Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Quality management system for the research process: University of Otavalo, Ecuador
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

quality of education
management of research
information management
document management
calidad de la educación
gestión de la investigación
gestión de la información
gestión de documentos

How to Cite

Becerra Lois, F. Ángel, Andrade Orbe, A. M., & Díaz Gispert, L. I. (2019). Quality management system for the research process: University of Otavalo, Ecuador. Actualidades Investigativas En Educación, 19(1), 32. https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35235

Abstract

The way in that the universities have adopted a focus centered in the administration of the quality to improve efficiency and effectiveness in the management of university processes and ensure their continuous improvement, is one of the main problems of the modern university management. The general objective of this paper is to propose a Quality Management System (QMS) for the research process, based on the ISO 9001: 2015 standard and the institutional evaluation model used in Ecuador to certify the quality of the universities. The University of Otavalo included in its strategic plan 2015-2020 the design and implementation of a QMS, which required the development of an exploratory and descriptive research, and the use of a mixed methodology, structured in seven stages, that covered the definition of the type of study up to the design of the QMS, and included structured and unstructured research instruments, prepared for the collection of information. The final result of the work was an informed diagnosis of the situation of the research process in the institution and the design and implementation of a QMS, which is composed of five subprocesses with their respective characterizations, flowcharts and procedures, including the documents and records required to assure its quality. Its application has allowed to improve the organization of the investigative process, evidenced in the results in the management of projects and in the achieved scientific production.

https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35235
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Abbot, Lawrence. (1955). Quality and Competition. New York: Columbia University Press.

Acosta, Luis Alberto, Becerra, Francisco y Jaramillo, Diego. (2017). Sistema de Información Estratégica para la Gestión Universitaria en la Universidad de Otavalo (Ecuador). Formación Universitaria, 10(2), 103-112. doi: 10.4067/S0718-50062017000200011.

Álvarez, Adriana. (2008). Sistema de gestión de la calidad para el Instituto Tecnológico Superior de Álamo, Temapache. Veracruz, México (Tesis de maestría). Universidad Veracruzana, Poza Rica, Tuxpan, México. Recuperada de https://www.uv.mx/pozarica/mgc/files/2012/10/3AdrianaAlvarezDuran.pdf

Cadena, Paulina. (2016). Propuesta de adaptación del sistema de gestión de calidad de la Facultad de Ciencias Administrativas y Contables de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador al cumplimiento de los requisitos de la norma ISO 9001-2015 (Tesis de maestría). Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Ecuador. Recuperada de http://repositorio.puce.edu.ec/handle/22000/11015

Castro, Abraldes. (diciembre, 1998). La calidad del producto como categoría socioeconómica. Trabajo presentado en el seminario realizado en la Facultad de Economía, Universidad de la Habana, La Habana, Cuba.

Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. (2015). Adaptación del Modelo de Evaluación Institucional de Universidades y Escuelas Politécnicas 2013 al Proceso de Evaluación, Acreditación y Re categorización de Universidades y Escuelas Politécnicas 2015. [versión digital pdf]. Recuperado de http://www.uti.edu.ec/wp-content/uploads/2018/07/4-.Gu%C3%ADa-CEAACES-2015.pdf

Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. (2015). Modelo genérico de evaluación del entorno de aprendizaje de carreras presenciales y semipresenciales de las universidades y escuelas politécnicas del Ecuador (versión matricial). [versión digital pdf]. Recuperado de http://evaluacion.espoch.edu.ec/joomla/images/stories/2-modelo-generico-carreras-marzo-2015.pdf

Crespo, Ernesto, Castellanos, José y Zayas, María del Rosario. (2017). Un enfoque de calidad para la educación superior. En Almuiñas, José Luis, Galarza, Judith y Megret, Danieska. (Ed.). La gestión de la calidad en las Instituciones de Educación Superior (pp. 93-106). Guayaquil, Ecuador: Instituto Superior Tecnológico Bolivariano de Tecnología.

Crosby, Philip. (1979). Quality is free: The art of making quality certain. New York: New American Library.

Cubillos, María y Rozo, Diego. (2009). El concepto de calidad: Historia, evolución e importancia para la competitividad. Revista de la Universidad de La Salle, (48), 80-99. Recuperado de https://revistas.lasalle.edu.co/index.php/ls/article/view/1260

Del Carmen Villarreal Alexy. (2015). La gestión de calidad universitaria. Revista Nueva Gerencia. Recuperado de http://nuevagerencia.com/la-gestion-de-calidad-universitaria/

Deming, William Edwards. (1989). Calidad, Productividad y Competitividad. La salida de la crisis. Madrid, España: Ediciones Díaz de Santos.

Díaz, Segarra K. (2016). Experiencias en implementación de un sistema de gestión de la calidad con responsabilidad social universitaria basado en ISO 9001 (SGC) e ISO 26000 (guía de RS) - procesos [Presentación PDF]. Guayaquil, Ecuador. Recuperado de http://telescopi.espol.edu.ec/wp-content/uploads/2016/08/Telescopi-Conferencia-UCSG.pdf

Efimovna, Svetlana y Anatolyevna, Natalia. (2015). Regulatory and Methodological Changes in the System of Higher Education Quality Assurance. Mediterranean Journal of Social Sciences, 6(4), 140-149. doi:10.5901/mjss.2015. v6n4s4p140

Espí, Nora y Lemaitre, María José. (2010). Acreditación y planificación para la mejora. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria.

Feigenbaum, Armand Vallin. (1951). Quality Control: Principles, practice and administration, New York, Estados Unidos: Mc Graw-Hill.

Feigenbaum, Armand Vallin. (1986). Control total de calidad, México: CECSA.

Fontalvo, Tomás y De La Hoz, Efraín. (2018). Diseño e Implementación de un Sistema de Gestión de la Calidad ISO 9001:2015 en una Universidad Colombiana. Formación universitaria, 11(1), 35-44. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000100035

Gilmore, Harold. (1974). Product conformance cost. Quality Progress, 7(5), 16–19.

Grönroos, Christian. (1983). Strategic Management and Marketing in the service sector. Cambridge: Marketing Science Institute,

Gutiérrez, Humberto. (1997). Calidad y Productividad Total. México: McGraw–Hill.

Hernández, Gloria, Arcos, José Luis y Sevilla, Juan José. (2013). Gestión de la calidad bajo la Norma ISO 9001 en instituciones públicas de educación superior en México. Calidad en la educación, (39), 81-115. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652013000200004

Huchim, Donaldo y Fernández, Jorge Alejandro. (2009). Mejoramiento de la calidad docente, utilización de la norma ISO-100015 en el CETis 104. Actualidades Investigativas en Educación, 9(1). doi: https://doi.org/10.15517/aie.v9i1.9380

International Organization for Standardization. (2015). ISO 9001:2015 Norma Internacional. (Trad. Sistema de Gestión de la Calidad-Fundamentos y Vocabulario). Recuperado de https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:9000: ed-4:v1:es

Juran, Joseph y Gryna, Frank. (1988). Juran’s Quality control Handbook. New York, Estados Unidos: Mc Graw– Hill

Krajewski, Lee y Ritzman, Larry. (2000). Administración de operaciones. Estrategia y análisis. México: Prentice Hall.

Levitt, Theodore. (1972): Production–line approach of service. Harvard Business Review, 50(5), 41– 52.

Moreno Guerra, Ana Matilde (2017). Propuesta de un modelo de gestión para una institución de educación superior basado en normas internacionales (Tesis de maestría). Universidad Católica del Ecuador, Quito, Ecuador. Recuperado de http:// http://repositorio.puce.edu.ec/bitstream/handle/22000/14035/TRABAJO%20DE%20TITULACI%C3%93N%20ANA%20MORENO.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Parasuraman, Parsu, Zeithamal, Valarie y Berry, Leonard. (1985). “A Conceptual model of service quality and its implications for future research”, Journal of Marketing, 4(4), 41-50.

Polaino, Cecilia y Romillo, Antonio. (2017). Vinculación con la Sociedad en la Universidad de Otavalo, Ecuador. Formación Universitaria, 10(3), 21-30. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000300004.

Wheelen, Thomas y Hunger, David. (2011). Concepts in strategic management and business policy. India: Pearson Education.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Actualidades Investigativas en Educación

Downloads

Download data is not yet available.