Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Formación inicial de docentes a distancia dentro del campo de la educacion en Colombia / Teacher initial training in the field of education in Colombia
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

EDUCATION
INITIAL TEACHER TRAINING
DISTANCE EDUCATION
COLOMBIA
educación
formación inicial de docentes
educación a distancia
colombia
education
initial teacher training
distance education

How to Cite

Moreno Vizcaíno, G. L. (2014). Formación inicial de docentes a distancia dentro del campo de la educacion en Colombia / Teacher initial training in the field of education in Colombia. Actualidades Investigativas En Educación, 14(2). https://doi.org/10.15517/aie.v14i2.14834

Abstract

 Este ensayo presenta una reflexión sobre la formación inicial de docentes a distancia dentro del campo de la educación en Colombia, principalmente desde la teoría de Pierre Bourdieu. La profesionalización del magisterio en Colombia ha sido un punto fundamental en la agenda educativa nacional, siendo las tres últimas décadas del siglo XX coyunturales para desarrollo de la metodología a distancia en programas de formación inicial docente a nivel universitario.  A partir de entonces, la formación inicial de docentes a distancia ha tenido un posicionamiento dentro del campo de la Educación Superior en Colombia, hecho que se ha constituido en un agente profundo de cambio en la educación nacional y que ha estado claramente permeado por el impacto de las tecnologías de información y de la comunicación, lo cual le ha permitido enmarcarse dentro de los nuevos desafíos que dicha formación requiere.

 

This essay presents a reflection about teacher initial training at distance within the field of education in Colombia, mainly from Pierre Bourdieu’s theory. The professionalization of the teaching in Colombia has been a fundamental point in the educational national agenda, being last three decades of the 20th century highly relevant for development of distance methodology in undergraduate teachers’ programs at university level. From then, teachers' initial training at distance has had a positioning inside the field of the superior education in Colombia, fact that has been constituted in a deep agent of change in the national education and that has been clearly permeated by the impact of the information and communications technology, which has allowed it to place inside the new challenges that this training needs.


https://doi.org/10.15517/aie.v14i2.14834
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Actualidades Investigativas en Educación

Downloads

Download data is not yet available.