Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Influence of individual and contextual, variables on learning at the end of the primary
PDF (Español (España))

Keywords

learning
mathematics competences
reading comprehension
school context of provenance
primary education
aprendizaje
competencias matemáticas
comprensión lectora
contexto de aprendizaje
educación primaria

How to Cite

Bazán-Ramírez, A., Hernández-Padilla, E., & Castellanos-Símons, D. (2019). Influence of individual and contextual, variables on learning at the end of the primary. Actualidades Investigativas En Educación, 19(3). https://doi.org/10.15517/aie.v19i3.38644

Abstract

Several national and international studies have shown that the variations in the learning of the Mexican student body are associated to socioeconomic, personal and contextual variables among others. In the present work, through the multilevel hierarchical modeling, the effect of the personal and context variables in the learning of the mathematical competences and reading comprehension in the sixth-grade students from two different educational contexts (private school and indigenous public-rural). Likewise, personal variables of the student, such as age, sex, grade level, etc., were included in the analysis. The results obtained show that, controlling the effect of the context of origin, the educational performance in Reading Comprehension and in Mathematics, are explained to a greater extent by the individual differences; and, when individual differences were controlled, the variability in learning is sensitive to the context of origin. The results obtained confirm the findings of other studies which show that the type of school support is a variable that influences achievement: the population of private schools comes, for the most part, from homes with a high socio-economic level, attend come from a socioeconomic level above its counterpart that receives the public-rural-indigenous service

https://doi.org/10.15517/aie.v19i3.38644
PDF (Español (España))

References

Alanís Herrera, Juan Pablo., Ávila Fernández, Verónica. y Lerma Reyes, Élida. (2009). Las implicaciones de la prueba ENLACE en educación primaria y su relación con el contexto socioeconómico. Red Durango de Investigación Educativa, 1(1), 22-33.

Backhoff Escudero, Eduardo. (2011). La inequidad educativa en México: diferencias en el aprendizaje de la comprensión lectora en educación básica. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 5(3). Recuperado de: http://www.ugr.es/local/recfpro/rev153ART6.pdf

Backhoff Escudero, Eduardo., Andrade Muñoz, Edgar., Peon Zapata, Margarita., Sánchez Moguel, Andrés. y Bouzas Riaño, Arturo. (2006). El aprendizaje del Español y las Matemáticas en la educación básica en México: sexto de primaria y tercero de secundaria. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Backhoff Escudero, Eduardo., Andrade Muñoz, Edgar., Peon Zapata, Margarita. y Sánchez Moguel, Andrés. (2010). Comprensión lectora y habilidades matemáticas de estudiantes de educación básica en México: 2000-2005. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 12 (1), 1-15.

Backhoff Escudero, Eduardo., Andrade Muñoz, Edgar., Sánchez Moguel, Andrés. y Peon Zapata, Margarita. (2008). El aprendizaje en tercero de preescolar en México: Lenguaje y comunicación y Pensamiento matemático. México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Backhoff Escudero, Eduardo., Solano-Flores, Guillermo., Contreras Niño, Luis Ángel., Vázquez Muñoz, Mariana. y Sánchez Moguel, Andrés. (2015). ¿Son adecuadas las traducciones para evaluar los aprendizajes de los estudiantes indígenas? Un estudio con preescolares mayas. Ciudad de México: Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Bazán-Ramírez, Aldo., Urbina Pérez, Diana., Domínguez Márquez, Lorena., Mansillas Cervantes, María Isabel. y Gómez Manjarrez, Itzel. (2011). Desarrollo funcional de competencias de producción de textos en alumnos con bajo desempeño en el último año de primaria. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 37(1), 89-107. doi:10.5514/rmac.v37.i1.24741

Blanco Bosco, Emilio. (2006). Factores escolares asociados a los aprendizajes en la educación primaria mexicana: un análisis multinivel. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(1), 58-84.

Blanco Bosco, Emilio. (2017). Los alumnos indígenas en México: Siete hipótesis sobre el rezago en los aprendizajes de nivel primario. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(3), 81-112.

Carvallo, Mauricio. (2006). Factores que Afectan el Desempeño de los Alumnos Mexicanos en Edad de Educación Secundaria. Un Estudio Dentro de la Corriente de Eficacia Escolar. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(3), 30-53.

Carvallo, Mauricio., Caso Niebla, Joaquín. y Contreras Niño, Luis Ángel. (2007). Estimación del efecto de variables contextuales en el logro académico de estudiantes de Baja California. REDIE, Revista Electrónica de Investigación Educativa, 9(2). Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol9no2/contenido-carvallo.html

Castro, Dina., Lubker, Bobbie., Bryant, Donna. y Skinner, Martie. (2002). Oral language and reading abilities of first-grade Peruvian children: associations with child and family factors. International Journal of Behavioral Development, 26(4), 334-344.

Cervini, Rubén. (2002). Desigualdades socioculturales en el aprendizaje de matemática y lengua de la educación secundaria en Argentina: Un modelo de tres niveles. REDIE, Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 8(2), 126-148.

Coleman, James S., Campbell, Ernest Q., Hobson, Carol J., McPartland, James., Mood, Alexander M., Weinfeld, Frederic D. y York, Robert L. (1966). Equality of educational opportunity. Washington, D.C.: Oficina de impresión de los Estados Unidos.

Cueto, Santiago., León, Juan., Muñoz, Ismael. y Rosales, Elizabeth. (2016). Conductas, estrategias y rendimiento en lectura en PISA: análisis para el Perú. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(3), 5-31.

Gagné, Françoys. (2010). Construyendo talentos a partir de la dotación: Breve revisión del MDDT 2.0. En María de los Dolores Valadez Sierra y Silvia Valencia Abundiz (Comp.), Desarrollo y educación del talento en la adolescencia (pp. 64-78). Universidad de Guadalajara: Editorial Universitaria.

Hernández Padilla, Eduardo. (2018). El aprendizaje en escuelas multigrado mexicanas en la prueba PLANEA. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(3), 123-138.

Hernández Padilla, Eduardo. y Bazán-Ramírez, Aldo. (2016). Efectos Contextuales, Socioeconómicos y Culturales, sobre los Resultados de México en Lectura en PISA 2009. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(2), 79-95.

Hernández Padilla, Eduardo. y González-Montesinos, Manuel Jorge. (2011). Modelo de ecuación estructural que evalúa las relaciones entre el estatus cultural y económico del estudiante y el logro educativo. REDIE, Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13(2), 188-203.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación [INEE]. (2016). Plan Nacional para la Evaluación de los Aprendizajes (PLANEA). Resultados nacionales 2015 Sexto de primaria y tercero de secundaria. Lenguaje y comunicación y Matemáticas. Recuperado de http://planea.sep.gob.mx/content/general/docs/2015/difusion_resultados/1_Resultados_nacionales_Planea_2015.pdf

Mella, Orlando. y Ortiz, Iván. (1999). Rendimiento escolar. Influencias diferenciales de factores externos e internos. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 29(1), 69-92.

Reese, Leslie., Mejía Arauz, Rebeca. y Ray Bazán, Antonio. (2012). Mexican parents’ and teachers’ literacy perspectives and practices: construction of cultural capital. International Journal of Qualitative Studies in Education, 25(8), 983-1003.

Secretaría de Educación Pública. (2013). Resultados Históricos Nacionales 2006-2013. 3ro, 4to, 5to, 6to de Primaria; 1ro, 2do y 3ro de Secundaria. Español, Matemáticas, Formación Cívica y Ética. Recuperado en http://www.enlace.sep.gob.mx/content/gr/docs/2013/historico/00_EB_2013.pdf

Vázquez-Chagoyán, Ricardo. (2005). La escuela a examen. Las reformas educativas más de cuatro décadas de fracasos. Observatorio ciudadano de la educación. Colaboraciones libres. Recuperado de https://www.conexiondigital.org/laescuelaaexamen/LA_ESCUELA_A_EXAMEN.pdf

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Actualidades Investigativas en Educación

Downloads

Download data is not yet available.