-30322018000100006&lng=es&tlng=es
Li, C. H. (2016). Confirmatory factor analysis with ordinal data: Comparing robust maximum likelihood and diagonally weighted least squares. Behavior Research Methods, 48(3), 936-949. https://doi.org/10.3758/s13428-015-0619-7
López-Sáez, M. Á., García-Dauder, D., & Montero, I. (2019). El sexismo como constructo en psicología: una revisión de teorías e instrumentos. Quaderns de Psicologia, 21(3), 1-14. https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1523
Manrique, C. R., & Muñoz, A. F. (2020). Propiedades psicométricas del Inventario de sexismo ambivalente en estudiantes peruanos. PsiqueMag. Revista Científica Digital de Psicología, 9(1), 89-101. https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/208
Mardia, K. (1970). Measures of multivariate skewness and kurtosis with applications. Biometrika, 57(3), 519-530. https://doi.org/10.2307/2334770
McDonald, R. P. (1999). Test theory: A unified treatment. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Merlyn, M. F., & Díaz, E. (2021). Apego y sexismo en población adulta entre 18 y 60 años en Quito, Ecuador. Ciencias Psicológicas, 15(2), e-2302. https://doi.org/10.22235/cp.v15i2.2302
Moreta-Herrera, R., Mayorga-Lascano, M., Larzabal-Fernandez, A., & Vaca-Quintana, D. (2020). Factor analysis, reliability and validity of a measurement model for the intent of alcohol consumption among Ecuadorian teenagers. Health & Addictions, 20(1), 126-135. https://doi.org/10.21134/haaj.v20i1.489
Muñoz-Ponce, N., Espinobarros-Nava, F., Romero-Méndez, C., & Rojas-Solís, J. L. (2020). Sexismo, celos y aceptación de violencia en jóvenes universitarios mexicanos. Katharsis, 29, 3-21. https://www.aacademica.org/christian.alexis.romeromendez/4.pdf?view
Oswald, D. L., Baalbaki, M., & Kirkman, M. (2019). Experiences with benevolent sexism: Scale development and associations with women’s well-being. Sex Roles, 80(5), 362-380. https://epublications.marquette.edu/psych_fac/446/
Pinzón-Estrada, S. C., Aponte-Valverde, M. V., & Useche-Morillo, M. L. (2017). ¿Sexismo en enfermería? Una mirada desde la perspectiva de género a roles feminizados como el cuidado. PROSPECTIVA. Revista de Trabajo Social e intervención social, (23), 123-146. https://doi.org/10.25100/prts.v0i23.4590
R Core Team. (2019). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing. https://www.R-project.org/
Recio, P., Cuadrado, I., & Ramos, E. (2007). Propiedades psicométricas de la Escala de Detección de Sexismo en Adolescentes (DSA). Psicothema, 19(3), 522-528. https://www.psicothema.com/pi?pii=3394
Rodríguez, Y., Lameiras, M., & Carrera, M. (2009). Validación de la versión reducida de las escalas ASI y AMI en una muestra de estudiantes españoles. Psicogente, 12(22), 284-295. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3265018
Rodríguez-Castro, Y., Lameiras, M., & Carrera, M. V. (2015). Amor y Sexismo: una peligrosa relación en los y las adolescentes gallegos/as. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, (2), 11-14. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.02.234
Saínz, M., & Meneses, J. (2018). Brecha y sesgos de género en la elección de estudios y profesiones en la educación secundaria. Panorama Social, 27, 23-31. https://femrecerca.cat/meneses/publication/brecha-sesgos-genero-eleccion-estudios-profesiones-educacion-secundaria/brecha-sesgos-genero-eleccion-estudios-profesiones-educacion-secundaria.pdf
Sánchez-Hernández, M. D., Herrera-Enríquez, M. C., & Expósito, F. (2020). Controlling behaviors in couple relationships in the digital age: Acceptability of gender violence, sexism, and myths about romantic love. Psychosocial Intervention, 29(2), 67-81. https://doi.org/10.5093/pi2020a1
Soto-Bustamante, R. (2020). Sexismo y justificación de la violencia en adolescentes ecuatorianos de contextos en riesgo psicosocial. Avances en Psicología, 28(2), 229-242. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2020.v28n2.2251
Vaamonde, J. D., & Omar, A. (2012). Validación argentina del inventario de sexismo ambivalente. Alternativas en Psicología, 16(26), 47-58. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1405-339X2012000100005&lng=es&nrm=iso
Ventura-León, J., & Caycho-Rodríguez, T. (2017). El coeficiente Omega: un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 625-627. https://www.redalyc.org/pdf/773/77349627039.pdf
Ventura-León, J., & Peña-Calero, B. N. (2021). El mundo no debería girar alrededor del alfa de Cronbach ≥, 70. Adicciones, 33(4), 369-372. https://www.adicciones.es/index.php/adicciones/article/view/1576
Waddell, N., Sibley, C., & Osborne, D. (2018). Better off Alone? Ambivalent Sexism Moderates the Association Between Relationship Status and Life Satisfaction Among Heterosexual Women and Men. Sex Roles, 80, 347-361. https://dx.doi.org/10.1007/s11199-018-0935-3
Yang-Wallentin, F., Jöreskog, K. G., & Luo, H. (2010). Confirmatory factor analysis of ordinal variables with misspecified models. Structural Equation Modeling, 17(3), 392-423. https://doi.org/10.1080/10705511.2010.489003
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Marie-France Merlyn Sacoto, Elena Díaz-Mosquera, Rodrigo Moreta-Herrera