Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Teacher intervention strategies in the task of reading to complete questionnaires
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

reading
writing
teacher intervention strategies
high school
lectura
escritura
intervenciones docentes
escuela secundaria
reading
writing
teacher intervention
high school

How to Cite

Rosli, N., & Carlino, P. (2017). Teacher intervention strategies in the task of reading to complete questionnaires. Actualidades Investigativas En Educación, 17(3). https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.29081

Abstract

Considering the epistemic potential of reading and writing as instruments of thought and development of new knowledge, this article focuses on disciplinary teaching in high school courses with the help of reading and writing. Its main objective is to describe and analyze intervention strategies used by three Argentinean teachers in a recurrent task: reading to answer questionnaires. We found no studies addressing teaching mediated by reading and writing in subjects with students from low-income families. This qualitative naturalistic case study was conducted in last-year courses attended mostly by students who work and are adolescent parents. In-depth interviews were conducted with three teachers and fourteen students, 39 classes were observed and class-material was collected. Data were analyzed using categorization and contextualization strategies. Results show that teachers perform three functions: definition of the environment, environmental management, and evaluation of the task. These functions install students on task but do not tend to explore how they interpret the texts. The structure of the activity could be redefined in order to promote epistemic uses of reading, writing and dialogue as well as to allow interpretations to be expressed and discussed in class. This would offer students the opportunity of accessing, communicating and reflecting on disciplinary contents. We claim that the epistemic use of these tools can ultimately contribute with educational equity
https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.29081
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Aisenberg, Beatriz. (2005). La lectura en la enseñanza de la historia: las consignas del docente y el trabajo intelectual de los alumnos. Lectura y Vida, 26(3), 22-31.

Aisenberg, Beatriz. (2010). Enseñar Historia en la lectura compartida. Relaciones entre consignas, contenidos y aprendizaje. En Isabelino Siede (Coord.), Ciencias Sociales en la escuela. Criterios y propuestas para la enseñanza (pp. 63-98). Buenos Aires: Aique.

Brousseau, Guy y Centeno, Julia. (1991). Rôle de la mémoire didactique de l'enseignant. Recherches en didactique des mathématiques, 11(2/3), 167-210.

Brousseau, Guy. (1986). Fundamentos y métodos de la didáctica de las matemáticas. Córdoba: Facultad de Matemática, Astronomía y Física de la Universidad de Córdoba.

Brousseau, Guy. (1994). Los diferentes roles de maestro. En Cecilia Parra e Irma Saiz (Comps.), Didáctica de matemáticas. Aportes y reflexiones (pp. 65-94). Buenos Aires: Paidós.

Brousseau, Guy. (2007). Iniciación al estudio de la teoría de las situaciones didácticas. Buenos Aires: Libros del Zorzal.

Carlino, Paula. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Denzin, Norman y Lincoln, Yvonna. (2005). The sage handbook of qualitative research (3rd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.

Dysthe, Olga, Bernhardt, Nana, y Esbjørn, Line. (2013). Discusión de temas centrales en el marco de la teoría y la práctica. En Olga Dysthe, Nana Bernhardt, y Line Esbjørn (Coord.), Enseñanza basada en el diálogo. El museo de arte como espacio de aprendizaje (pp.187-237). Copenhague: Skoletjenesten.

Dysthe, Olga. (1996). The multivoiced classroom: interactions of writing and classroom discourse. Written Communication, 13(3), 385-425.

Dysthe, Olga. (2013). Perspectivas teóricas sobre el diálogo y la enseñanza basada en el diálogo. En Olga Dysthe, Nana Bernhardt, y Line Esbjørn (Coord.), Enseñanza basada en el diálogo. El museo de arte como espacio de aprendizaje (pp. 45-80). Copenhague: Skoletjenesten.

Howard Moore, Rebecca. (1995). Plagiarisms, authorships, and the academic death penalty. College English, 57(7), 788-806.

Howard Moore, Rebecca. (1999). Standing in the shadow of giants: Plagiarists, authors, collaborators. Stamford, CT: Ablex.

Jacinto, Claudia y Terigi, Flavia (2007). ¿Qué hacer ante las desigualdades en la educación secundaria? Aportes de la experiencia latinoamericana. Buenos Aires: Santillana.

Lerner, Delia. (1985). La relatividad de la enseñanza y la relatividad de la comprensión. Lectura y Vida, 6(4), 10-13.

Maxwell, Joseph y Miller, Barbara. (2008). Categorizing and connecting strategies in qualitative data analysis. En Sharlene Hesse-Biber y Patricia Leavy (Eds.), Handbook of emergent methods (pp. 461-477). New York: Guilford Press.

Rickenmann, René. (2007). Investigación y formación docente: dispositivos de formación y elementos para la construcción de una identidad profesional. EccoS, 9(2), 435-463. Recuperado de http://www.uninove.br/PDFs/Publicacoes/eccos/eccos_v9n2/eccosv9n2_2i14.pdf

Rickenmann, René. (Agosto, 2006). Metodologías clínicas de investigación en didácticas y formación del profesorado: un estudio de los dispositivos de formación en alternancia. Actas del Congreso Internacional de Investigación, Educación y Formación docente, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia. Recuperado de http://www.unige.ch/fapse/clidi/textos/Clinica-did%E1ctica-RR.pdf

Roni, Carolina y Carlino, Paula. (2017). Reading to write in science classrooms: Teacher's and students' joint action. En Sylvie Plane, Charles Bazerman, Fabienne Rondelli, Christiane Donahue, Arthur N. Applebee, Catherine Boré, Paula Carlino, Martine Marquilló Larruy, Paul Rogers, y David Russell (Eds.), Research on Writing: Multiple Perspectives (pp. 415-436). Fort Collins, Colorado: The WAC Clearinghouse. Recuperado de https://wac.colostate.edu/books/wrab2014/chapter23.pdf

Sensevy, Gerard. (2007). Categorías para describir y comprender la acción didáctica. (Juan Duque, Traductor). En Gerard Sensevy y Alain Mercier (Eds.), Agir ensemble: l´action didactique conjointe du professeur et des élèves (pp. 5-34). Rennes: PUR.

Sensevy, Gerard. (2012). About the joint action theory in didactics. Z Erziehungswiss, 15(3), 503-516.

Stake, Robert. (2000). Case studies. En Norman K. Denzin y Yvonna S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (2nd. ed.; pp. 435-454). Thousand Oaks, CA: Sage.

Stake, Robert. (2010). Investigación con estudio de casos (5ª ed.). Madrid: Morata.

Wells, Gordon. (1987). Apprenticeship in literacy. Interchange, 18(1/2), 109-123.

Wells, Gordon. (1990a). Creating the conditions to encourage literate thinking. Educational Leadership, 47(6), 13-17.

Wells, Gordon. (1990b). Talk about text: where literacy is learned and taught. Curriculum Inquiry, 20(4), 369-405.

Wells, Gordon. (Diciembre, 1993). Text, talk and inquiry: schooling as semiotic apprenticeship. International Conference on Language and Content, Hong Kong.

##plugins.facebook.comentarios##

Downloads

Download data is not yet available.