Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Factors associated to the elaboration of thesis at the Universidad Nacional de Asunción, Paraguay
PDF (Español (España))

Keywords

thesis
research
postgraduate
higher education
tesis
investigación
posgrado
enseñanza superior

How to Cite

Soto Figueredo, C. H. (2020). Factors associated to the elaboration of thesis at the Universidad Nacional de Asunción, Paraguay. Actualidades Investigativas En Educación, 20(2), 24. https://doi.org/10.15517/aie.v20i2.41676

Abstract

Some results of the research contained in the author´s doctoral thesis are shown around the factors associated with the preparation of master´s and doctoral theses, where the selection of the content made for this article, was the aim was to analyze the factors associated with the elaboration of master and doctoral´s thesis from Universidad Nacional de Asunción, taking data from the 2004-2014. A quali-quantitative study was carry out, with analytical, retrospective and cross-sectional design, with a non-probabilistic sample of 189 research subjects. Significant association between part/full time workX2 (1, N=189)=5,934, p=0,018,scholarshipX2 (1, N=189)=12,45 p=0,0001, teaching and research activityX2 (4, N=189)=20,44, p=0,0001, meeting with the advisorX2 (3, N=189)=84,6, p=0,001 and make the thesis were found; and not significant association between sex, age to begin de postgraduate program, thesis committee o advisor, making curse or workshop about thesis, publication and to make de thesis was found. In both, as the main factor that prevents the realization of the thesis, was methodological question (22%), it does not how to do it, has problems with writing. The interviews showed the demotivation of students regarding the lack of agreement between evaluators, tutors and jury. It was possible to visualize the complex and multifactorial character that leads to a non-thesis situation.

https://doi.org/10.15517/aie.v20i2.41676
PDF (Español (España))

References

Carlino, Paula. (2005). La experiencia de escribir una tesis: contextos que la vuelven más difícil. Anales del Instituto de Lingüística, 14(1), 41-62.

Díaz de Rada, Vidal. (2012). Ventajas e inconvenientes de la encuesta por Internet. Papers, 97(1), 193-223.

Hirschhorn, Alicia Nora. (2012). Factores que facilitan y dificultan la culminación de la Tesis. Análisis comparado de tres Escuelas de Postgrado en Ciencias Agropecuarias (Argentina) (Tesis de Maestría, inédita). Universidad Nacional de Mar del Plata, Mar del Plata, Argentina.

Jaramillo, Hernán. (2009). La formación de posgrado en Colombia: maestrías y doctorados. Ciencia, Tecnología y Sociedad, 13(5), 131-155.

Locke, Leslie Ann y Boyle, Melanie. (2016). Avoiding the A.B.D. Abyss: A Grounded Theory Study of a Dissertation-Focused Course for Doctoral Students in an Educational Leadership Program. The Qualitative Report, 21(9), 1574-1593.

Luchilo, Lucas (Ed.). (2010). Formación de posgrado en América Latina: políticas de apoyo, resultados e impactos. Buenos Aires: Eudeba.

Martínez-González, Adrián; Urrutia-Aguilar María Ester; Martínez Franco Isabel; Ponce Rosas Raul y Gil de Miguel, Ángel. (2003). Perfil del estudiante de posgrado con éxito académico de la UNAM. Tarbiya, 32(1), 133-145.

Narváez Serra Jellicy, Burgos Tovar, José. (2011).La productividad investigativa del docente universitario. Orbis.Revista Científica Ciencias Humanas, 6(18), 116-140.

Odena, Oscar y Burgess, Hilary. (2017). How doctoral students and graduates describe facilitating experiences and strategies for their thesis writing learning process: a qualitative approach. Studies in Higher Education, 42(3), 572-590.

Peñaloza Ramella, Walter. (2003). Políticas y Enfoques del Currículo y la Didáctica para el posgrado en el Perú. En O. A. García (Comp), Hacia una nueva Universidad en el Perú, (pp. 145-154). Lima: Fondo Editorial- UNESCO-IESALC.

Pereira, Zulay. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15(1), 15-29.

Ramos Rodríguez, Mariana. y Sotomayor, Renzo. (2008). Realizar o no la tesis: razones de estudiantes de medicina de una universidad pública y factores asociados. Rev. Perú Med Exp Salud Pública, 25(3), 322-324.

Rietveldt De Arteaga, Francis y Vera Guadrón Luis. (2012). Factores que influyen en el proceso de elaboración de la tesis de grado. Omnia, 18(2), 109-122.

Rodríguez, Addy. (2014). Factores que dificultan titularse de una universidad mexicana. Cuadernos de Investigación Educativa, 5(20), 117-127.

Rojas Betancur, Héctor Mauricio. (2008).El problema regional de la formación de jóvenes investigadores en el nivel de pregrado en las instituciones de educación superior del departamento del Tolima. (Tesis de Doctorado, inédita).Universidad de Manizales, Manizales, CO.

Romay, María de la Luz. (1994). El papel de la investigación en los programas de posgrado en educación en México. Estudio de caso de seis programas (1980-1992).Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 24(3y4), 171-188.

Soto Acosta, Willy y Salas Ocampo, Luis Diego. (2014). Entre la Tesis y la Investigación en Ciencias Sociales: “Apuntes de Didáctica en un contexto de Cambio". Ponencia presentada al IV Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales, Heredia, Costa Rica. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.8230/ev.8230.pdf

Soto, Carmiña; Velázquez, Graciela y Samudio Margarita. (2014). Percepción del impacto de los cursos de doctorados y maestrías en el desarrollo profesional de los graduados de la Universidad Nacional de Asunción. Estudio Piloto. Memorias del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Salud, 12(2), 68-81.

Valarino, Elizabeth. (2000).Tesis a tiempo. Barcelona: Carnero.

Wainerman, Catalina y Tuñón, Candela. (2013). La eficiencia de los programas doctorales y su evaluación. Revista Argentina de Educación Superior, 5(6), 167-188.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.