Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Innovations for models of admission Study of cases and inclusion strategies in higher education
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

educational inclusion
admission requirements
multiculturalism
higher education
Costa Rica
inclusión educativa
modelos de admisión
multiculturalismo
educación superior
Costa Rica
educational inclusion
admission requirements
multiculturalism
higher education

How to Cite

Mainieri Hidalgo, A. M. (2017). Innovations for models of admission Study of cases and inclusion strategies in higher education. Actualidades Investigativas En Educación, 17(3). https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30215

Abstract

This scientific paper presents one research that bears the same name. It was done under the University of Costa Rica Scholastic Aptitude Test Program. While college admission models in the international context have been kept since their origins with updates that try to improve excellence and equity, Universities that serve populations with greater cultural and socioeconomic diversity, have recently incorporated programs that respond to the demand points each again human rights. The debate on issues of selecting and evaluating, new technologies and styles of adequacy, has to include several policies and practices that are fundamental. The focus of attention are the minority groups with lack of opportunities, whose reality is constituted by educational and socio-cultural disadvantages and those aspects influence the enrollment in ES, and in this groups’ talent is distributed a wide range of shades. So, it was proposed to look for novel strategies of inclusion, based on the ethics of fairness and justice. The research was performed by an exploratory approach, with case studies. It started with a literature and documentary review for the formulation of a general framework, essential for identification of the cases; open and in-depth expert interviews are incorporated, in addition to field observation and participation. Case studies in Latin America: Chile and Argentina in comparison to Costa Rica, as well as China, report innovative strategies and their possible incorporation into the processes of this institution with potential transformative impact in society.

https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30215
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Babbie, Earl. (2000). Fundamentos de la Investigación Social. México: International Thomson.

Bachs, Jaumet y Martínez, Marcelo. (2009). Cohesión, movilidad y modernización social. Crítica y aportes de un sistema complementario de acceso a la universidad. Santiago de Chile: USACH-Unesco.

Bosque, Gabriel Alejandro. (2011). Expectativas en el Liceo Industrial Presidente Pedro Aguirre Cerda de Rancagua participante del programa Propedéutico USACH-UNESCO relación con los actuales indicadores de logro (Tesis para optar por el grado de Maestría en Educación). Universidad de Santiago de Chile, Chile.

Brizuela, Armando, Pérez, Nelson, Rojas, Luis y Jiménez, Karol. (2013). Pruebas de selección para ingreso a la universidad (Informe PP-PAA). San José: Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad de Costa Rica.

Carmona Rizo, Tatiana. (28 de enero de 2015). UCR admite a 224 estudiantes en segunda fase de ingreso. Recuperado de https://www.ucr.ac.cr/noticias/2015/01/27/ucr-admite-a-224-estudiantes-en-segunda-fase-de-ingreso.html

Carmona Rizo, Tatiana. (22 de enero de 2016). UCR recibe a 336 nuevos estudiantes en Admisión Diferida. Recuperado de https://www.ucr.ac.cr/noticias/2016/01/22/ucr-recibe-a-336-nuevos-estudiantes-en-admision-diferida.html

Cliff, Allan y Montero, Eileana. (2010). El balance entre excelencia y equidad en pruebas de admisión: contribuciones de experiencias en Sudáfrica y Costa Rica. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 3(2), 7-28.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe – CEPAL. (2005). Objetivos del Milenio: una mirada desde América Latina y el Caribe. Santiago de Chile. Recuperado de http://www.cepal.org/es/publicaciones/2797-objetivos-desarrollo-milenio-mirada-america-latina-caribe

Cossio, Alexandra. (2011) Aculturación, deculturación. Porqué hay culturas que tratan de sobrevivir. Recuperado de http://alexakatia.blogspot.com/2011/06/aculturacion-deculturacion.html

Crosby, Faye, Iyer, Aarti, Clayton, Susan y Downing, Roberta. (2003). Affirmative Action: Psychological Data and the Policy Debates. American Psychologist, 58(2), 93-115.

Departamento de Desarrollo Estudiantil. Sistema de Gestión Institucional. Universidad de La Frontera. (s.f.). Proyecto Rüpü. Universidad de La Frontera. Recuperado de http%3A%2F%2Fanalisis.umag.cl%2FencuentroAI%2Fpresentaciones%2FUFRO%2FProyecto%2520RUPU.pptx&usg=AFQjCNEzOOhCqdhhKo7Lp4qLfWtKbjIKTg

Departamento de Evaluación, Medición y Registro Educacional – Demre, Universidad de Chile. (2012). Prueba de selección universitaria [Datos oficiales]. Recuperado de http://www.demre.cl/psu.htm

Didou, Sylvie y Remedi, Eduardo (2009). Los olvidados: acción afirmativa de base étnica e instituciones de ES en América Latina. México: Juan Pablos Editores.

Durán, Teresa, Berho, Marcelo y Carrrasco, Noelia (2008). La experiencia pedagógica de Orientación Intercultural del Centro de Estudios Socioculturales de la Universidad Católica de Temuco en la región de la Araucanía. En Daniel Mato (Coord.) Diversidad Cultural e Interculturalidad en Educación superior. Experiencias en América Latina. Caracas: Instituto Internacional para la E. S. en América Latina y el Caribe. Unesco.

Echeverría, Ana Cristina. (2002). Acceso de las personas con discapacidad a la educación superior: el caso UCR. Cuadernos de Antropología, 12(1), 151-169.

Educación 2020. (s.f.). Programas de Inclusión en Universidades. Recuperado de http://www.educacion2020.cl/noticia/programas-de-inclusion-en-universidades

Fischer, Mary y Massey, Douglas. (2007). The effects of affirmative action in higher education. Social Science Research, 36(2), 531–549.

Gray, David. (2004). Doing Research in the Real World. Londres: Sage.

Gualdieri, Beatriz, Vázquez, María José y Tomé, Marta. (2008). Educación y multiculturalidad: una experiencia de integración dialéctica entre extensión, docencia e investigación desde la Universidad Nacional de Luján. En Daniel Mato (Coord.) Diversidad Cultural e Interculturalidad en Educación superior. Experiencias en América Latina (pp. 93-104). Caracas: Instituto Internacional para la E. S. en América Latina y el Caribe. Unesco.

Herrera, Estela. (2008). Inclusión en la Educación Superior. Documento inédito, Centro de Asesoría y Servicios a Estudiantes con Discapacidad, Programa Permanente de la Prueba de Aptitud Académica (PP-PAA), Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Juarros, María Fernanda. (2006). ¿ES como derecho o como privilegio? Las políticas de admisión a la U en el contexto de los países de la región. Andamios, 3(5), 69-90.

Luque, Monica. (2008). Educación Superior y Sociedades del Conocimiento. Revista Posgrado y Sociedad, 8(1), 21-49.

Mainieri, Aida María. (2015). Innovaciones en Modelos de Admisión Vigentes en la ES: Estudio de Casos y Estrategias de Inclusión (Informe de Investigación). San José: Instituto de Investigaciones Psicológicas, Universidad de Costa Rica.

Mainieri, Aida María. (2011). La Prueba de Aptitud Académica de la Universidad de Costa Rica para Aplicantes con Necesidades Especiales: nuevos desarrollos. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 11(2), 1-30. Universidad de Costa Rica, San José.

Mato, Daniel (Ed.). (2008). Diversidad Cultural e Interculturalidad en Educación Superior. Experiencias en América Latina. Caracas: UNESCO.

Matross, Robin. (2008). University Admission Worldwide. Recuperado de http://siteresources.worldbank.org/EDUCATION/Resources/278200-1099079877269/547664-1099079956815/EWPS15_University_Admission_Worldwide.pdf

Mora, Pablo. (5 de agosto, 2015). UCR destaca como modelo de inclusión social en Congreso Internacional de Rectores. Recuperado de http://www.rectoria.ucr.ac.cr/site/noticias/noticias-2015/ucr-destaca-como-modelo-de-inclusion-social-en-congreso-internacional-de-rectores/

Núñez, Alonso. (2009). Propedéuticos en la Educación Superior Chilena y política pública educativa. En Francisco Gil y Jaumet Bachs (Eds.), Una experiencia exitosa por una ES más inclusiva (pp. 118-151). Santiago de Chile: Propedéutico USACH-UNESCO.

Rama, Claudio. (2013). Los Nuevos Modelos Universitarios en América Latina. Montevideo: UDE.

Ramallo, Milena y Sigal, Víctor (2010). Los sistemas de admisión en la Universidades en la Argentina. Recuperado de http://repositorio.ub.edu.ar/handle/123456789/608

Rawls, John. (1975). Teoría de la Justicia. Estados Unidos: Universidad de Harvard.

Rigol, Gretchen. (2003). Admissions decision making models. How U S institutions of higher education select undergraduate students? The College Board. Recuperado de https://research.collegeboard.org/publications/content/2012/05/admissions-decision-making-models-how-us-institutions-higher-education

Sigal, Victor (1999). El Sistema de Admisión a la Universidad en la Argentina. Sistemas de Admisión a la Universidad: Seminario Internacional. Ministerio de Cultura y Educación: Buenos Aires.

Sistema de ingreso prioritario de equidad educativa - SIPEE. Universidad de Chile. (s.f.). ¿En qué consiste el SIPEE? Recuperado de http://www.ingresoequidad.uchile.cl/

Sternberg, Robert. (2012). College Admissions: Beyond Conventional Testing. Change: The magazine of Higher Learning, 44(5), 6-13. Recuperado de http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00091383.2012.706534

Sverdlick, Ingrid, Ferrari, Paola y Jaimovich, Analia. (2005). Desigualdad e inclusión en la educación superior: Un estudio comparado en cinco países de América Latina (Serie Ensayos e Investigaciones Nº 9). Buenos Aires: Laboratorio de Políticas Públicas.

Tristán, Agustín y Molgado, Deyanira. (2006). Compendio de taxonomías. México: Instituto de Evaluación e Ingeniería Avanzada.

Unzueta, Miguel, Lowery, Brian y Knowlesc, Eric. (2008). How believing in affirmative action quotas protects White men’s self-esteem. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 105(1), 1-13.

Weiwei, Lang. (2010). Entrance exam admission policies on ethnic minorities and equal educational rights for minorities in China. Chinese Education and Society, 43(4), 41–48. doi 10.2753/CED1061-1932430404

Comments

Downloads

Download data is not yet available.