Abstract
Inclusive education is an opportunity to achieve the productive integration of many people with valuable skills for the development of society. However, when talking about the access of students with special needs to the digital environment, we must recognize the existence of large gaps despite the importance of its use in the labor field today. Thus, the objective of this article was to review the bibliographic evidence on the factors affecting digital divides in inclusive education contexts during the period 2017-2022. The research work was developed under the design of a systematic review with the PRISMA method, which investigates and assesses the condition of the evidence stored in databases such as Scopus, EBSCO and ScienceDirect, no older than five years. In this sense, the inclusion and exclusion criteria used were typology, availability, type of study, participants, date of publication and language, considering an age of less than 5 years. A total of 164 articles were obtained, all of scientific quality, which were subsequently reviewed. After filtering for access, language, year and participants, eight articles were obtained. After systematizing selected qualitative research articles, we can conclude that, firstly, cross-cutting ICT competence does not fulfill its purpose due to the lack of digital public policy. Secondly, that there is greater neglect in adults for ICT inclusion, with a digital gap for people with disabilities. And finally, that the reduction of digital gaps will create new opportunities, the need for committed policies and resources for ICT programs.
References
Aceituno Huacani, Carlos., Silva Minauro, Rosmery. y Cruz Chuyma, Roxana. (2020). Mitos y realidades de la investigación científica. Ed. Carlos Aceituno Huacani. https://drive.google.com/file/d/15SIBI2Ph4duWip3qZ3b0v34djg8ZGhu1/view
Albornoz, Marcela Fabiana. y Paris, Juan Martín. (2022). Aportes de la lexicometría a las percepciones sobre la transición energética. New Trends in Qualitative Research, 14, e589-e589. https://doi.org/10.36367/ntqr.14.2022.e589
Andrade, Silvia., Tapia, Martha. y Tituana, Flor. (2020). Aprendizaje mediante el uso de Herramientas Tecnológicas en la Educación inclusiva y el fortalecimiento de la enseñanza. Revista Scientific, 5(17), 350-369. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.17.19.350-369
Ari, Refia., Altinay, Zehra., Altinay, Fahriye., Dagli, Gokmen. y Ari, Engin. (2022) Sustainable Management and Policies: The Roles of Stakeholders in the Practice of Inclusive Education in Digital Transformation. Electronics, 11(585). https://doi.org/10.3390/electronics11040585
Arias, José., Holgado, Julio., Tafur, Tania. y Vásquez, Mario. (2022). Metodología de la investigación: El método ARIAS para realizar un proyecto de tesis. Ed. Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología INUDI Perú. https://doi.org/10.35622/inudi.b.016
Baca-Pumarejo, José., Villanueva-Hernández Vicente., Aguirre-Ramírez, Héctor. y Cantú-Cervantes, Daniel. (2018). Brecha digital en alumnos del sistema de educación primaria en Tamaulipas, México: un panorama del futuro capital humano del Estado. Ciencia UAT, 13(1), 35-49. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v13i1.921
Bagur, Sara. y Verger, Sebastia. (2022). Educación inclusiva y pedagogía hospitalaria: las actitudes docentes promotoras de la inclusión. Revista Brasileira de Educação Especial, 28. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1394759
Bell Rodríguez, Rafael., Orozco Fernández, Irma. y Lema Cachinell, Belinda. (2022). Interdisciplinariedad, aproximación conceptual y algunas implicaciones para la educación inclusiva. Revista UNIANDES Episteme, 9(1), 101-116. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8298181
Blasco Serrano, Ana., González Bitrián, Irene. y Coma Roselló, Teresa. (2022). Incorporación de las TIC en la formación inicial del profesorado mediante FlippedClassroom para potenciar la educación inclusiva. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (79), 9-29. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2393
Cabero Almenara, Julio. y Córdoba Pérez, Margarita. (2019). Inclusión educativa: inclusión digital. Revista Educación Inclusiva, 2(1), 61-77.
Cabero Almenara, Julio. y Valencia Ortiz, Rubicelia. (2019). TIC para la inclusión: una mirada desde Latinoamérica. Aula Abierta, 48(2), 139-146. https://reunido.uniovi.es/index.php/AA/article/view/13283/12431
Casamayou, Adriana. y Morales González, María. (2017). Personas mayores y tecnologías digitales: desafíos de un binomio. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 7(2), 152-172. https://doi.org/10.26864/pcs.v7.n2.9
Cinquegrani, Mirian. (2020). ¿Dónde está lo que falta? Representaciones y miradas acerca de la discapacidad en la escuela a partir de las narrativas de familias en lucha por el derecho a la educación inclusiva en la provincia de Buenos Aires (2006-2017). Revista Pasado Abierto, (13). https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/pasadoabierto/article/view/4724/5303
Contreras-Villalobos, Tabata. y Baleriola, Enrique. (2022). Educación para jóvenes y adultos: visibilizando diversas trayectorias educativas. Revista de Psicología, 40(1), 73-96. https://dx.doi.org/10.18800/psico.202201.003
Delgado-Ramírez, Jorge., Valarezo-Castro, Jorge., Acosta-Yela, Mayra. y Samaniego- Ocampo, Rosemary. (2021). Educación inclusiva y TIC: Tecnologías de apoyo para personas con discapacidad sensorial. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 11(1), 146-153. https://doi.org/10.37843/rted.v11i1.204
De Souza Godinho, Selediana., Rivela, Carolina Viviana., Oliviera Medrado, Suzaneide., Marmo, Julieta. y Lanuque, Alejandro. (2021). Educación inclusiva y accesibilidad digital. Revista Científica Arbitrada de la Fundación Mente Clara, 6(249). https://doi.org/10.32351/rca.v6.249
Díaz Espinoza, Maribel., Acho Ramírez, Sabina., Criollo Hidalgo, Virginia. y García Camacho, Orfelinda. (2021). La realidad de la educación inclusiva en el Perú y los retos desde la virtualidad. EduSol. 21(77). https://repositorio.utp.edu.pe/handle/20.500.12867/5817
Fernández Delgado, Laura. y Martínez Chairez, Guadalupe. (2022). Enseñanza inclusiva y atención a la diversidad en escenarios digitales. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(2), 1-17. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i2.3139
Fombona, Javier., Pascual, María Ángeles., García, Marta Soledad., Molina, Susana. y Sierra, Beatriz. (2019). Inclusión Social y los Centros de Educación de Adultos en Europa. Enseñanza &Teaching (2386-3919), 37(1), 7-21. https://doi.org/10.14201/et2019371721
García Pereira, María. (2018). Las TIC en la educación inclusiva. Incorporación de las aulas virtuales como estrategia para la enseñanza y aprendizaje de ciencias en Proceso semipresencial. Temas Segunda Época, (2), https://ojs.cfe.edu.uy/index.php/rev_temas/article/view/368/217
Grijalva, Paola., Cornejo, Galo., Gomez, Raquel., Real, Karina. y Fernández, Alejandro. (2019). Herramientas colaborativas para revisiones sistemáticas. Revista Espacios, 40(25). http://www.revistaespacios.com/a19v40n25/19402509.html
Haghighi, Hamzeh., Jafarigohar, Manoocheh., Khoshsima, Hooshang. y Vahdany, Fereidoon. (2019). Impacto de volteado de aula sobre el uso apropiado de la negativa por parte de los estudiantes de inglés como lengua extranjera: logro, participación, percepción. Aprendizaje de idiomas asistido por computadora, 32(3), 261-293. https://doi.org/10.1080/09588221.2018.1504083
Marchesi, Álvaro. y Hernández, Laura. (2019). Cinco dimensiones claves para avanzar en la inclusión educativa en Latinoamérica. Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 45-56. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-73782019000200045&script=sci_abstract
Mejía-Caguana, Digna., Riveros-Villareal, Víctor. y Cevallos, Johanna Elena. (2021). Los ambientes virtuales de aprendizaje en la educación inclusiva. Polo del Conocimiento:Revista Científico-Profesional, 6(3), 591-604. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7926881
Montenegro Conce, María., Muevecela Naranjo, Silvia. y Reinoso Reinoso, María. (2020). Las Tics: Una nueva tendencia en la educación inclusiva. Revista Scientific, 5(17), 311-327. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.17.17.311-327
Morales Romo, Noelia. (2017). Las TIC y los escolares del medio rural, entre la brecha digital y la educación inclusiva. Revista de Pedagogía, 69(3), 41-56. https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.52401
Muntaner-Guasp, Joan., Mut-Amengual, Bartomeu. y Pinya-Medina, Carmen. (2022). Las metodologías activas para la implementación de la educación inclusiva. Revista Electrónica Educare, 26(2), 85-105. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582022000200085
Niño Rondón, Carlos., Duran Bayona, José., Bermon Meneses, Luis., Duarte Parada, Duvar., Castro Casadiego, Sergio. y Sandoval Martínez, Gloria. (2020). Análisis de herramientas para gestión bibliográfica y control de acceso utilizando tecnología RFID. EcoMatemático, 11(2), 39-49. https://revistas.ufps.edu.co/index.php/ecomatematico/article/view/3018
Oyarce Mariñas, Víctor., Silva Orosco, Lourdes., y Abanto Yóplac, Segundo. (2022). Brecha digital y educación virtual en instituciones educativas rurales. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2), 534–546. https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.116
Pinto-Santos, Alba., George-Reyes, Carlos. y Cortés-Peña, Omar. (2022). Brecha digital en la formación inicial docente: desafíos en los ambientes de aprendizaje durante la pandemia COVID-19 en La Guajira (Colombia). Formación Universitaria, 15(5), 49-60. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000500049
Quincho-Apumayta, Raúl., Cárdenas, Juan., Inga-Choque, Vilma., Bada, Wendy., Espinoza, Gladys. y Yangali- Carlos, Hugo. (2022). Metodología de la investigación científica: El sentido crítico, ante todo con uno mismo. Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología INUDI. https://doi.org/10.35622/inudi.b.039
Reyes Chávez, Rafael. y Prado Rodríguez, Anna. (2020). Las Tecnologías de Información y Comunicación como herramientas para una educación primaria inclusiva. Revista Educación, 44(2), 506-525. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.38781
RibésSanahuja, Aida., Miravet Moliner, Lidón. y Ansuategui, Francisco. (2020). Educación inclusiva y TIC: un análisis de las percepciones y prácticas docentes. Bordón: Revista de pedagogía, 72(3), 123-138. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7637181
Romero-Pérez, Ivón., Alarcón-Vásquez, Yolima. y García-Jiménez, Rafael. (2018). Lexicometría: enfoque aplicado a la redefinición de conceptos e identificación de unidades temáticas. Biblios, (71), 68-80. https://dx.doi.org/10.5195/biblios.2018.466
Serrano, Denis., Ramírez, Alma. y Palazuelos, Isaac. (2022) Educación a Distancia. Posibilidades de Inclusión y Participación Estudiantil. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 20(2), 29-45 https://doi.org/10.15366/reice2022.20.2.002
Tarango, Javier., García-Prieto, Victoria., González-Quiñones, Fidel. (2022). Brecha digital en didáctica de docentes de educación básica. Obra Digital, (21), 51-68. https://doi.org/10.25029/od.2021.318.21
Tenjo Rodríguez, Judith. y Pérez Gallardo, Óscar. (2020). Perfil docente con visión inclusiva: TIC-TAC-TEP y las habilidades docentes. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería. https://acofipapers.org/index.php/eiei/article/view/731/736
Zepeta García, Enrique. y Castañeda Mota, María. (2022). Validez, valoración social y transdisciplinariedad en educación inclusiva: el caso de la discapacidad. La educación especial. En Josúé Camacho et al. (coords.), Planteamientos conceptuales y de atención psicológica dirigidos a la educación especial (pp. 60-82). Universidad Autónoma de Tlaxcala. https://bit.ly/3TWkBpu
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Carlos Pérez-Valles, Enma Reeves Huapaya