Abstract
This research focuses on the inclusive education paradigm. To comply with the right of inclusive education, the Dominican Ministry of Education proposes a series of individualized curricular adjustments to support that student population with specific needs of learning support attending regular schools learn the necessary skills for their social development and are treated with equity. This study seeks to determine how aligned are the Dominican Curriculum Design and the individualized curricular adjustment guides with the evidence related to early grade literacy in student population with temporary educational needs. The design of this research The study is qualitative, cross-sectional, and descriptive. A literature review was carried out and selected the documents to be analyzed through a category tree. To complement the analysis of the texts, semi-structured interviews were conducted with people responsible for the creation and dissemination of the guides that were studied; data was processed with MAXQDA 2020, and then the information triangulated, the data collection occurred during the first four months of the year 2021. Results showed that many categories analyzed were absent in the documents and that the curricular adjustment guides do not address the acquisition of literacy in the specific needs of learning support population. The study concludes that the documents partially correspond to the evidence and that a proposal for curricular adjustments that responds to the specific needs of the child population is required.
References
Arnaiz, Pilar. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: cómo favorecer su desarrollo. Educatio Siglo XXI, 30(1), 25-44. https://revistas.um.es/educatio/article/view/149121
Báez, Mónica., y D’Ottavio, María Eugenia. (2020). La diversidad en el aula: el desafío de interpretar la singularidad de los procesos de alfabetización inicial. Ciencia y Educación, 3(3), 31-40. https://doi.org/10.22206/cyed.2019.v3i3
Braslavsky, Berta. (2000). Las nuevas perspectivas de la alfabetización temprana. Lectura y vida, 21(4), 32-43. http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a21n4/21_04_Braslavsky.pdf
Brennan, Wilfred. (1985). El currículo para niños con necesidades especiales. España: Siglo XXI.
Caballeros, Marta Zoila., Sazo, Eva., y Gálvez, José Andrés. (2014). El aprendizaje de la lectura y escritura en los primeros años de escolaridad: experiencias exitosas de Guatemala. Interamerican Journal of Psychology, 48(2), 212-222. https://doi.org/10.30849/rip/ijp.v48i2.261
Castillo, Gineida., y Mola, José. (2016). Tercer estudio regional comparativo y explicativo 2013 (Informe nacional República Dominicana). Santo Domingo, República Dominicana: Ministerio de Educación de República Dominicana.
Chall, Jeanne Sternlicht. (1983). Stages of Reading Development. New York: McGraw-Hill.
Chaves, Ana Lupita. (2001). La apropiación de la lengua escrita: un proceso constructivo, interactivo y producción cultural. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 1(1). DOI: 10.15517/aie.v1i1.8455
Corredor-Ponce, Zulema. (2016). Las adecuaciones curriculares como elemento clave para asegurar una educación inclusiva. Educación en contexto, 2(3), 56-78. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6296699.pdf
Dabdub-Moreira, Mayela., y Pineda-Cordero, Alejandra. (2015). La atención de las necesidades educativas especiales y la labor docente en la escuela primaria. Revista Costarricense de Psicología, 34(1), 43-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5278249
Espada, Rosa., y Moreno, Ricardo. (2016). Adaptaciones curriculares: bases y estructuración desde la experiencia Universitaria. CienciAmérica, 5(1), 126-128. http://cienciamerica.uti.edu.ec/openjournal/index.php/uti/article/view/60
Ferreiro, Emilia. (2019). Research perspectives in beginning literacy. Methodological and epistemic dichotomies/Prospectivas de la investigación en la alfabetización inicial. Dicotomías metodológicas y epistémicas. Infancia y Aprendizaje, 42(1), 1–36. https://doi.org/10.1080/02103702.2018.1550174
García-Llamas, José Luis. (2008). Aulas inclusivas. Bordón: Revista de Pedagogía, 60(4), 89-105. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/28871
Gómez, Jorge. (2018). Correlation. En Inclusión educativa y adaptaciones curriculares en el proceso de enseñanza aprendizaje (pp. 91-118). Ecuador: Editorial UTMACH.
Guirado, Vania y Guerra, Sonia. (2013). Recursos didácticos y sugerencias metodológicas para la enseñanza-aprendizaje de los escolares con necesidades educativas especiales. Segunda parte. La Habana: Pueblo y Educación.
Jaramillo, Claudia. (2018). Diseño de estrategias lúdico-pedagógicas para enseñanza lectoescritura a estudiantes con necesidades especiales de aprendizaje. Educación y Territorio, 8(14), 29-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7993902
Leiva, Juan José. (2013). De la integración a la inclusión: Evolución y cambio en la mentalidad del alumnado universitario de educación especial en un contexto universitario español. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 13(3). https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032013000300025
León, Juan. (2018). Programa Internacional para la Evaluación de los Estudiantes PISA 2015: Informe Nacional. Santo Domingo, República Dominicana: Ministerio de Educación de República Dominicana.
López, Isabel., y Valenzuela, Gloria. (2015). Niños y adolescentes con necesidades educativas especiales. Revista Médica Clínica Condes, 26(1), 42-51. Doi https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2015.02.004
Lores-Leyva, Idevis., y Calzadilla-González, Onaida. (2013). Los trastornos de la lectura y la escritura en escolares de la Educación Primaria. EduSol, 13(42), 13-23. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5678513
Luque, Diego Jesús. (2009). Las necesidades educativas especiales como necesidades básicas. Una reflexión sobre la inclusión educativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 39(3-4), 201-223. https://www.redalyc.org/pdf/270/27015078009.pdf
Luque, Diego Jesús., y Luque, María Jesús. (2015). Alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo: aspectos psicopedagógicos en un marco inclusivo. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 54(2), 59-73. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=333339872005
Ministerio de Educación de la República Dominicana (MINERD). (2016a). Diseño Curricular Nivel Primario: Primer Ciclo. Santo Domingo, República Dominicana: Ministerio de Educación de la República Dominicana.
Ministerio de Educación de la República Dominicana (MINERD). (2016b). Bases de la Revisión y Actualización Curricular. Santo Domingo, República Dominicana: Ministerio de Educación de la República Dominicana.
Ministerio de Educación de la República Dominicana (MINERD). (2018). Orientaciones Generales para la Atención a la Diversidad. Guía para la realización de Ajustes Curriculares Individualizados (ACI). Santo Domingo, República Dominicana: Ministerio de Educación de la República Dominicana.
Molina, Yasna. (2015). Necesidades educativas especiales, elementos para una propuesta de inclusión educativa a través de la investigación acción participativa. El caso de la Escuela México. Estudios Pedagógicos, 41(especial), 147-167. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000300010
Morán, Lourdes., y Álvarez, Guadalupe. (2013). Currículum abierto y flexible: análisis del caso de una materia universitaria con integración de TIC. Revista electrónica de tecnología educativa, (45). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5746376
Montealegre, Rosalía., y Forero, Luz Adriana. (2006). Desarrollo de la lectoescritura: adquisición y dominio. Acta Colombiana de Psicología, 9(1), 25-40. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-91552006000100003&script=sci_abstract&tlng=es
Ocampo, Aldo y Calero, Andrés. (2018). Competencia Lectora y Comprensión Lectora desde una perspectiva de Educación inclusiva. Entrevista a Andrés Calero. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(3), 1-12. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/2186
Ordenanza 02-2016. (2016). Establece el sistema de evaluación de los aprendizajes en la Educación inicial y primaria en correspondencia con el currículo revisado y actualizado. 19 de diciembre del 2016. Santo Domingo, República Dominicana: Ministerio de Educación de República Dominicana.
Ordenanza 04-2018. (2018). Norma los servicios y estrategias para el cuerpo estudiantil con necesidades específicas de apoyo educativo acorde al currículo. 26 de julio del 2018. Santo Domingo, República Dominicana: Ministerio de Educación de República Dominicana.
Parrilla, Ángeles., Martínez, Esther., y Zabalza, María Ainoa. (2012). Diálogos infantiles en torno a la diversidad y la mejora escolar. Revista Educación, 359, 120-142. DOI:10.4438/1988-592X-RE-2012-359-199
Paz-Delgado, Carla., y Barahona, Elma. (2020). Creencias y prácticas docentes sobre la inclusión educativa en el contexto de aprendizaje de la lectoescritura inicial. Revista Caribeña de Investigación Educativa (RECIE), 4(2), 112-126. https://doi.org/10.32541/recie.2020.v4i2.pp112-126
Puigdellívol, Ignasi. (1998). La Educación Especial en la escuela integrada: una perspectiva desde la diversidad. Barcelona, España: Editorial Graó.
Quiroga, Patricia. (2010). La evolución de la atención a la diversidad del alumnado de educación primaria a lo largo de la historia. Rev. Dig. Prof. Ens, 8, 1-15. https://feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd7241.pdf
Robson, Colin. (2005). Students with disabilities, learning difficulties and disadvantages: Statistics and indicators. Organisation for Economic Cooperation and Development (OCDE).
Ruiz Andrés, Roberto. (2020). Dificultades y contradicciones en la respuesta educativa para los alumnos con necesidad específica de apoyo educativo (ACNEAE). Aula (26), 149-168. https://doi.org/10.14201/aula202026149168
Stainback, Susan., y Stainback, William. (1999). Aulas inclusivas. Un nuevo modo de enfocar y vivir el currículo. México: Narcea Ediciones.
Teberosky, Ana. (2003). Alfabetización inicial: aportes y limitaciones. Cuadernos De Pedagogía, 330, 42-46. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=760304
UNESCO. (2008). La educación inclusiva: El camino hacia el futuro. En Conferencia Internacional de Educación. Ginebra.
UNESCO. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. París: UNESCO.
UNESCO. (2019). Educación inclusiva para personas con discapacidades: ¿Estamos logrando avances? En el Foro Internacional sobre Inclusión y Equidad en la Educación «Todas y todos los estudiantes cuentan», Cali, Colombia.
Valencia-Pérez, Cristina., y Hernández-González, Osvaldo. (2017). El Diseño Universal para el Aprendizaje, una alternativa para la inclusión educativa en Chile. Atenas, 4(40), 105-120. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478055150008
Valladares, María Angélica., Betancourt, Ingrid., y Norambuena, Mariela. (2016). Correlation. En XI y XII jornadas de cooperación educativa con iberoamérica sobre Educación especial e Inclusión educativa. París: UNESCO.
Warnock, Mary. (1978). Special educational needs. Informe del Commitee of lnquiry into Education of Handicapped Children and Young People. H. M. S. O. Her Majesty’s Stationery Office.