Actualidades en Psicología ISSN Impreso: 0258-6444 ISSN electrónico: 2215-3535

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/actualidades/oai
Factorial Structure and Reliability of Cyberbullying Questionnaire (CBQ) and her Complement (BCQ-V) in Ecuadorian Teenagers
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Factor analysis
cyberbullying
reliability
perpetration
victimization
Análisis factorial
cyberbullying
fiabilidad
perpetración
victimización

How to Cite

Ramos-Noboa, I., Larzabal-Fernández, A., & Moreta-Herrera, R. (2020). Factorial Structure and Reliability of Cyberbullying Questionnaire (CBQ) and her Complement (BCQ-V) in Ecuadorian Teenagers. Actualidades En Psicología, 34(128), 35–50. https://doi.org/10.15517/ap.v34i128.35408

Abstract

Objective. To analyze the factor structure and reliability of the Cyberbullying Questionnaire (CBQ), which measures the prevalence of cyberbullying; as well as measure the complement on victimization (CBQ-V). Method. The study is instrumental in verifying the factorial construction and internal consistency of the tests in a sample of 998 high school students from six educational centres in Tungurahua. Results. It was found that the CBQ explains 58.5% of the variance with three factors with values ​​of S-B c2= 29.5; df = 24; p > .05; S-B c2/df = 1.2; NNFI = .95; CFI = .96; GFI = .90 and RMSEA = .08 IC 90% [.10 - .05]. While the CBQ-V also with three factors explains 52.6% of the variance with S-B c2 = 29.5; df = 24; p > .05; S-B c2/df = 1.2; NNFI = .95; CFI = .96; GFI = .90 and RMSEA = .08 IC 90% [.10 -.05]. Regarding reliability, the scores reached for the CBQ is α(ordinal)= .903 and CBQ-V is α(ordinal)= .879. It is concluded that the tests under analysis are valid as a construct and reliable in Tungurahua high school students.

https://doi.org/10.15517/ap.v34i128.35408
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Abad, F., Olea, J., Ponsoda, V., & García, C. (2011). Medición en Ciencias Sociales y de la Salud. Madrid, España: Editorial SINTESIS S.A.

Ato, M., López, J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. DOI: 10.6018/analesps.29.3.178511.

Batista-Fogueta, M., Coenders, G., & Alonso, J. (2004). Análisis factorial confirmatorio. Su utilidad en la validación de cuestionarios relacionados con la salud. Medicina Clínica, 122(Supl 1), 21-7.

Beckman, L., Hagquist, C., & Hellström, L. (2012). Does the association with psychosomatic health problems differ between cyberbullying and traditional bullying? Emotional and Behavioural Difficulties, 17(3-4), 421-434. doi: 10.1080/13632752.20.

Brown, T. A. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research (Vol. 2nd). New York, NY: Guilford Publications.

Buelga, S., & Pons, J. (2012). Agresiones entre Adolescentes a través del Teléfono Móvil y de Internet. Psychosocial Intervention, 21(1), 91-101.

Buelga, S., Iranzo, B., Cava, M., & Torralba, E. (2015). Psychological profile of adolescent cyberbullying aggressors. International Journal os Social Psychology, 30(2), 382-406.

Byrne, B. M. (2006). Structural equation modeling with EQS. Basic concepts, applications, and programming (2nd ed.). Hills Dale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Calvete, E., Orue, I., Estévez, A., Villardón, L., & Padilla, P. (2010). Cyberbullying in adolescents: Modalities and aggressors’ profile. Computers in Human Behavior, 26(5), 1128-1135.

Castellanos, V., George, V., & Gámez, M. (2017). Cyberbullying: A mental health problem among mexican adolescent. Vertientes Revista Especializada en Ciencias de la Salud, 19(1), 5-12.

Del Rey, R., Casas, J. A., Ortega-Ruiz, R., Schultze-Krumbholz, A., Scheithauer, H., Smith, P., . . . Guarini, A. (2015). Structural validation and cross-cultural robustness of the European Cyberbullying Intervention Project Questionnaire. Computers in Human Behavoir, 50, 141-147.

di Napoli, P. (2016). La violencia en las escuelas secundarias desde tres perspectivas de análisis. Hacia un estado del arte. Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte, 1(24), 61-84. doi: 10.14482/zp.24.8722.

Domínguez-Lara, S. (2014). Matrices policóricas/tetracóricas o matrices Pearson?: Un estudio metodológico. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 6(1), 39-48.

Dominguez-Lara, S. (2017). Fiabilidad y alfa ordinal. Actas Urológicas Españolas, 42(2), 140-141. doi: 10.1016/j.acuro.2017.07.002.

Eden, S., Heiman, T., & Olenik-Shemesh, D. (2016). Bully versus victim on the internet: The correlation with emotional-social characteristics. Education and Information Technologies, 21(3), 699-713.

Elosua-Oliden, P., & Zumbo, B. D. (2008). Coeficientes de fiabilidad para escalas de respuesta categorica ordenada. Psicothema, 20(4), 896-902.

Erdur-Baker, Ö. (2010). Cyberbullying and its correlation to traditional bullying, gender and frequent and risky usage of intenet-mediated communication tools. New Media Society, 12(1), 109-125. doi: 10.1177/1461444809341260.

Estévez, A., Villardón, L., Calvete, E., Padilla, P., & Orue, I. (2010). Adolescentes víctimas de Cyberbullying: Prevalencia y características. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 18(1), 73-89.

Ferrando, P. J., & Anguiano-Carrasco, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del Psicólogo, 31(1), 18-33.

Fisher, B. W., Gardella, J. H., & Teurbe-Tolon, A. R. (2016). Peer cybervictimization among adolescents and the associated internalizing and externalizing problems: a meta-analysis. Journal of youth and adolescence, 45(9), 1727-1743.

Flores Fernández, J. (2008). CiberBullying: Guía Rápida para la prevención del acoso por medio de las nuevas tecnologías. Bilbao, España: Ararteko. Recuperado de http://www.ararteko.net/RecursosWeb/DOCUMENTOS/1/1_1218_3.pdf

Gámez-Guadix, M., Villa-George, F., & Calvete, E. (2014). Psychometric Properties of the Cyberbullying Questionnaire (CBQ) Among Mexican Adolescents. Violence and Victims, 29, 243-246.

Garaigordobil, M. (2011). Prevalencia y consecuencias del Cyberbullying: Una revisión. International Journal of Psychology and Psychological Theraphy, 11(2), 233-254.

Garaigordobil, M. (2013). Cyberbullying. Screening de acoso entre iguales. Madrid, España: Tea Ediciones.

Garaigordobil, M. (2015). Ciberbullying en adolescentes y jóvenes del País Vasco: Cambios con la edad. Anales de Psicología, 31(3), 1069-1076.

Garaigordobil, M., & Aliri, J. (2013). Ciberacoso en el País Vasco: Diferencias de sexo en víctimas, agresores y observadores. Behavioral Psychology /Psicología Conductual, 21(3), 461-474.

García, A., & Jiménez, A. (2010). Estudio exploratorio y descriptivo del Cyberbullying en escolares de secundaria. Revista Qurriculum, 23, 155-164.

García, L., & Orellana, O. (2010). Cyberbullying en escolares de educación secundaria de Lima Metropolitana. Revista de Investigación en Psicología, 13(2), 83-99.

Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6(1), 1-55.

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos [INEC]. (2015). Fasciculo Provincial Tungurahua. Quito: INEC.

Larzabal-Fernández, A., Ramos-Noboa, M. I., & Hong, A. E. (2019). El cyberbullying y su relación con el estrés percibido en estudiantes de bachillerato de la provincia de Tungurahua. Ciencias Psicológicas, 13(1), 150-157. doi: 10.22235/cp.v13i1.1815.

Lorenzo-Seva, U., & Ferrando, P. (2013). FACTOR 9.2 A Comprehensive Program for Fitting Exploratory and Semiconfirmatory Factor Analysis and IRT Models. Applied Psychological Measurement, 37(6), 497-498.

McDonald, R. P. (1999 ). Test theory: A unified treatment. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Moreta, R., Reyes, C., Mayorga, M., & León-Tamayo, L. (2017). Estimación sobre niveles y factores de riesgo psicosocial en adolescentes escolarizados de Ambato, Ecuador. Pensando Psicología, 13(22), 29-40.

Moreta-Herrera, C. R., Poveda-Ríos, S., & Ramos-Noboa, I. (2018). Indicadores de violencia relacionados con el ciberbullying en adolescentes del Ecuador. Pensando Psicología, 14(24), 1-12. doi: 10.16925/pe.v14i24.1895.

Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid, España: Morata.

Ortega, R., Calamaestra, J., & Mora, J. (2008). Cyberbullying. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(2), 183-192.

Ortega-Reyes, J., & González-Bañales, D. (2015). Impacto del Cyberbullying en el rendimiento académico de estudiantes de nivel medio superior. Mexico: Instituto Universitario Anglo Español.

Peña, A. Q., Urday, W. M., & Soto, C. M. (2013). Estilos de crianza y empatía en adolescentes implicados en ciberbullying. Revista de Investigación en Psicología, 12(6), 61-87.

R Core Team. (2015). R: A language and environment for statistical computing. Vienna, Austria: R Foundation for Statistical Computing.

Resett, S. A. (2016). Cyberbullying, correlatos psicológicos y diferencias de sexo en una muestra de adolescentes Argentinos. Investigaciones en Psicología, 21(3), 1-31.

Resett, S., & Gámez-Guadix, M. (2018). Propiedades psicométricas del cuestionario de ciberbullying en una muestra de adolescentes argentinos. Universitas Psychologica, 17(5), 1-12. doi: 10.11144/Javeriana.upsy17-5.ppcc.

Satorra, A., & Bentler, P. M. (2001). A scaled difference chi-square test statistic for moment structure analysis. Psychometrika, 66(4), 507-514.

Tokunaga, R. S. (2010). Following you home from school: A critical review and synthesis of research on cyberbullying victimization. Computers in Human Behavior, 26, 277–287.

Varela, J., Perez, C., Schwaderer, H., Astudillo, J., & Lecannelier, F. (2014). Caracterización de Cyberbullying en el gran Santiago de Chile, en el año 2010. Psicología Escolar e Educacional, 18(2).

Ventura, J., & Caycho, T. (2016). Análisis psicométrico de una escala de dependencia emocional en universitarios peruanos. Revista de Psicología, 25(1), 1-17. doi: 10.5354/0719-0581.2016.42453.

Wachs, S. (2012). Moral disengagement and emotional and social difficulties in bullying and cyberbullying: Differences by participant role. Emotional and Behavioural Difficulties, 17(3-4), 347-360. doi: 10.1080/13632752.2012.704318.

You, S., Lee, Y., & Kim, E. (2016). Physical, social, and cyberbullying: Relationships with adolescents’ psychosocial factors. Child Indicators Research, 9(3), 805-823.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.