Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Perceptions of the UCR School of Mass Communication Science’s Curriculum (2012), according to its students: dissonances and coherences with the constructivist pedagogical model
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

curriculum
communication
curriculum research
university students
plan de estudios
comunicación
investigación sobre el currículo
estudiante universitario

How to Cite

Araya Jiménez, L., & Espinoza Rojas, J. (2018). Perceptions of the UCR School of Mass Communication Science’s Curriculum (2012), according to its students: dissonances and coherences with the constructivist pedagogical model. Actualidades Investigativas En Educación, 18(3). https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34045

Abstract

The University of Costa Rica’s School of Mass Communication Sciences (ECCC) since 2012, with the change of its curriculum, has continued a series of transformations that take to the constructivism as the basis for the learning processes. In these lines we discuss the epistemic, critical and methodological perspectives that prevail in its curriculum, according to its students’ criteria, who were consulted through an online questionnaire. This survey was applied at the beginning of 2015. Was considered a margin of error of 8%, a level of confidence of 95% and a maximum level of variability of 50%, and it was defined a statistically representative sample of 106 students. Their opinions, criteria and experience, systematized in this article, seek to contribute to the reflection and constant improvement of the learning methods in the ECCC. It is considered that investigating the opinions of students in relation to the education received is essential and provides some general analytical keys and for the transformation of both the ECCC, as well as other academic units, and constitute a humble contribution to the area of education, especially when evaluating the perceptions that, on a new curriculum for the time and context in which it was implemented, have their main recipients. The data obtained is analyzed from the Critical Theory, the Critical Theory on education and the Constructivism. It is concluded that the students perceive a coherence of the ECCC with its constructivist pedagogical vision, nevertheless, the demand for empiricism and a certain indifference / neutrality regarding some characteristics of the curriculum, its concerned and suggests a contradiction. The need for improvements is also detailed, especially in the connection between the teaching and learning processes and the relationship with the national and Latin American contexts.
https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34045
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alarcón Olguín, Víctor. (2002). Max Horkheimer: los reductos de la crítica. Recuperado de http://www.uam.mx/difusion/revista/oct2002/alarcon.html

Barboza Gutiérrez, María. (2011). Publicidad e identidades. La publicidad de bebidas alcohólicas en Costa Rica (1950-1959). Reflexiones, 90(2), 37-51. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/article/view/1459/32376

Caamal Montejo, Febe y Canto Herrera, Pedro. (2010). Flexibilidad curricular: opinión de estudiantes y docentes universitarios. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_02/ponencias/0480-F.pdf

Cánovas, Célica. (2007). Reflexión de la práctica docente en un proceso innovador. Actualidades Investigativas en Educación, 7(3), 1-19. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v7i3.9294

Cánovas, Célica. (2013). El quehacer docente universitario, hoy: complejidad y postura crítica en la superación de algunas contradicciones de la educación. Actualidades Investigativas en Educación, 13(3), 1-29. Doi https://doi.org/10.15517/aie.v13i3.12031

Carranza Ramírez, Alba. (2012). Percepción de docentes y estudiantes sobre el cambio curricular en enfermería. Universidad de Costa Rica. Enfermería en Costa Rica, 33(1), 11-16. Recuperado de http://www.binasss.sa.cr/revistas/enfermeria/v33n1/art2.pdf

Freire, Pablo. (2005). Pedagogía del Oprimido. Ciudad de México: Siglo XXI editores.

González Pérez, Esteban. (2012). Estrategias didácticas desde la perspectiva constructivista apoyadas con medios digitales para la Escuela de Bibliotecología y Ciencias de la Información, Universidad de Costa Rica (Tesis para optar por el grado de Maestría en Bibliotecología). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

González Arismendi, Samuel. (2009). La Teoría Crítica: hacia una perspectiva socio-histórica y emancipatoria de la práctica pedagógica. Cacumen, (5), 15-22.

Horkheimer, Max. (2003). Teoría Crítica. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Larios Robles, Vanessa. (2005). Teoría Crítica o Crítica Teórica. A Parte Rei, (38), 1-5.

Margalef García, Leonor y Pareja Roblin, Natalie. (2008). Un camino sin retorno: estrategias metodológicas de aprendizaje activo. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 63(22,3), 47-62. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2795620.pdf

Molina Jiménez, Iván. (2005). Costarricense por dicha. Identidad nacional y cambio cultural en Costa Rica durante los siglos XIX y XX. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Molina Jiménez, Iván. (2010). Los comunistas y la publicidad en Costa Rica. El caso del periódico Trabajo (1937-1948). Secuencia, Revista de historia y ciencias sociales, (77), 61-87. Recuperado de http://secuencia.mora.edu.mx/index.php/Secuencia/article/view/1116/990

Montes de Oca, Nancy y Machado Ramírez, Evelio. (2011). Estrategias docentes y métodos de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. Humanidades Médicas, 11(3), 475-488. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-81202011000300005&script=sci_abstract

Moreira, Marco. (2005). Aprendizaje significativo crítico. Indivisa, (6), 83-101. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1340902

Noguera, José Antonio. (2002). El concepto de trabajo y la teoría social crítica. Papers, Revista de Sociología, (68), 141-168. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=713533

Osorio, Sergio. (2007). La Teoría Crítica de la sociedad de la Escuela de Frankfurt. Algunos presupuestos teórico-críticos. Revista Educación y Desarrollo Social, 1(1), 104-119. Recuperado de http://www.umng.edu.co/documents/63968/80132/RevNo1vol1.Art8.pdf

Piedra García, Luis. (2010). Estratégicas didácticas para la enseñanza universitaria en grupos grandes: un estudio de las estrategias existentes e implementadas para la creación de nuevas propuestas (Informe Final de Investigación N° 724-A8-085). Recuperado de http://repositorio.inie.ucr.ac.cr/handle/123456789/351

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD) y Universidad de Costa Rica (UCR). (2015). Encuesta de Percepciones de Desigualdad. Recuperado de http://www.estadistica.ucr.ac.cr/contenido/noticias/Encuesta%20Percepciones%20de%20Desigualdad%20dic08.pdf

Roith, Christian. (s.f.). La Teoría Crítica en la teoría educativa y los diseños curriculares de Wolfgang Klafki. Recuperado de http://www.ual.es/~chroith/pdf/Klafki.pdf

Sánchez Murillo, Geovanny. (2008) Cómo realizar material interactivo: dirigido a docentes para apoyar el proceso de enseñanza-aprendizaje. San José: Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana.

Schön, Donald. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Madrid, España: Paidós.

Universidad de Costa Rica, Escuela de Ciencias de la Comunicación Colectiva. (2015). Plan de Estudios 2012. Recuperado de http://eccc.ucr.ac.cr/recursos/docs/guia_academica/plan_estudios_2012_resumen.pdf

Universidad de Costa Rica, Escuela de Ciencias de la Comunicación Colectiva. (2010). Plan de Desarrollo Estratégico (2010-2014). Recuperado de http://ucrcomunicacion.wdfiles.com/local--files/pde/Plan%20de%20Desarrollo%20Estrat%C3%A9gico%20ECCC%202010-2014.pdf

Vargas Melgarejo, Luz María. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, 4(8), 47-53. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/747/74711353004/

Vasallo de López, María y Fuentes Navarro, Raúl. (2001). Comunicación, campo y objeto de estudio: perspectivas reflexivas latinoamericanas. México: UCOL.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.