Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Extension college and its relationship with the initial training teaching careers in Cuba
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

university extension
initial formation
integral formation
extensión universitaria
formación inicial
formación integral
university extensión
initial formation
integral formation

How to Cite

Nuñez Pérez, A., Álvarez Fonte, B. L., & Martínez Malo Sosa, C. M. (2017). Extension college and its relationship with the initial training teaching careers in Cuba. Actualidades Investigativas En Educación, 17(3). https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30280

Abstract

This article presents results obtained from a bibliographical review about the development of the university extension. It is determined the theoretical and methodological references of the university extension in high education and its contributions in the initial formation of pedagogical careers in Cuba. They were consider the criteria of the following authors Del Huerto, González, González- Fernández Larrea, Santos, Tünnermann; using these authors the researchers assumed positions that correspond to the current approaches of Pedagogy. It was carried out a documentary analysis based on articles about research results in scientific databases and institutional documents. In addition, there were applied methods of theoretical level such as the historical-logic, used to deepen in the evolution, tendencies and generalizations of the development of the University Extension in the initial formation in Cuba. The main results obtained in the study showed the conceptual evolution of this process from the creation of universities to the present day, which allows us to reformulate and refine it in order to improve the quality of our future professionals. There are identified, some concepts and models as well as specific experiences in the development of the extension function.
https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30280
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Addine, Fátima. (2006). Modo de actuación profesional pedagógico: De la teoría a la práctica. La Habana: Editorial Academia.

Álvarez de Zayas, Carlos. (1999). La escuela en la vida. La Habana: Edición Pueblo y Educación.

Chirino, María Victoria. (2002). La formación investigativa del futuro profesional de la investigación: una alternativa metodológica interdisciplinariedad. Revista Científico Metodológico Varona, (35), 29-36.

Consejo Superior de Universidades. (1962). Reforma Universitaria. Santiago de Cuba: Imprenta Universitaria. Universidad de Oriente.

Del Huerto Marimón, María Elena, Almuiñas, Jose Luis y Caranes, Jose Luis. (2001). La extensión universitaria: Un reto a la gestión cultural de las universidades del Siglo XXI. España: Trabe S. L.

Francisco Domingos, Caetano. (2015). Estimulación al potencial talentoso para la dirección del proceso pedagógico durante la formación inicial del docente (Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

Ferreira, Gheisa Lucía. (2005). Modelo curricular para la disciplina integradora en las carreras de perfil técnica e informática y su aplicación en la carrera Ciencias de la computación (Tesis en opción del grado científico de doctor). Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela, Santa Clara, Cuba.

González González, Gil Ramón. (1996). Un modelo de extensión universitaria para la extensión universitaria. Su aplicación a la Cultura Física y el Deporte (Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas) Instituto Superior de Cultura Física “Manuel Fajardo”, La Habana, Cuba.

González Fernández-Larrea, Mercedes. (2002). Modelo de gestión de la extensión universitaria para la Universidad de Pinar del Río (Tesis en opción al grado científico de Dr. en Ciencias de la Educación), Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca, Pinar del Río, Cuba.

González Gil, Ramón y González Fernández-Larrea, Mercedes. (2003). Extensión universitaria: principales tendencias en su evolución y desarrollo. Revista Cubana de Educación Superior, 23(1), 15-26.

González Fernández-Larrea, Mercedes y González Gil, Ramón. (Abril, 2015). El proyecto extensionista como eje articulador de la gestión de la extensión universitaria. Trabajo presentado en el Congreso Universidad. 4(1). Cuba. Recuperado de http://www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/congresouniversidad/index

Hermida Vázquez, Nancy A. y López Rodríguez del Rey, María Magdalena. (2014). La Universidad de Ciencias Pedagógicas y la escuela: relaciones necesarias en la formación inicial del docente. Revista Conrado [seriada en línea], 10(47), 58-68. Recuperado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/154

Horruitiner Silva, Pedro. (2006). La Universidad Cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela.

Medina Yera, Elena del Carmen. (2011). Modelo pedagógico de formación del protagonismo del futuro profesional desde la extensión universitaria, en el contexto de la universalización. UCP “Frank País García” (Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas) Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”, Santi Spiritus, Cuba.

Medero Hernández, Natividad Norma. (1999). La Extensión Universitaria: Conceptualización para un proyecto (Tesis en opción a la Categoría Académica de Máster en Educación por el Arte y la Animación Sociocultural). Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, Ciudad de La Habana.

Ministerio de Educación Superior. (2004). Programa Nacional de Extensión Universitaria [documento word]. Cuba: Autor.

Parra, Isel Bibiana. (2002). Modelo de competencia didáctica para la formación inicial (Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

Primer Congreso de Universidades Latinoamericanas. (Octubre, 1949). Universidad de México, 3(34). Recuperado de http://www.revistadelauniversidad.unam.mx/historico/10089.pdf

Santos Gutiérrez, Sinesio. (2001). Gestión de la extensión universitaria desde una perspectiva específica. Revista Cubana de Educación Superior, 21(3), 39-56. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/172949

Tünnermann Bernheim, Carlos. (2001). El nuevo concepto de extensión universitaria. En Memorias V Congreso Iberoamericano de extensión, México 2000. “Sociedad, Educación Superior y Extensión: Balance y perspectivas”. ANUIES. Colección Documentos, México.

Unión de Universidades de América Latina (Udual). (Febrero, 1972). La Difusión Cultural y la Extensión Universitaria en el Cambio Social de América Latina. En Memoria de la Segunda Conferencia Latinoamericana de Difusión Cultural y Extensión Universitaria, Talleres de Tipografía Cuauhtémoc, México, D.F.

Vecino Alegret, Fernando. (1983). Tendencias en el desarrollo de la Educación Superior en Cuba. Significado del trabajo didáctico (Tesis para la obtención del grado científico de Candidato a Doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Lomonosov, La Habana, Cuba.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.