Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Human rights education with persons deprived of liberty in a Comprehensive Care Unit in Costa Rica
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

prison education
human rights
duties and norms
educación en la cárcel
derechos humanos
deberes y normas

How to Cite

Fernández Masis, A., Torres Ramírez, G., & Naranjo Segura, J. C. (2024). Human rights education with persons deprived of liberty in a Comprehensive Care Unit in Costa Rica. Actualidades Investigativas En Educación, 24(2), 1–34. https://doi.org/10.15517/aie.v24i2.57327

Abstract

This research arises from the Final Graduation Project to opt for the Bachelor's degree in Teaching Social Studies and Civic Education at the University of Costa Rica. This seeks to describe the role of Human Rights Education in the imprisonment experience of ninth-year incarcerated students based on the knowledge of their rights, duties and norms, in the Reynaldo Villalobos Zúñiga Comprehensive Care Unit, in Alajuela, Costa Rica, during the 2021-2022 school year. For this, a qualitative approach of exploratory scope is carried out through the use of the in-depth interview information collection technique, with three students from the Integrated Center for Adult Education (CINDEA), located within the Reynaldo Villalobos Zúñiga penitentiary center. The main results show the positive impact of human rights education for the student deprived of liberty, promoting the development of theoretical and coexistence tools, development of values and attitudes in the search for the defense of their rights, healthy coexistence and skills to reintegration process. It is concluded that the role of the EDH has been notably positive since it promotes a critical position towards respect for rights within the penal center.

https://doi.org/10.15517/aie.v24i2.57327
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Beltrán, Mónica. (2006). La importancia de la educación en los derechos humanos. Especial referencia a América Latina. Revista DEHUIDELA, 37-48. https://www.corteidh.or.cr/tablas/r24457.pdf

Díaz, Frida. (2006). Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida. Editorial Mcgraw-hill Interamericana. https://www.uv.mx/rmipe/files/2016/08/Ensenanza-situada-vinculo-entre-la-escuela-y-la-vida.pdf

Español, William., y Moreno, Bethy. (2015). Educar en prisiones: ¿un desafío y una urgencia?. Revista Hojas y habla, 12, 118-130. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6628761

Fernández, Andrey., y Torres, Gerald. (2022). Más allá de la prisión: Educación y Derechos Humanos en la Unidad de Atención Integral Reynaldo Villalobos Zúñiga [Tesis de licenciatura] Universidad de Costa Rica. http://repositorio.sibdi.ucr.ac.cr:8080/jspui/handle/123456789/18285

Freire, Paulo. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores. https://fhcv.files.wordpress.com/2014/01/freire-pedagogia-del-oprimido.pdf

García, Carlos. (2019). El derecho a la educación del estudiante privado de libertad: un acercamiento a su percepción del proceso educativo en la modalidad superior UAI Reynaldo Villalobos 2018-2019 [Tesis de licenciatura]. Universidad Estatal a Distancia.

Herra Roa, Bryan., Picado Pérez, Ronny., y Villalobos Acosta, Aidan. (2019). El derecho a la educación del estudiante privado de libertad: un acercamiento a su percepción del proceso educativo en la modalidad superior UAI Reynaldo Villalobos 2018- 2019. (Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional, Costa Rica). https://repositorio.una.ac.cr/handle/11056/17579

Instituto Interamericano de Derechos Humanos [IIDH]. (1994). Educación en Derechos Humanos, texto autoformativo. Editorial del IIDH. https://www2.iidh.ed.cr/IIDH/media/1928/educacion-en-ddhh-texto-autoformativo-1994.pdf

Magendzo, Abraham. (2008). La escuela y los Derechos Humanos. Editorial Cal y Arena.

Martínez, Miguel. (2006). La investigación cualitativa (Síntesis conceptual). Revista de investigación en psicología, 9(01), 123-146. https://sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/investigacion_psicologia/v09_n1/pdf/a09v9n1.pdf

Ministerio de Educación Pública (MEP). (2009). Programa de estudios de Educación Cívica. Tercer ciclo de Educación General Básica y Educación Diversificada. Editorial MEP.

Ministerio de Justicia y Paz (MJP). (2019). ¿Cuáles derechos y deberes tienen las personas privadas de libertad? https://bit.ly/3TPEAGJ

Moreno, Luis. (2003). Ciudadanía, desigualdad social y Estado de bienestar. En Salvador Giner. (Ed.), Teoría Sociológica Moderna (pp. 527-538). Ariel. http://hdl.handle.net/10261/176521

Nikken, Pedro. (2010). La protección de los Derechos Humanos: haciendo efectivo la progresividad de los derechos económicos, sociales y culturales. Revista IIDH, 54, 55-140. https://www.corteidh.or.cr/tablas/r25563.pdf

Obando, Gabriel. (2016). Las violaciones de los derechos humanos en el sistema penitenciario costarricense y las posibles repercusiones ante el sistema interamericano de protección (derechos humanos) [Tesis de Licenciatura, Universidad de Costa Rica]. http://repositorio.sibdi.ucr.ac.cr:8080/jspui/bitstream/123456789/8901/1/39990.pdf

Organización de los Estados Americanos (OEA). (2008). Principios y buenas prácticas sobre la protección de las personas privadas de libertad en las Américas. https://www.oas.org/es/CIDH/jsForm/?File=/es/cidh/mandato/basicos/principiosppl.asp

Quecedo, Rosario., y Castaño, Carlos. (2003). Introducción a la metodología de la investigación cualitativa. Revista Psicodidáctica, (14), 05-40. https://ojs.ehu.eus/index.php/psicodidactica/article/view/142/138

Rodríguez, Virgilio. (2011). Derechos Humanos y deberes. Revista En-claves del pensamiento, 5(10), 89-103. https://www.redalyc.org/pdf/1411/141121432006.pdf

Roth, Erick. (2000). Psicología ambiental: interfase entre conducta y naturaleza. Ciencia y Cultura, 4(8), 63-78. http://www.scielo.org.bo/pdf/rcc/n8/a07.pdf

Ruiz, Úrsula. y López, José. (2019). Consideraciones sobre la educación en prisión: un análisis de la realidad española a partir de la lectura de Stateville. Revista Papers, (104), 593-600. https://papers.uab.cat/article/view/v104-n3-ruiz-lopez

Sáenz, Jesús., Céspedes, Dioni., y Barquero, Sebastián. (2019). ¿Sin libertad hay ciudadanía? El ejercicio de la participación formal de la ciudadanía de las personas privadas de libertad en Costa Rica. Revista Nuevo Humanismo, 7(2), 33-55. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7323470

Taylor, Steven., y Bogdan, Roberth. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Editorial Paidós.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Andrey Fernández Masis, Gerald Torres Ramírez, Juan Carlos Naranjo Segura

Downloads

Download data is not yet available.