Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Some measures for adaptation of Technical Vocational Education and Training to COVID-19 and prospects for its future development in Costa Rica
PDF (Español (España))
Word (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

COVID-19
pandemic
technical education
vocational training
educational opportunities
COVID-19
pandemia
educación técnica
formación profesional
oportunidades educacionales

How to Cite

Vargas Méndez, M., Madrigal Corrales, L., & Láscarez Smith, D. (2024). Some measures for adaptation of Technical Vocational Education and Training to COVID-19 and prospects for its future development in Costa Rica. Actualidades Investigativas En Educación, 24(1), 1–36. https://doi.org/10.15517/aie.v24i1.55670

Abstract

The following article describes and analyzes some of the adaptive measures that were implemented by Costa Rican Technical Vocational Education and Training (TVET) institutions to address the problems and challenges that arose during the COVID-19 health crisis. Considering that TVET has a practical orientation and focuses on the development of work skills, we investigated, from a qualitative approach, which adaptation measures were implemented by the National Learning Institute (INA), the Ministry of Public Education (MEP), the University College of Cartago (CUC), the University College of Limón (CUNLIMÓN) and the National Technical University (UTN), and how some of these measures could be relevant in post-pandemic scenarios. Data collection was carried out through semi-structured interviews applied to the authorities of the aforementioned institutions in 2021 and the analysis of the data culminated in 2023. Among the most relevant results, it is highlighted that some of the actions implemented by the educational centers were decisively influenced by the weak conditions of educational investment (present in the system prior to the health crisis) and the availability of resources to reduce the negative effects of the pandemic. Measures to sustain virtual professional practices, as well as the implementation of curricula, became one of the main challenges to be solved. In this context, virtual practices and some curricular adaptations, specifically in evaluation and didactics, were part of the measures implemented during the period of confinement due to the pandemic.

https://doi.org/10.15517/aie.v24i1.55670
PDF (Español (España))
Word (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Bermudez Vives, Mario. (28 de junio de 2023). Recortes en Educación golpearon fuertemente la inversión en infraestructura y becas. Semanario Universidad. https://semanariouniversidad.com/pais/recortes-en-educacion-golpearon-fuertemente-la-inversion-en-infraestructura-y-becas/?fbclid=PAAab6fpTvoTSBWignSJM0KbHaSwraw0yOWkfLn-gkr_I31oViZp2aytvCWRQ

Chaverri Chaves, Pablo. (2021). La educación en la pandemia: Ampliando las brechas preexistentes. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 21(3), 1-22. https://doi.oeg/10.15517/aie.v21i3.46725

Comisión Económica para América Latina y el Caribe y Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Cepal-UNESCO). (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19 (cepal.org)

Comyn, Paul. y Muñoz, Angelica. (2020). Aprender en los tiempos de COVID-19: ¿Puede el aprendizaje a distancia convertirse en la norma? Organización Internacional del Trabajo. https://www.ilo.org/skills/Whatsnew/WCMS_745328/lang--es/index.htm

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) y Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (agosto de 2020). https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19

De la Torre, Rodolfo. (2021). La educación ante la pandemia de COVID-19. Vulnerabilidades, amenazas y riesgos en las entidades federativas de México. https://ceey.org.mx/wp-content/uploads/2021/06/04-De-la-Torre-2021.pdf

Echeverría, Benito. y Martínez, Pilar. (2020). Formación Profesional pos-COVID-19. https://www.educaweb.com/noticia/2020/10/29/formacion-profesional-pos-covid-19-19340/

Fernández Araúz, A. (2021). Desempleo, pobreza y desigualdad en Costa Rica durante la pandemia por el COVID-19: Consideraciones para una recuperación resiliente. https://www.kas.de/documents/273967/11940739/Desempleo%2C+pobreza+y+desigualdad+en+Costa+Rica+durante+la+pandemia+por+el+COVID-19-investigador+Andr%C3%A9s+Fern%C3%A1ndez+Ar%C3%A1uz.pdf/81bf0594-cbde-3c49-ad0c-1302399ed967?version=1.0&t=1639518447402

Hernández Sampieri, Roberto, Fernández Collado, Carlos. y Baptista Lucio, Pilar. (2014). Metodología de la Investigación. Mcgraw-HILL

Hernández Sampieri, Roberto. y Mendoza Torres, Christian Paulina. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mcgraw-HILL Interamericana editores, S.A.

Hoftijzer, Margo, Levin, Victoria., Santos, Indhira. y Weber, Michael. (04 de mayo 2020). La EFTP (Educación y Formación Técnica y Profesional) en tiempos del COVID-19: desafíos y oportunidades. Grupo Banco Mundial. https://blogs.worldbank.org/es/education/la-eftp-educacion-y-formacion-tecnica-y-profesional-en-tiempos-del-covid-19-desafios-y

Lavell, Allan. (2005). Los conceptos, estudios y práctica en torno al tema de los riesgos y desastres en América Latina: evolución y cambio, 1980-2004: el rol de la red, sus miembros y sus instituciones de apoyo. FLACSO. Secretaría General. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/flacso/secgen/lavell.pdf

Macías, Jesús Manuel. (1992). "Significado de la vulnerabilidad social frente a los desastres", Revista Mexicana de Sociología, 54(4), 3-10.

Maxwell, Daniel., Perl, Trish. y Cutrell, James. (2020). “The Art of War” in the Era of Coronavirus Disease 2019. Clini-cal Infectious Diseases, 71(16), 2215–2217 https://doi.org/10.1093/cid/ciaa229

Ministerio de Educación Pública. (2020). Orientaciones para el apoyo del proceso educativo a distancia. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/orientaciones-proceso-educativo-distancia_0.pdf

Ministerio de Educación Pública. (MEP, 2021). MEP protegió derecho a la educación durante este año de pandemia. https://www.mep.go.cr/noticias/mep-protegio-derecho-educacion-durante-este-ano-pandemia

Ministerio de Educación de Argentina. (2020). Informe Preliminar Políticas educativas en el contexto internacional: Continuidad pedagógica en el marco del aislamiento por COVID-19. politicas_educativas_en_el_contexto_internacional.pdf (argentina.gob.ar)

Molina, Lucia. (28 de junio de 2023). Escasos 1.600 cupos en horario nocturno de CEN-CINAI soportará demanda de jornadas de 12 horas. Semanario Universidad. https://semanariouniversidad.com/pais/escasos-1-600-cupos-en-horario-nocturno-de-cen-cinai-soportara-demanda-de-jornadas-de-12-horas/?fbclid=PAAaYZOeMGG3sG_bFJutBseGLVbItWAdipXizpg6uyw8wQ9Vs9xHgZCup7glM

Naciones Unidas. (2020). Informe de políticas: La educación durante la COVID-19 y después de ella. 4d3cd96e2fdf3e71cb014ccd7025d4a6.pdf (unam.mx)

Otzen, Tamara. y Manterola, Carlos. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. Int. J. Morphol., 35(1), 227-232. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2021). Estudio sobre la situación de la docencia en la educación y formación técnica profesional en Bolivia, Colombia, Ecuador y Venezuela. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380536/PDF/380536spa.pdf.multi

Organización Internacional del Trabajo. (2020). La formación profesional es fundamental para el futuro del trabajo post-COVID en América Latina. https://www.ilo.org/americas/sala-de-prensa/WCMS_756271/lang--es/index.htm

Organización Internacional del Trabajo. (2021). La pandemia de COVID-19 obstaculiza la formación profesional. https://www.ilo.org/global/about-the-ilo/newsroom/news/WCMS_767861/lang--es/index.htm

Promotora de Comercio Exterior de Costa Rica (PROCOMER). (2020, agosto 24). Educación online crece aceleradamente en América Latina. https://www.procomer.com/alertas_comerciales/exportador-alerta/educacion-online-crece-aceleradamente-en-america-latina/

Programa Estado de la Nación (PEN). (2021). Octavo Estado de la Educación 2021. https://estadonacion.or.cr/wp-content/uploads/2021/09/resumen_ee.pdf

Sojo, Ana. (2003). Vulnerabilidad social, aseguramiento y diversificación de riesgos en América Latina y el Caribe. Revista de la Cepal, 80.

Ríos Sierra, Jerónimo. (2020). La inexistente respuesta regional a la COVID-19 en América Latina. Geopolítica(s). Revista de estudios sobre espacio y poder, 11(Especial), 209-222. https://doi.org/10.5209/geop.69324

Vargas, Fernando. (2020). Formación profesional en la respuesta a la crisis y en las estrategias de recuperación y transformación productiva post COVID-19. Banco Mundial. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/documents/publication/wcms_756090.pdf

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Monserrat Vargas Méndez, Laura Madrigal Corrales, Daniel Láscarez Smith

Downloads

Download data is not yet available.