Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Academic and employment status of Costa Rican female university graduates during the 2011-2016 period
PDF (Español (España))
Word (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

empleo
subempleo
revolución tecnológica
mujer
employment
underemployment
technological revolution
woman

How to Cite

Azofeifa Ureña, C., Corrales Bolívar, K., & Sandí Araya, K. (2023). Academic and employment status of Costa Rican female university graduates during the 2011-2016 period. Actualidades Investigativas En Educación, 23(3), 1–25. https://doi.org/10.15517/aie.v23i3.54683

Abstract

This study aims to investigate the labor and academic status of female university graduates in Costa Rica between 2011 and 2016, utilizing statistical analyses and designated zones for assessment to identify gender gaps in employment and academia. The research adopts a quantitative approach, incorporating descriptive statistics, the development of labor related indicators, and statistical ratios. Data from the Labor Condition Monitoring Studies of Costa Rican university graduates for the periods 2011-2013 and 2014-2016, collected in 2016 and 2019, respectively, were utilized. The sample included 14,435 graduates from both public and private universities. Results indicate that women faced significant unemployment gaps across all four analysis zones (stone, evolution, risk, and 4.0). In terms of the employment to career relationship indicator, two of the four zones exhibited unfavorable outcomes for women. Additionally, the indicator of underemployment due to insufficient hours showed negative trends for women. Despite their qualifications in science, technology, mathematics, and engineering fields, women encountered difficulties in attaining similar employment conditions as their male counterparts, leading to the persistence of gender gaps in all analysis zones, with the Evolution and 4.0 zones showing more pronounced disparities.

https://doi.org/10.15517/aie.v23i3.54683
PDF (Español (España))
Word (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Aragón, Lorena., Arras, Ana María. y Guzmán, Isabel. (2020). Realidad actual de la elección de carrera profesional desde la perspectiva de género. Revista de la educación superior, 49(195), 35-54. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602020000300035

BBC Mundo. (19 de noviembre, 2016). Una calculadora para averiguar qué tan iguales son mujeres y hombres en tu país. https://www.bbc.com/mundo/noticias/2015/11/151118_100w_calculator_vj_2015

Bidegain, Nicole. (2016). Desigualdades de género y brechas estructurales en América Latina (N° 265). Nueva Sociedad. https://nuso.org/articulo/desigualdades-de-genero-y-brechas-estructurales-en-america-latina/

CEPAL. (8 de marzo, 2023). CEPAL llama a cerrar la brecha digital de género, a fomentar la participación de más mujeres en ciencia y tecnología y a erradicar la ciberviolencia de género. [Comunicado de prensa]. https://www.cepal.org/es/comunicados/cepal-llama-cerrar-la-brecha-digital-genero-fomentar-la-participacion-mas-mujeres

Corrales, Karen., Navarro, Gustavo. y Gutiérrez, Ilse. (2017). Manual de indicadores para el estudio de seguimiento de la condición laboral de las personas graduadas de las universidades costarricenses. San José, C.R.: CONARE, OPES. https://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/2326

Corrales, Karen., Sandí, Katherine., Picado, Cinthya., Kikut, Lorena., Gutiérrez, Ilse. (2020). Seguimiento de la condición laboral de las personas graduadas 2014-2016 de las universidades costarricenses. San José, Costa Rica: Oficina de Planificación de la Educación Superior. http://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/8037

Corrales, Karen., Sandí, Katherine. y Pereira, Iris. (2020). Seguimiento de la condición laboral de las personas graduadas 2014-2016 de las universidades costarricenses: anexos del estudio. San José, C.R.: CONARE, OPES. https://hdl.handle.net/20.500.12337/8042

Corrales, Karen. y Sandí, Katherine. (2020). PLANES 2021-2025: Compendio de artículos de análisis de entorno interno y externo (OPES Nº 45-2020). San José, CR.: CONARE. (89-109). http://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/8041

Gutiérrez, Ilse., Kikut, Lorena., Corrales, Karen. y Picado, Cinthya. (2018). Seguimiento de la condición laboral de las personas graduadas 2011 - 2013 de las universidades costarricenses. CONARE, OPES. https://hdl.handle.net/20.500.12337/2353

Instituto Nacional de Estadística y Censos (Costa Rica). (2018). Encuesta Nacional de Uso del Tiempo 2017. San José, CR: INEC.

Instituto Nacional de Estadística y Censos (INEC) (Costa Rica). (2020). Tasa de desempleo abierto se situó en 12,4%. San José, CR: INEC. bit.ly/3DEggjy

International Business Machines (IBM). (2023). Del vapor al sensor: contexto histórico de la industria 4.0. https://www.ibm.com/es-es/topics/industry-4-0

Oficina Regional para América del Sur del Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos (ACNUDH). (2013). Orientación sexual e identidad de género en el derecho internacional de los derechos humanos. https://acnudh.org/load/2013/11/orentaci%C3%B3n-sexual-e-identidad-de-g%C3%A9nero2.pdf

Organización de las Naciones Unidas (ONU Mujeres). (2022). Necesitamos más mujeres en carreras STEM. https://lac.unwomen.org/es/stories/noticia/2022/02/necesitamos-mas-mujeres-en-carreras-stem

Organización Mundial de la Salud (OMS). (2018). Género y salud. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/gender

Papadópulos, Jorge. y Radakovich, Rosario. (2003). Educación Superior y Género en América Latina y el Caribe. https://www.ses.unam.mx/curso2013/pdf/Papado%CC%81pulos%202006.pdf

Política Nacional para la igualdad entre mujeres y hombres en la formación, el empleo y el disfrute de los productos de la Ciencia, Tecnología, las Telecomunicaciones y la Innovación (PICTTI). (2017). Decreto Ejecutivo N° 41149-MICITT Política Nacional para la Igualdad entre mujeres y hombres en la formación, empleo y el disfrute de los productos de ciencia, tecnología, las telecomunicaciones y la innovación 2018-2027, Pictti, publicado en el Diario Oficial La Gaceta N° 94 del 29 de mayo de 2018. https://www.micitt.go.cr/wp-content/uploads/2022/04/pdf.pdf

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2020). La próxima frontera: desarrollo humano y el Antropoceno. Nota informativa para los países acerca del Informe sobre Desarrollo Humano 2020. https://hdr.undp.org/sites/default/files/Country-Profiles/es/CRI.pdf

Sistema de Información de la Educación Superior Universitaria Estatal (SIESUE). (2023). Diplomas de universidades de ambos sectores universitarios. https://siesue.conare.ac.cr/tableu-int-diplomas-de-universidades-de-ambos-sectores-universitarios/

Torres, Rebeca. y Zaclicever, Dayna. (2022). Brecha salarial de género en Costa Rica: una desigualdad persistente (Serie Comercio Internacional, No 169 (LC/TS.2022/93). Santiago: Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/48049/1/S2200466_es.pdf

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Cinthia Azofeifa Ureña, Karen Corrales Bolívar, Katherine Sandí Araya

Downloads

Download data is not yet available.