Abstract
This article emerges from results of the research project known as violence within educational institutions: A perspective from the experiences of secondary students in the Central Pacific Region, 2010-2012, it was accomplished in six high schools from the Costa Rican Central Pacific Region. From there, it emerges the concern that is urgent to address, from a preventive perspective, conflict and violent situation within educational environments. The research explores, from a qualitative approach, the experiences and beliefs that students give to the violence which lives in their high school. The used tools were projective drawing, focal group and semi-structured interview. One hundred twenty two students participated, with ages between eleven and sixteen years old. The results show that violence exists at many levels of educational relations, physical, psychological and symbolic violence, both outside and inside the classrooms. It highlights the need to think about inequalities and educational and social gaps, construct educational links, supporting networks, and improve educational methodologies. It is carried out, from the psychosocial and subjectivity theories, a reflection about violence within the educational environments; and based on resilience approach, It finishes with the proposal of a psychopedagogical resource which allows the teaching population opens a space to reflect about the educational link and identifies the presence or absence of resilient capacities, both as in students as in institutional level.
References
Dobles, Ignacio. (2010). Ignacio Martin-Baró y la psicología de la liberación: un desafío vigente. En Mirta González (Ed), Teorías psicosociales. San José: Editorial Universidad de Costa Rica.
Dolto, Francoise. (1985). La adolescencia cuestionada. En Conferencia de Francoise Dolto en el Coloquio Centro Médico Psico-pedagógico de Vigneux-sur-Seine, Francia.
Duschatzky, Silvia y Corea, Cristina. (2007). Chicos en banda. Los caminos de la subjetividad en el declive de las instituciones. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Fernández, Ana María. (1999). Instituciones estalladas. Buenos Aires, Argentina: Editorial Universitaria de Buenos Aires, Eudeba.
Gorenstein, Alejandro. (2012). Resiliencia, vidas que enseñan. Recuperado de https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.sibdi.ucr.ac.cr
Henderson Grotberg, Edith (Ed). (2006). La resiliencia en el mundo de hoy. Barcelona, España: Gedisa.
Hernández, Roberto, Fernández, Carlos y Baptista, Pilar. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.
Krauskopf, Dina. (2003). Participación social y desarrollo en la adolescencia (3a.ed.). San José, Costa Rica: Fondo de Población de las Naciones Unidas.
Lodeiro, Domingo. (2001). La violencia simbólica, instrumental y directa en el sistema educativo y en los centros escolares: propuestas de investigación-acción (Tesis de doctorado). Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Educación, Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Madrid, España.
Mannoni, Maud. (1996). La primera entrevista con el psicoanalista. Barcelona, España: Gedisa editorial.
Mariani, Ulisse y Schiralli, Rosanna. (2011). Nuovi adolescente, nuovi disagi. Dai social network ai videogame, allo shopping compulsivo: quando l´habitudine diventa dipendenza. Milano, Italia: Mondadori Editore.
Martín-Baró, Ignacio. (2006). Hacia una psicología de la liberación. Psicología sin fronteras, Revista Electrónica de Intervención Psicosocial y Psicología Comunitaria, 1(2), 7-14.Recuperado https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=martin-baro+hacia+una+psicologia+de+la+liberacion&btnG=&lr=lang_es
Mora, Lisbeth, Stiller, Laura y, Villalobos, Marietta. (2012). La violencia dentro de las instituciones educativas: Una perspectiva desde las vivencias de los y las estudiantes de secundaria de la Región Pacífico Central. 2010-2012 (Proyecto de Investigación Código 550-B0-338). Puntarenas, Costa Rica: Universidad de Costa Rica.
Ministerio de Educación Pública. (2017). Violencia en centros educativos, curso lectivo 2016. San José, Costa Rica. Recuperado de http://www.mep.go.cr/indicadores_edu/BOLETINES/01_17.pdf
Papházy, Judy. (2006). Resiliencia, la cuarta R: el papel de los establecimientos educativos en su promoción. En Edith Henderson Grotberg (Ed), La resiliencia en el mundo de hoy (pp.161-207). Barcelona, España: Gedisa.
Puerta, María Piedad. (Setiembre 2006). La Resiliencia Familiar. En simposio “Familia, sé lo que eres”. Universidad Pontificia Boliviana. Recuperado de https://es.scribd.com/document/139047101/Resiliencia-Familiar
Suárez-Ojeda y Elbio N Autler, Lilian. (2006). La resiliencia en la comunidad: un enfoque social. En Edith Henderson Grotberg (Ed), La resiliencia en el mundo de hoy (pp. 271-299). Barcelona, España: Gedisa.
Programa Estado de la Nación. (2017). Sexto Informe Estado de la Educación. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/educacion2017/informe-para-descarga.html
Villalobos, Marietta. (2012). La violencia dentro de las instituciones educativas: una realidad ignorada. INTERSEDES, 13(26), 219-229. Recuperado https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intersedes/article/view/2997/2909
Walsh, Froma. (2004). Resiliencia familiar. Estrategias para su fortalecimiento. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu Editores.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2018 Actualidades Investigativas en Educación