Abstract
El artículo muestra los argumentos teóricos que sirvieron de base para el análisis de los resultados del proyecto de investigación: El papel de las comunidades académicas en la construcción del saber pedagógico del docente universitario, desarrollado durante el periodo 2007-2008 con profesores de la Universidad de Costa Rica. La conceptualización y la caracterización de la comunidad académica, como unidad de análisis, muestra indicadores de las formas de representación y fundamentación de la acción docente. Dado que la vida académica da sentido y unidad a los grupos de docentes que se desarrollan dentro de la universidad, se plantea como pertinente la revisión de esta unidad para reconocer su papel en la formación de saberes pedagógicos.
This article presents the theoretical arguments used as a basis for the analysis of results into the research project: The role of the academic communities in the construction of the pedagogical knowledge for the university professors, developed during 2007/2008 with professor of the University of Costa Rica. The conceptualization and characteristics of the academic community as analysis unit give us indicators about the representations and foundations of the professor’s action. The academic life gives sense and possibility of union to the professor groups into the university. That is why is important to review and study the role of the communities in the construction, particularly, of the pedagogical knowledge.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2014 Actualidades Investigativas en Educación