Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Pedagogical mediation and evaluation: a look from an open framework model in initial education
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

pedagogical mediation
evaluation
initial education
open framework model
mediación pedagógica
evaluación
educación inicial
modelo de marco abierto

How to Cite

Vargas Muñoz, N., & Orozco Castro, C. (2020). Pedagogical mediation and evaluation: a look from an open framework model in initial education. Actualidades Investigativas En Educación, 20(3), 33. https://doi.org/10.15517/aie.v20i3.43672

Abstract

This article presents the process of contextualization of the the Ministry of Education’s Pedagogical Guide to Early Childhood from Birth to Age 4, to the open framework educational approach from the Centro Infantil Laboratorio Emerlinda Mora (CILEM). For this research, the two principals and six teachers working for the institution were interviewed. Likewise, a research workshop was held with experts who know the trajectory of this Educational Center. With the information provided by the participants, a philosophical framework was built, with the purpose of adapting the different sections of the Pedagogical Guide to the pedagogical model of the institution. As a result of this process, the curricular components of the guide were characterized according to CILEM’s educational model. The relevancy of the role of the teacher, and the facilitation performed, are recognized in order to implement what the model establishes. It was possible to determine that, in such facilitation processes, the setup classroom space and the learning environment itself allow girls and boys to develop life long skills through the engagement on practical everyday life exercises.This favors the active role of children in the educational process. A finding of the study reveals that the evaluation processes, in an open framework model, include the teacher’s constant reflection on the classroom setup space, the materials and the activities presented, as well as on the role of the girls and boys. The document provides planning tools to implement this educational model, as well as final recommendations to guide pedagogical facilitation processes in an open framework model.

https://doi.org/10.15517/aie.v20i3.43672
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Ausubel, David. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1, (1-10). Recuperado de https://www.academia.edu/10435788/TEOR%C3%8DA_TEORIA_DEL_APRENDIZAJE_SIGNIFICATIVO

Álvarez, Juan Luis. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. México: Paidós.

Carvajal, Darling., Castro, María Antonieta., Molina, Kimberly., Rodríguez, Indira., Rosada, Laizet. y Vargas, Francini. (2015). Participación cultural plena y su mediación psicopedagógica en situaciones sociales de desarrollo en un centro infantil universitario, desde la investigación-acción (Seminario de Trabajos finales de Graduación para acceder al título de Licenciatura en Psicología). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Castillo, Ileana. y Castillo, Rocío. (2016). Mediación pedagógica para la primera infancia reflexiones desde el sentir y el pensar. San José: Costa Rica. EUNED.

Chavarría, María Celina. y Orozco, Cynthia (2006a). Ecoanálisis como puerta de entrada a la decodificación de lo cotidiano: Hacia una educación posible. Actualidades Investigativas en Educación, 6(3), 1-35. DOI 10.15517/aie.v6i3.9231

Chavarría, María Celina. y Orozco, Cynthia. (2006b). Arco iris DE OPORTUNIDADES (AIO)”: Un instrumento holista para la evaluación de contextos de aprendizaje en centros infantiles (Manuscrito no publicado). San José, C.R.: Universidad de Costa Rica: Instituto de Investigaciones Psicológicas.

Chavarría, María Celina. y Orozco, Cynthia. (2009). Situaciones sociales de desarrollo-aprendizaje: Diálogos y confirmaciones desde la investigación-acción en un CINAI costarricense. Actualidades Investigativas de la Educación, 9(Número Especial), 1-37. DOI 10.15517/aie.v9i4.9511

Chavarría, María Celina. y Pérez, Marianela. (1995). El reto de la educación preescolar en una sociedad cambiante. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Chavarría, María Celina; Obando, Milagro; y Orozco, Cynthia. (2009). Ecoanálisis y decodificación de lo cotidiano en las prácticas formativas en los programas de atención a la niñez en los centros infantiles universitarios (Informe final. Proyectos Nº 723-A4-326 del Instituto de Investigaciones Psicológicas y Proyecto No. 724-A7-102 del Instituto de Investigaciones en Educación). San José: Universidad de Costa Rica.

Chavarría, María Celina., Orozco, Cynthia., Chacón, Yamileth. y Ovares, Mabel. (2000a). Aciertos y vicisitudes en la búsqueda de valores hacia la paz y el desarrollo sostenible: La decodificación de lo cotidiano como herramienta teórico-práctica. Revista Costarricense de Psicología, 16(31), 23-45. DOI http://www.kerwa.ucr.ac.cr/handle/10669/779

Chavarría, María. Celina., Orozco, Cynthia. y Vargas, Isaac. (2016). La educación como vivencia, diseño y escenario histórico-cultural: Tres aproximaciones hacia la decodificación y transformación del currículo oculto en educación inicial. En Wanda Rodríguez Arocho, Maurizia D’Antoni y Victoria González (Eds.), Vygotski y su legado en la investigación en América Latina (pp. 51-75). San José, C.R.: Universidad de Costa Rica: INIE.

Contreras, Ileana. (junio, 2010). De la enseñanza a la mediación pedagógica ¿Cambio de paradigma o cambio de nombre? Revista Educación, 19(2), 5-15. DOI 10.15517/REVEDU.V19I2.8452

Ministerio de Educación Pública. (2017). Guía Pedagógica del nacimiento a los 4 años. San José, Costa Rica.

Montessori, Mario. (1991). La educación para el desarrollo humano. D.F, México: Ed. Diana.

Orozco, Cynthia. (2007). El ecoanálisis como mediación psicopedagógica: experiencia en el Centro Infantil Ermelinda Mora. Revista electrónica Actualidades Educativas en Investigación, 7(1). DOI 10.15517/aie.v7i1.9244

Orozco, Cynthia.; Durán, Maricel.; Fernández, Evelyn.; Hidalgo, Sarita., Quintanilla, Hannia.; y Ramírez, Eva. (2014). Acercamiento crítico al holismo en la educación inicial: Una discusión metodológica. Revista Diálogos, 15(Especial Región Occidental de Costa Rica). Recupeado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/dialogos/article/view/16308/15810

Patiño, Luceli. (2007). Aportes del enfoque histórico cultural para la enseñanza. Educación y Educadores, 10(1), 53-60. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/834/83410106.pdf

Patronato Nacional de la Infancia. (2015). Política para la primera Infancia, 2015-2010. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública.

Peralta, María Victoria. y Fujimoto, Gabriela. (1998). La atención integral de la primera infancia en América Latina: ejes centrales y los desafíos para el siglo XXI. Santiago de Chile: Organización de Estados Americanos.

Quattrocchi, Silvana. (1999). Un ser humano. La importancia de los primeros tres años de vida. Santiago, Chile: Editorial Cuatro Vientos.

Rodríguez, Wanda. (2010). El concepto de calidad educativa: una mirada crítica desde el enfoque históricocultural. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 10(1), 1-28. DOI 10.15517/aie.v10i1.10088

Rosa, Nieves. y Rodríguez, Wanda. (2016). Un modelo de educación en clave Vigotskiana: estudio piloto del desarrollo socioemocional de pre-escolares con el currículo “Key to Learning”. Revista Puertorriqueña de psicología, 27(2), 334-352. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2332/233247620010.pdf

Vargas, Isaac.; González, Pamela.; Chavarría, Edison.; Valverde, Zaida.; Jiménez, Alicia. y Quirós, Sol. (2014). Enriquecimiento de actividades hacia una cultura de solidaridad y paz en un centro infantil. (Seminario de graduación para optar al título de Licenciatura en Psicología). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Vargas, Noyle. (2019). Propuesta Curricular de contextualización para la mediación pedagógica del personal docente que atiende niñas y niños de 2 a 4 años en el Centro Infantil Laboratorio Ermelinda Mora (Tesis de Maestría). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.