Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
School integration, inclusion and social justice: Thoughts from the inclusive norms in the chilean education system
PDF (Español (España))

Keywords

school integration
special education needs
public policies
social justice
educación inclusiva
necesidades educativas especiales
políticas públicas
justicia social

How to Cite

Véliz Jorquera, P., Martínez, M. J., Parra Muñoz, H., & Garrido Reyes, C. (2020). School integration, inclusion and social justice: Thoughts from the inclusive norms in the chilean education system. Actualidades Investigativas En Educación, 20(2), 28. https://doi.org/10.15517/aie.v20i2.41709

Abstract

Since 2009 chilean school system has experienced a series of adjustment, and structural reforms which tend to the consecution of inclusive schools that respond to the social claims for equity and quality. This process presents continuities and ruptures that might be tackled to comprehending the senses and scopes of the understandings about inclusive educative system oriented to social justice. In this context, we present the analytical deployment of a qualitative research, developed in 2017-2019, that questions the latent discursive senses in educational policies in Chile around diversity and inclusion in the educational system. This was a qualitative documental policy inquiry, with a hermeneutic and critic theoretical frameworks. The study presents social configurations and re-structurations which would be produced by the educative policies. They represent the forces of the integrative scheme in the core of the discourses about inclusion. policies which narrates the delivery of equitative and high-quality educative services to students who present or not disabilities. another main finding is linked to the emergences that are observed in the transit from an integrative scheme to an inclusive one; aspects such as the modes of materialization of the inclusive discourse in the regular classroom, they posit the diversification on teaching and the elimination of any learning barrier, finally, the article reflect on the displacements of the chilean public policies in education on the last decade, declaring its silences and contradictions

https://doi.org/10.15517/aie.v20i2.41709
PDF (Español (España))

References

Aranda, Virginia, y Parra, Hugo. (2014). Tiempos críticos y pedagogías críticas. Diálogos Educativos, 14(28), 119–134. Recuperado de http://www.dialogoseducativos.cl/revistas/n28/aranda

Ascorra, Paula., López, Verónica., y Urbina, Carolina. (2016). Participación estudiantil en escuelas chilenas con buena y mala convivencia escolar. Revista de Psicología, 25(2), 01-18.

Ascorra, Paula., Carrasco, Claudia., López, Verónica., y Morales, Macarena. (2019). Políticas de convivencia escolar en tiempos de rendición de cuentas. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(31), 1-26.

Ball, Stephen. (2017). Subjectivity as a site of struggle: refusing neoliberalism? Subjectivity as a site of struggle: refusing neoliberalism? British Journal of Sociology of Education, 1129–1146. https://doi.org/10.1080/01425692.2015.1044072

Borri, Claudia. (2016). El movimiento estudiantil en Chile (2001-2014). La renovación de la educación como aliciente para el cambio político-social. Recuperado de https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:uXQGFvRHMzkJ:https://riviste.unimi.it/index.php/AMonline/article/download/7057/6905/+ycd=6yhl=esyct=clnkygl=cl

Braun, Annette., Ball, Stephen. J., y Maguire, Meg. (2011). Policy enactments in schools introduction: Towards a toolbox for theory and research. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 32(4), 581-583.

Casimiro, Alice. (2016). The theory of enactment by Stephen Ball: And what if the notion of discourse was different? Education Policy Analysis Archives, 24, 1-19.

CAST. (2008). Guía para el Diseño Universal del Aprendizaje. Wakefield: CAST. Recuperado de http://www.uco.es/aforac/media/recursos/Diseno_Universal_de_Aprendizaje.pdf

Chile, Ministerio de Educación de. (2015). Decreto Exento 83. Chile: Biblioteca del Congreso Nacional.

Cifuentes, Pamela., y Holz, Mauricio. (2014). Marco legal y reglamentario de la Educación Especial. Santiago, Chile: Biblioteca el Congreso Nacional de Chile Área de Políticas Sociales.

Consejo Nacional de Educación. (2019). Acuerdo No. 10, sobre estándares de aprendizaje. Santiago de Chile: El autor.

Diez, Adriana. (2004). Las “necesidades educativas especiales”. Políticas educativas en torno a la alteridad. Cuadernos de Antropología Social, 19, 157-171.

Derrida, Jacques. (1986). De la gramatología. México DF., México: Siglo XXI.

Echeita, Gerardo. (2008). Inclusión y exclusión educativa. "Voz y quebranto". REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(2), 9-18.

Falabella, Alejandra. (2015). El mercado escolar en Chile y el surgimiento de la nueva gestión pública: el tejido de la política entre la dictadura neoliberal y los gobiernos de la centroizquierda (1979 a 2009). Educação y Sociedade, 36(132), 699–722. https://doi.org/10.1590/es0101-73302015152420

Flick, U. (2004). Introducción a la Investigación Cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.

Foucault, Michael. (1980). Microfísica del poder. Madrid: La piqueta. Recuperado de http://www.pensamientopenal.com.ar/system/files/2014/12/doctrina39453.pdf

Foucault, Michael. (2001). Defender la sociedad. curso en el Collège de France (1975-1976). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. Recuperado de https://www.uv.mx/tipmal/files/2016/10/M-FOUCAULT-DEFENDER-LA-SOCIEDAD.pdf

Fraser, Nancy. (1997). De la redistribución al reconocimiento?. Dilemas en tomo a la justicia en una época “postsocialista. Iustitia Interrupta: Reflexiones Críticas Desde La Posición “Postsocialista,” 17–54.

Fraser, Nancy. (2008). La justicia social en la era de la política de identidad: redistribución, reconocimiento y participación. Revista de Trabajo, 4(6), 83–99.

García-Huidobro, Juan Eduardo., y Bellei, Cristián. (2006). La subvención escolar preferencial ¿remedio para la inequidad? Revista Mensaje, 547.

Glisczinski, Dan. (2018). Thematic Analysis. Journal of Transformative Education, 16(3), 175–175. https://doi.org/10.1177/1541344618777367

Godoy, María. P., Meza, María. L., y Salazar, Alida. (2004). Antecedentes históricos, presente y futuro de la educación especial en Chile. Recuperado de http://especial.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/31/2016/08/201304151210180.doc_Antecedentes_Ed_Especial.pdf

Guattari, Félix., y Suely, Rolnik. (2005). Micropolíticas: cartográfias del deseo. Petropolis: Editora Vozes Ltda. Retrieved from https://www.traficantes.net/sites/default/files/pdfs/Micropolítica-TdS.pdf

Han, Byung-Chul. (2017). La expulsión de lo distinto. Barcelona: Herder Editorial.

Infante, Marta. (2010). Desafíos a la Formación Docente: Inclusión Educativa. Pontificia Universidad Católica de Chile, Facultad de Educación. Estudios Pedagógicos, 36(1), 287-297.

Inostroza, Fabián. A. (2015). Análisis crítico del discurso sobre la noción de estudiante con dificultades del aprendizaje en el marco de un Proyecto de Integración Escolar en una escuela municipal de Chile. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20(66), 941-958.

Khan, Shamus. (2011). Privilege: The Making of an Adolescent Elite at St. Paul’s School. Princeton, NJ: Princeton University Press.

López, Verónica. (2014). Discriminación y segregación: Efectos de la integración escolar sobre los proyectos de vida de estudiantes egresados de escuelas municipales que participaron en proyectos de integración escolar. Revista Latinoamericana de Inclusión Educativa, 8(2), 69-83.

López, Verónica., Julio, Cristina., Pérez, María Victoria., Morales, Macarena., y Rojas, Carolina. (2014). Barreras Culturales para la Inclusión: Políticas y Prácticas de Integración en Chile. Revista de Educación, 363, 1-17.

Mayol, Alberto., y Azócar, Carla. (2011). Politización del malestar, movilización social y transformación ideológica: el caso “Chile 2011”. Polis, 30, 1-22.

Ministerio de Educación de Chile. (1990). Normas para integrar alumnos discapacitados en establecimientos comunes, Decreto No. 490. Recuperado de https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=13743ybuscar=ds+490+1990

Ministerio de Educación de Chile. (1998). Normas para la integración social de personas con discapacidad, Decreto No. 1. Recuperado de https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=120356

Ministerio de Educación de Chile. (1999). Complementa decreto supremo de educación No 1, Decreto No. 374. Recuperado de http://especial.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/31/2016/08/201304231731590.DecretoN374.pdf

Ministerio de Educación de Chile. (2005). Nuestro Compromiso con la Diversidad. Política nacional de Educación Especial. Santiago. Recuperado de http://especial.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/31/2016/08/POLiTICAEDUCESP.pdf

Ministerio de Educación de Chile. (2007). Ley de subvenciones a establecimientos educacionales y otros cuerpos legales, Pub. L. No. 20.201. Recuperado de https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=263059

Ministerio de Educación de Chile. (2008). Ley de subvención escolar preferencial, No. 20.248. Recuperado de https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=269001

Ministerio de Educación de Chile. (2009). Ley General de Educación, No. 20.370. Recuperado de http://www.mineduc.cl/usuarios/convivencia_escolar/doc/201103050142570.Ley_N_20370_Ley_General_de_Educacion.pdf

Ministerio de Educación de Chile. (2010). Fija normas para determinar los alumnos con NEE que serán beneficiarios de subvenciones para educación especial, Decreto No. 170. Recuperado de https://www.leychile.cl/N?i=1012570yf=2010-08-25yp=

Ministerio de Educación de Chile. (2013). Orientaciones Técnicas para Programas de Integración Escolar (PIE). Santiago, Chile: Gobierno de Chile.

Ministerio de Educación de Chile. (2015a). Decreto Exento 83. Recuperado de https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=162795

Ministerio de Educación de Chile. (2015b). Orientaciones para la revisión y actualización del Proyecto Educativo Institucional. Santiago, Chile: División de Educación General.

Ministerio de Educación de Chile. (2017). Manual de apoyo a sostenedores y establecimientos educacionales, para la implementación del Programa de Integración Escolar (PIE), en el marco de la Inclusión. Santiago, Chile: Gobierno de Chile.

Morales, Marjorie. (2014). New Public Management in Chile: Origins and Effects. Revista de Ciencia Política, 34(2), 427–438. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/revcipol/v34n2/art04.pdf

Murillo J., y Hernández R. (2011). Hacia un concepto de Justicia Social. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(4), 7-23.

Opertti, Renato., y Magni, Giorgia. (2018). Estado, mercado y currículum escolar: la experiencia chilena (1964-2018). (Cuestiones fundamentales y actuales del currículo, el aprendizaje y la evaluación No. 20). Recuperado de https://docplayer.es/95525956-Estado-mercado-y-curriculum-escolar-la-experiencia-chilena.html

Osandón, Luis., Caro, Miguel., Magendzo, Abraham., Lavín, Sonia., González, Fabián y Cabaluz, Jorge. (2018). Estado, mercado y currículum escolar: la experiencia chilena (1964-2018). (Cuestiones fundamentales y actuales del currículo, el aprendizaje y la evaluación No. 20). Santiago. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/in/documentViewer.xhtml?id=p::usmarcdef_0000265296yfile=/in/rest/annotationSVC/DownloadWatermarkedAttachment/attach_import_3643dab6-c60d-4dc8-92ae-bee524b06e47%3F_%3D265296spa.pdfylocale=esymulti=trueyark=/ark:/48223/pf000026529

Pairo, Fernando. (2011). Gabriel Salazar y María Olivia Monckeberg - La Educación en Chile. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=VkXRrBFcRxw

Parra, Carlos. (2010). Educación Inclusiva: Un modelo de educación para todos. Revista ISEES, 8, 73-84.

Parra, Hugo. (2016). Discursos teoréticos postmodernos en la diversificación curricular (Tesis de Magister). Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Santiago, Chile.

Peña, Mónica. (2013). Análisis crítico de discurso del decreto 170 de subvención diferenciada para necesidades educativas especiales: El diagnóstico como herramienta de gestión. Psicoperspectivas, 12(2), 9-103

Piketty, Thomas. (2013). Le capital au XXIe siècle. París, Francia: Le Seuil.

República de Chile. (2009), Ley 20.370 o Ley General de Educación. Recuperado de http://www.mineduc.cl/usuarios/convivencia_escolar/doc/201103050142570.Ley_N_20370_Ley_General_de_Educacion.pdf

Reyes-Jedlicki, L., Miranda, C., Santa Cruz, E., Cornejo, R., Núñez, M., Arévalo, A., y Hidalgo, F. (2014). ubjetividades y saberes docentes en el sistema educativo chileno: un análisis desde las concepciones de formadores de profesores. Estudios Pedagógicos, 2(40), 183–203. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052014000200011

Ricœur, Paul. (2000). Narratividad, fenomenología y hermenéutica. Lecturas y Conversaciones Con Paul Ricoeur, 189–207.

Ritchie, Jane., and Lewis, Jane. (2003). The Foundations of Qualitative Research. Qualitative research practice: A guide for social science students and researchers. London: Sage. https://doi.org/10.4135/9781452230108

Sandoval, Casilimas. (2002). Investigación Cualitativa. Bogotá: Instituto colombiano para el Fomento de la Educación Superior.

Silva, Beatriz. (2019). La “Revolución Pingüina” y el cambio cultural en Chile. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/338051589_La_Revolucion_Pinguina_y_el_Cambio_Cultural_en_Chile/link/5dfbc0da92851c83648aed90/download

Skliar, Carlos. (2002). Alteridades y pedagogías. O... ¿y si el otro no estuviera ahí? Educação y Sociedade, 23(79), 85-123.

Skliar, Carlos. (2014). Seminario Internacional de Educación Inclusiva y Tecnologías de la Comunicación [video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=G1vxLffM1ZY

Valverde, Sergio. (2003). Paul Ricoeur: Hermenéutica. Revista de Filosofía, 2(104), 51–59.

Verger, Antoni., Moschetti, Mauro. y Fontdevila, Clara. (2017). La privatización educativa en América Latina. Una cartografía de políticas tendencias y trayectorias. Barcelona: Internacional de la Educación. Recuperado de https://download.ei-ie.org/Docs/WebDepot/Privatizacion 1-Abril.pdf

Warnock, M. (1978). Report of the Committee of Enquiry into the Education of Handicapped Children and Young People. London, England: HMSO.

Zizek, Slavoj. (2003). El sublime objeto de la ideología. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.