Abstract
This essay analyzes the social and civic participation of the Center for Narrative and Transformative Learning of the United Kingdom (2005), and of the United States Commission of Education (2013), in the midst of a world in continuous progress and change where it is necessary that, through education you can find routes of thought and action that lead to a renewed and committed concept of citizenship. Linked to other definitions (character education, ethics, virtue education) based on respect for universal ethical values. The aim of the work is to offer a descriptive, bibliographic review of various authors who advocate that public education should contribute to redefining public space, creating awareness, interests, critical thinking in society. It is concluded that schools have the responsibility of preparing the student to perform a participatory citizenship and acquire values for democratic coexistence.References
Alfaro, Alicia y Badilla, Maynor. (2013). La conceptualización de la Educación Cívica en Costa Rica: aportes profesionales vinculados con esta disciplina. Revista Electrónica Perspectivas, (6), 44-66.
Althof, Wolfgang and Berkowitz, Marvin. (2006). Moral education and character education: their relationship and roles in civic education. Journal of Moral Education, 35(4), 495-518.
Annete, John and Mayo, Marjorie. (2010). ¿Taking part? Active learning for active citizenship and beyond. United Kingdom: Niace.
Arbués, Elena. (2014). Civic Education in Europe: Pedagogic challenge versus social reality. Sociology Mind, 4(3), 226-232.
Aspin, David. (2000). Clarification of key terms used in the discussion of morality and the use of the values. In Mal Leicester, Celia Modgil and Sohan, Modgil (Eds.), Moral education and pluralism (pp. 16-31). London and New York: Falmer Press.
Banks, James Albert. (2008). Diversity, Group Identity, and Citizenship Education in a Global Age. Educational Researcher, 37(3), 129-139.
Bialik, Maya, Bogan, Michael, Fade, Charles and Horvathova, Michaela. (2015). Character Education for the 21st century: What should student learn? Boston, Massachusetts: Center for Curriculum Redesign.
Bolívar, Antonio. (2007). Educación para la ciudadanía algo más que un tema. Barcelona: Graó.
Boyd, Dwight and Arnold, Mary Louise. (2000). Teachers Beliefs, Antiracism and Moral Education: problems of intersection. Journal of Moral Education, 29(1), 23-45.
Boyle, Nigel. (2014). Integratin Global and Local Civic Learning (Early and often). In Jill Reich (Ed.), Civic Engagement, Civic Development, and Higher Education (pp. 73-76). Washington, DC: Briging Theory to Practice.
Browman, Nicholas. (2011). Promoting participation in a diverse Democracy: A Meta-Analysis of College diversity experiences and Civic Engagement. Review of Educational Research, 81(1), 29-68.
Camps, Victoria y Giner, Salvador. (1998). Manual de ciudadanía. Barcelona: Ariel.
Caputo, Dante. (2004). La Democracia en América Latina. Hacia una democracia de ciudadanos y ciudadanas. Buenos Aires: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo.
Casares, Pilar. (2000). Valores y currículo. In Enrique Gervilla y Andrés Soriano (Coord.), Educación hoy. Concepto, preguntas y valores (pp. 85-106). Granada: Grupo editorial universitario.
Castles, Stephen and Davidson, Alastair. (2000). Citizenship and Migration: Globalisation and the Politics of Belonging. United Kingdom: MacMillan.
Cortina, Adela. (1997). Los Ciudadanos del mundo. Madrid: Alianza.
Crick, Bernard. (1998). Education for Citizenship and the teaching of Democracy in Schools: Final report of the advisory group of citizenship and the teaching of Democracy in schools. United Kingdom: Cualifications and curriculum authority.
Crick, Bernard. (2002). Democracy. Oxford: Oxford University Press.
De Castro, Rosane Michelli y Da Silva, Vandeí Pinto. (2014). Teachers’ Formation in Higher Education: Some Aspects under the Light of Education-Work Relations. Creative Education, 5(18), 1684-1689. Recuperado de http://dx.doi.org/10.4236/ce.2014.518187
Delval, Juan. (2012). Ciudadanía y escuela. El aprendizaje en la participación. En Nicolás De Alba, Francisco García Pérez y Antoni Santisteban (Eds.), Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las ciencias sociales (pp. 37-46; Vol. I). Sevilla: Díada.
Díaz, Elías. (2000). Ética pública y estado de derecho. Madrid: Fundación Juan March.
España. (3 de octubre de 1990). Ley Orgánica de Ordenación General del Sistema Educativo. Boletín Oficial del Estado, N° 238, pp. 28927 a 28942.
Garnier, Leonardo. (2013). Proyecto de ética, estética y ciudadanía. Programas de estudios. Estudios sociales y educación cívica. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública.
Gelpi, Ettore. (1992). Los Valores y la educación: una perspectiva de la UNESCO. Madrid: MEC.
Gómez Rodríguez, Antonio Ernesto. (2005). Tendencias en la educación cívica en el Siglo XXI. Íber, 44, 7-15.
Gutiérrez, Martha Cecilia y Arana, Diana Marcela. (2012). La formación inicial de los docentes en la educación para la participación. In Nicolás De Alba, Francisco García Pérez y Antoni Santisteban (Eds.), Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las ciencias sociales (pp. 437-442; Vol. II). Sevilla: Díada.
Gutmann, Amy. (1999). Democratic citizenship. In Martha Nussbaum and Joshua Cohen (Eds.). The limits of the patriotism: identity, belonging and world citizenship (pp. 83-90). New york: Reviews.
Gutmann, Amy. (2001). The Democratic education. A political theory of the education. New York: Reviews.
Halstead, Mark y McLaughlin, Terence. (1999). Education in Morality. London and New York: Routledge.
Heather, Derek. (1990). Citizenship: the civic ideal in world history, politics and education. United Kingdom: Longman. Recuperado de https://books.google.co.cr/books?id=2LMhLE40260C&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Hirmas, Carolina y Eroles, Daniela. (2008). Convivencia democrática, inclusión y cultura de paz. Lecciones desde la práctica educativa innovadora en América Latina. Chile: Oficina Regional de Educación de la UNESCO para América Latina y el Caribe.
Ichilov, Orit. (1998). Citizenship and Citizenship Education in a Changing World. United Kingdom. Portland: Or. The Woburn Press.
Jones, Tiffany Mary. (2009). Framing the framework: Discourses in Australia’s national values education policy. Educational Research for Policy and Practice, 8(1), 35-57.
Kymlicka, Will. (1995). Multicultural Citizenship: A Liberal Theory of Minority Rights. Oxford: Clarendon Press.
Kymlicka, Will. (2001). Educación para la ciudadanía. En Francisco Colom (Ed.), El espejo, el mosaico y el crisol. Modelos políticos para el multiculturalismo (pp. 251-282). Barcelona: Anthropos.
Lapsley, Daniel and Woodbury, Ryan. (2016). Moral-Character Development for Teacher Education. Action in Teacher Education. 38(3), 194-206. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1080/01626620.2016.1194785
Lickona, Thomas. (1991). Educating for character: How our schools can teach respect and responsibility. New York: Bantam.
Lockwood, Nancy. (2003). Work/life Balance: Challenges and Solutions. HR Magazine, 48(6), 2-10.
Lorenzo, Manuel. (2000). La investigación en la gestión de los centros y el liderazgo. En Manuel Lorenzo y José Antonio Ortega (Coords.), Las organizaciones educativas en la sociedad neoliberal. Registro del sexto Congreso Interuniversitario y de las V Jornadas andaluzas de organización de instituciones educativas (pp. 185-219). Granada: Grupo editorial universitario.
Marchesi, Álvaro. (2000). Controversias en la educación española. Barcelona: Eiunsa.
Martínez Martín, Miquel. (2011). Educación, valores y democracia. Revista de educación, (Extraordinario), 15-19.
Naval, Concepción. (2003). Orígenes recientes y temas clave de la educación para la ciudadanía democrática actual. Revista de educación, (Extraordinario), 169-189.
Naval, Concepción, Print, Murray and Veldhuis, Ruud. (2002). Education for Democratic Citizenship in the New Europe: Context and Reform. European Journal of Education, 37(2), 107-128.
Norris, Pippa. (2002). Democratic Phoenix: reinventing political activism. Cambridge: Cambridge University Press.
Nusbaum, Marta. (2002). Patriotism and Cosmopolitanism. In Joshua Cohen (Ed.), For love of country (pp. 2-17). Boston: Beacon.
Ong, Aihwa. (1999). Flexible Citizenship: The Cultural Logics of Transnationality. London: Duke University Press, Durham.
Ortiz, Eva. (2017). La adquisición de valores para la formación de los docentes en Educación Primaria. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, política y valores, 4(3), 1-28.
Paredes, Eulalia y Ribera, Dolores. (2006). Educación en valores. Barcelona: Tibidabo.
Print, Murray and Coleman, David. (2003). Towards Understanding of Social Capital and Citizenship Education. Cambridge Journal of Education, 33(1), 123-149.
Putnam, Robert. (2000). Bowling alone: the collapse and revival of American community. New York: Simon and Schuster.
Rosaldo, Renato. (1999). Cultural citizenship, inequality, multiculturalism. In Rodolfo Torres, Louis Miron y Jonathan Inda (Eds.), Race, identity and citizenship: A Reader (pp. 253-261). Massachusetts: Wiley-Blackwell. Recuperado de http://www.tij.uia.mx/elbordo/vol03/bordo3_ciudadania1.html
Rychen, Dominique Simone and Salganik, Laura Hersh. (2003). Key Competencies for a Successful Life and a Well-Functioning Society. Cambridge: Hogrefe & Huber Publishers.
Schmelkes, Sylvia. (1997). La escuela y la formación valoral autónoma. México: Graphos y Entornos.
Schulz, Wolfram. (2012). Educación para la ciudadanía y participación ciudadana. Una presentación del estudio ICCS 2009 y sus resultados. En Nicolás De Alba, Francisco, García Pérez y Antoni Santisteban (Eds.), Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las ciencias sociales (pp. 47-62; Vol. I). Sevilla: Díada.
Ten Dam, Geert and Volman, Monique. (2007). Educating for adulthood or for citizenship: social competence as an educational goal. European Journal of Education, 42(2), 281-298.
Torres, Arturo, Álvarez, Nivia y Del Roble, María. (2013). La educación para una ciudadanía democrática en las instituciones educativas: su abordaje psicopedagógico. Revista Electrónica Educare, 17(3), 151-172.
Thomas, Liz. (2002). Student retention in Higher education: the role of institutional habitus. Journal of Educational Policy, 17(4), 423-442.
Thorberg, Robert and Oguz, Ebru. (2013). Teachers’s views on values education: A qualitative study in Sweden and Turkey. International Journal of Educational Research, 59, 49-56.
Touriñán, José Manuel. (2009). El desarrollo cívico como objetivo. Una propuesta pedagógica. Teoría de la educación 21(1), 129-159.
Touriñán, José Manuel. (2010). Familia, escuela y sociedad civil. Agentes de educación intercultural. Revista de Investigación en Educación, (7), 7-36.
Unesco. (1993). Informe mundial sobre la educación. París, Francia: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Vargas, Jorge, Rosero, Luis y Seligson, Mitchel. (2006). Cultura política de la democracia en Costa Rica. Costa Rica: Centro Centroamericano de población de la Universidad de Costa Rica.
Wringe, Colin. (2006). Moral Education. Beyond the Teaching of Right and Wrong. Dordrecht, The Netherlands: Keele University, U.K.
Wu, Xianfeng and Oldfield, Philip. (2015). How “Civic” the Trend Developed in the Histories of the Universities. Open Journal of Social Sciences, 3(6), 11-14. Recuperado de http://dx.doi.org/10.4236/jss.2015.3600
Zvokey, Daniel. (1990). Objetivity and moral judgment: Towards Agreement on a moral education Theory. Journal of moral education, 19(1), 14-23.