Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
The internationalization of higher education in Argentina (1995 – 2015): global convergence or national peculiarities?
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

internationalization
higher education
economic globalization
public policies
Argentina
internacionalización
educación superior
globalización económica
políticas públicas
Argentina
internationalization
higher education
economic globalization
public policies

How to Cite

Botto, M. (2017). The internationalization of higher education in Argentina (1995 – 2015): global convergence or national peculiarities?. Actualidades Investigativas En Educación, 17(3). https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.29930

Abstract

The objective of this essay is to analyse the influence of international agencies in the process of internationalization of higher education system in Argentine. The interest of this analysis is two-fold: on the one hand contribute to the debate on the effects of convergence/divergence resulting from economic globalization on national public policy. On the other hand, to characterize the path of reform followed by a case, the Argentine, who was distinguished from its origins by its massiveness, the autonomy of universities and its public funding: three elements that would go against the grain of the hegemonic ideas of the 1990s. What were these ideas and hegemonic proposals? To what extent they managed to modify and change these pillars? Which exogenous actors were committed to propose these reforms and which domestic actors supported and benefited with them?. To answer these questions, this paper characterizes the major milestones of this reform by identifying the actors, ideas, and resources used by international actors and the responses generated by their domestic counterparts. Qualitative Data came from official documents and academic publications that were checked in some cases interviews with its protagonists. The results allow us to speak of three distinct and successive but largely complementary stages. Each of these stages is characterized by the presence of an international body whose ideas have influenced the reform of the national system. However this influence was not direct, but mediated by the views and interests of domestic actors.

https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.29930
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Altbach, Philip G. y Knight, Jane. (2006). Visión panorámica de la internacionalización en la educación superior: motivaciones y realidades. Perfiles Educativos, 28(112), 13-39.

Ballerini, Victoria. (2013). La internacionalización de la educación superior en la Argentina (Tesis de Maestría). Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (Flacso), Buenos Aires, Argentina.

Banco Mundial. (1994). La enseñanza superior. Las lecciones derivadas de la experiencia. Washington, D.C.: Publicación BM/WB.

Berger, Suzanne y Dore, Ronald. (1996). National Diversity and Global Capitalism. Estados Unidos: Cornell University Press.

Botto, Mercedes. (2015). La transnacionalización de la Educación Superior ¿Qué papel juegan los nuevos regionalismos en la difusión de estas ideas? El caso del MERCOSUR (1992-1912) en perspectiva comparada. Revista iberoamericana de educación superior (RIES), 6(16), 90-108.

Botto, Mercedes y Peixoto Batista, Juliana. (2007). La incidencia de la academia en las negociaciones de los servicios de salud y educación en la Argentina: desafíos y oportunidades. En Botto, Mercedes (Coord.), Saber y política en América Latina, (pp. 25-47). Buenos Aires: Prometeo Libros.

Cottier, Thomas. (2002). Trade and Human Rights: a relationship to discover. Journal of International Economic Law, 5(1), 111-132. Recuperado de https://academic.oup.com/jiel/article-lookup/doi/10.1093/jiel/5.1.111

De Wit, Hans. (2011). Globalización e internacionalización de la educación superior. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 8(2), 77-84. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/780/78018793007.pdf

Didou Aupetit, Sylvie. (2005). ¿Medir para conocer o para regular?: evaluación y acreditación de la educación superior en México. Avance y Perspectiva, 24(1), 31-35.

González, Jorge H. (2007). Internacionalización de la Educación Superior. Universidades, (33), 3-10.

Guaglianone, Ariadna Laura. (2011). La conformación del sistema de educación superior en Argentina. Revista de la Educación Superior, 40(3), 164-184.

Haggard, Stephan y Kauffman, Robert. (1995). Estado y Reforma económica: la iniciación y consolidación de las reformas de Mercado. Desarrollo Económico, 35(139), 355- 373.

Larrea, Marina y Astur, Anahí. (2014). Política internacional de educación superior. Acciones del Programa de internacionalización de la educación superior y cooperación internacional (PIESCI) 2003-2012” En Eduardo Rinessi (Comp.), Ahora es cuando: internacionalización e integración regional universitaria en américa latina (pp. 83-98). Buenos Aires: Universidad General Sarmiento.

Lima, Manolita Correia y Maranhao, Carolina Machado Saraiva de Alburqueque. (2006). O sistema de educação superior mundial: entre la internacionalização ativa e passiva. Revista da Avaliação da Educação Superior, 14(3), 583-610.

Marquis, Carlos. (1998). Reflexiones sobre los cambios en las universidades argentinas. Sociológica, 13(36), 293-306. Recuperado de http://www.sociologicamexico.azc.uam.mx/index.php/Sociologica/article/view/577/550

Mollis, Marcela. (2007). Globalización y nuevo cosmopolitismo: la cultura empresarial en la educación superior en La educación superior en Argentina: Balance de una década. Revista de la Educación Superior, 36(142), 78-84.

Noriega, Jaquelina-Edith y Montiel, María Cecilia. (2014). La universidad argentina entre sus regulaciones y tendencias. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 5(12), 88-103. doi https://doi.org/10.1016/S2007-2872(14)71944-4

Rambla, Xavier, Verger, Antoni y Tarabini, Aina. (2009). La influencia externa en las políticas educativas de Argentina, Brasil y Chile (1990-2006). Linhas Críticas, 15(28), 5-23.

Revista Innovación Educativa. (2007). Movilidad Académica en América Latina. Innovación Educativa, 7(40) 72-74. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179420967006

Sebastián, Jesús. (2011). Dimensiones y métrica de la internacionalización de las universidades. Universidades, (51), 3-16.

Solanas, Facundo. (2011). La ley de educación superior en Argentina y la institucionalización de la acreditación universitaria: de los cuestionamientos a las dificultades del cambio. Universidades, (51), 29-42.

Tobón Restrepo, Luis Javier, Gallego, Germán Augusto y Yepes, Víctor Manuel. (2013). Internacionalización Educativa: del lugar común al lugar en común. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (40), 1-3.

Torre, Juan Carlos. (1998). El proceso político de las reformas económicas en América Latina. Buenos Aires: Editorial Paidós.

Verger, Antoni. (2010). WTO/GATS and The Global Politics of Higher Education. New York, United States of America: Routledge.

Zarur Miranda, Xiomara. (2008). Integración regional e internacionalización de la educación superior en América latina y el caribe. En Ana Lúcia Gazzola y Axel Diddrikson (Eds.), Tendencias de la educación superior en América latina y el caribe (pp. 179-240). Caracas: IESALC/Unesco.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2017 Actualidades Investigativas en Educación

Downloads

Download data is not yet available.