Abstract
This article presents some of the results regarding sociocultural factors that favor the permanence in Higher Education of the Bribri indigenous community. These are derived from the research entitled Permanence of the Bribri indigenous student body of the Rodrigo Facio Brenes Campus, University of Costa Rica: intercultural approach, which was carried out between 2018-2019. The research starts from the naturalistic paradigm under the qualitative methodology and employs the phenomenological method in the research design, access to the field, elaboration of instruments and analysis of the data collected. In-depth interviews and focus groups, as information collection techniques, were used to learn about the university experience of six indigenous students from the Bribri people. The study uses an intercultural approach in the analysis of the factors that promote the permanence of the undergraduate population in higher education, and it is this approach that allows addressing the sociocultural factor in the phenomenon of permanence. Among the main findings is the tendency of the participating population to give special recognition and value to their own culture by rescuing ancestral and spiritual knowledge that makes them proud and identifies them in the university context. It is also concluded the importance of favoring from the university the necessary adjustments so they remains in the higher education system, also, the efforts that the students make are highlighted, among them the cultural ones, when having to move from the indigenous territory to the urban, which represents a way change of context and the complexity of establishing new relationships with other educational agents and factors that has a significant influence in their integral development and academic success.
References
Albert Gómez, María José. (2007). La investigación educativa: claves teóricas. McGraw Hill.
Bronfenbrenner, Urie. (1979). The Ecology of Human Development [La Ecología del Desarrollo Humano]. Experiments by nature and design. Harvard University.
Campoy-Aranda, Tomás. y Gomes-Araújo, Elda. (2009). Técnicas e instrumentos cualitativos de recogida de datos. En A. Pantoja (Coord.), Manual básico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigación (pp.275-302). EOS Universitaria.
Carballo Aguilar, Oscar. (2017). Factores que inciden en la permanencia académica de estudiantes a distancia en el nivel superior. Caso de estudio: Licenciatura en Estadística y Sistemas de Información. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 4(8), 1-21. https://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/694
Carvajal-Jiménez, Vivian., Cubillo-Jiménez, Kenneth. y Vargas-Morales, Marielos. (2017). Poblaciones Indígenas de Costa Rica y su acceso a la educación superior. División de Educación Rural. Una alternativa de formación. Revista Educare, 21(3), 1-31. http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-3.21
Chacón-Castro, Rubén. (2001). Pueblos indígenas de Costa Rica: 10 años de Jurisprudencia Constitucional. Gossestran Intl. S.A.
Chávez, María Eugenia. (2008). Ser Indígena en la educación superior ¿desventajas reales o asignadas?. Revista de la Educación Superior, 37(4), 31-55. http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v37n148/v37n148a3.pdf
De los Santos, J. Eliézer. (2004). Los procesos de permanencia y abandono escolar en Educación Superior. Revista Iberoamericana de Educación, 1-8. https://rieoei.org/historico/deloslectores/628Santos.PDF
Díaz Causil, Edenays. (2017). Factores socioculturales que inciden en la vinculación y permanencia de las jóvenes de la Fundación Juan Felipe Gómez Escobar en el mercado laboral en la ciudad de Cartagena. (Tesis de Licenciatura). Universidad de Cartagena, Colombia. http://repositorio.unicartagena.edu.co:8080/jspui/bitstream/11227/5636/1/FACTORES-SOCIOCULTURALES-QUE-INCIDENUNDACION%20JUANFE_%20Edenays%20D%C3%ADaz.pdf
Escarbajal-Frutos, Andrés. (2010). Educación inclusiva e intercultural. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 411-418. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832326044.pdf
Esteban, María., Bernardo, Ana. y Rodríguez, Luis. (2014). Permanencia en la universidad: la importancia de un buen comienzo. Revista Aula Abierta, 44(1),1-6. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0210277315000153
García-Canclini, Néstor. (2004). Diferentes, desiguales o desconectados. Revista CIDOB d'Afers Internacionals, 66-67, 113-133. https://raco.cat/index.php/RevistaCIDOB/article/view/28376
Garita-Pulido, Ana Victoria. (2014). La orientación intercultural: Una perspectiva para favorecer la convivencia en contextos multiculturales. Revista Electrónica Educare, 18(1), 281-291. http://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v18n1/a13v18n1.pdf
González-González, María Teresa. (2014). Factores determinantes del sentido de pertenencia de los estudiantes de Arquitectura de la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra, Campus Santo Tomás de Aquino. [Tesis de Doctorado, Universidad de Murcia]. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/284952/TLMBA.pdf?sequence=1
Gurdián Fernández, Alicia. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación socio educativa. IDER.
Hamui Sutton, Alicia. y Varela Ruiz, Margarita. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, 2(1), 55-60. https://www.redalyc.org/pdf/3497/349733230009.pdf
Hernández Sampieri, Roberto., Fernández Collado, Carlos. y Baptista Lucio, Pilar . (2014) Metodología de la investigación (6a ed.). McGraw Hill. https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf
Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe [IESALC]. (2012). Educación Superior y Pueblos Indígenas y Afrodescendientes en América Latina. Normas, Políticas y Prácticas. UNESCO.
Mendoza Gutiérrez, Leonor. Mendoza Rubio, Urbano. y Romero Meléndez, Dalis. (2014). Permanencia académica: Una preocupación de las instituciones de educación superior. Escenarios, 12(2), 130-137. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5034101
Morales Trejos, Carol. (2015a). Diversidad juvenil en el contexto educativo: reflexiones para un abordaje intercultural. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-21. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v15n1/a23v15n1.pdf
Morales Trejos, Carol. (2015b). Nociones y principios de la educación intercultural presentes en prácticas pedagógicas realizadas en contexto de interacción juvenil rural de la región metropolitana (Chile). Revista Diálogo Andino, 47(1), 59-70. de https://scielo.conicyt.cl/pdf/rda/n47/art07.pdf
Noreña, Ana Lucia., Moreno, Noemi., Rojas, Juan Guillermo., y Rebolledo, Dinora. (2012). Aplicabilidad de los criterios de rigor y éticos en la investigación cualitativa. Aquichan, 12(3), 263-274. https://www.redalyc.org/pdf/741/74124948006.pdf
Pérez Romero, Charo. (2011). Choque transcultural. Misiopedia española. https://es.scribd.com/document/319064156/Choque-Transcultural-Charo-Perez-Romero
Pineda Báez, Clelia. (2010). La voz del estudiante: El éxito de programas de retención universitaria. UNESCO-IESALC.
Santana Colin, Yasmani. (2015). Educación superior de carácter intercultural para los pueblos indígenas en América Latina: experiencias, tensiones y retos. Revista Colombiana de Educación, (69), 97-119. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/3251
Taylor, Steve. y Bogdan, Robert. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de la investigación. La búsqueda de los significados. Paidós.
Universidad de Costa Rica [UCR]. (2008). Base de Datos Observatorio del Desarrollo. http://pueblosindigenas.odd.ucr.ac.cr/index.php/mapoteca/territorios-indigenas
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 María Jesús Blanco Torres, Rebeca Mata Row, Mauro Murillo Garita, Joseph Osorio Villegas, María Elena Segura Solano, Joselyn Umaña Bonilla, Carol Morales Trejos