Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Socio-cultural factors that favor the permanence of the Bribri indigenous students in the University of Costa Rica
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

higher education
cultural adjustment
indigenous population
sociocultural factor
permanence
educación superior
ajuste cultural
población indígena
factor sociocultural
permanencia

How to Cite

Blanco Torres, M. J., Mata Row, R., Murillo Garita, M., Osorio Villegas, J., Elena Segura Solano, M., Umaña Bonilla, J., & Morales Trejos, C. (2024). Socio-cultural factors that favor the permanence of the Bribri indigenous students in the University of Costa Rica. Actualidades Investigativas En Educación, 24(2), 1–29. https://doi.org/10.15517/aie.v24i2.59747

Abstract

This article presents some of the results regarding sociocultural factors that favor the permanence in Higher Education of the Bribri indigenous community. These are derived from the research entitled Permanence of the Bribri indigenous student body of the Rodrigo Facio Brenes Campus, University of Costa Rica: intercultural approach, which was carried out between 2018-2019. The research starts from the naturalistic paradigm under the qualitative methodology and employs the phenomenological method in the research design, access to the field, elaboration of instruments and analysis of the data collected. In-depth interviews and focus groups, as information collection techniques, were used to learn about the university experience of six indigenous students from the Bribri people. The study uses an intercultural approach in the analysis of the factors that promote the permanence of the undergraduate population in higher education, and it is this approach that allows addressing the sociocultural factor in the phenomenon of permanence. Among the main findings is the tendency of the participating population to give special recognition and value to their own culture by rescuing ancestral and spiritual knowledge that makes them proud and identifies them in the university context. It is also concluded the importance of favoring from the university the necessary adjustments so they remains in the higher education system, also, the efforts that the students make are highlighted, among them the cultural ones, when having to move from the indigenous territory to the urban, which represents a way change of context and the complexity of establishing new relationships with other educational agents and factors that has a significant influence in their integral development and academic success.

https://doi.org/10.15517/aie.v24i2.59747
PDF (Español (España))
XML (Español (España))

References

Albert Gómez, María José. (2007). La investigación educativa: claves teóricas. McGraw Hill.

Bronfenbrenner, Urie. (1979). The Ecology of Human Development [La Ecología del Desarrollo Humano]. Experiments by nature and design. Harvard University.

Campoy-Aranda, Tomás. y Gomes-Araújo, Elda. (2009). Técnicas e instrumentos cualitativos de recogida de datos. En A. Pantoja (Coord.), Manual básico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigación (pp.275-302). EOS Universitaria.

Carballo Aguilar, Oscar. (2017). Factores que inciden en la permanencia académica de estudiantes a distancia en el nivel superior. Caso de estudio: Licenciatura en Estadística y Sistemas de Información. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 4(8), 1-21. https://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/694

Carvajal-Jiménez, Vivian., Cubillo-Jiménez, Kenneth. y Vargas-Morales, Marielos. (2017). Poblaciones Indígenas de Costa Rica y su acceso a la educación superior. División de Educación Rural. Una alternativa de formación. Revista Educare, 21(3), 1-31. http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-3.21

Chacón-Castro, Rubén. (2001). Pueblos indígenas de Costa Rica: 10 años de Jurisprudencia Constitucional. Gossestran Intl. S.A.

Chávez, María Eugenia. (2008). Ser Indígena en la educación superior ¿desventajas reales o asignadas?. Revista de la Educación Superior, 37(4), 31-55. http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v37n148/v37n148a3.pdf

De los Santos, J. Eliézer. (2004). Los procesos de permanencia y abandono escolar en Educación Superior. Revista Iberoamericana de Educación, 1-8. https://rieoei.org/historico/deloslectores/628Santos.PDF

Díaz Causil, Edenays. (2017). Factores socioculturales que inciden en la vinculación y permanencia de las jóvenes de la Fundación Juan Felipe Gómez Escobar en el mercado laboral en la ciudad de Cartagena. (Tesis de Licenciatura). Universidad de Cartagena, Colombia. http://repositorio.unicartagena.edu.co:8080/jspui/bitstream/11227/5636/1/FACTORES-SOCIOCULTURALES-QUE-INCIDENUNDACION%20JUANFE_%20Edenays%20D%C3%ADaz.pdf

Escarbajal-Frutos, Andrés. (2010). Educación inclusiva e intercultural. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 411-418. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832326044.pdf

Esteban, María., Bernardo, Ana. y Rodríguez, Luis. (2014). Permanencia en la universidad: la importancia de un buen comienzo. Revista Aula Abierta, 44(1),1-6. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0210277315000153

García-Canclini, Néstor. (2004). Diferentes, desiguales o desconectados. Revista CIDOB d'Afers Internacionals, 66-67, 113-133. https://raco.cat/index.php/RevistaCIDOB/article/view/28376

Garita-Pulido, Ana Victoria. (2014). La orientación intercultural: Una perspectiva para favorecer la convivencia en contextos multiculturales. Revista Electrónica Educare, 18(1), 281-291. http://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v18n1/a13v18n1.pdf

González-González, María Teresa. (2014). Factores determinantes del sentido de pertenencia de los estudiantes de Arquitectura de la Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra, Campus Santo Tomás de Aquino. [Tesis de Doctorado, Universidad de Murcia]. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/284952/TLMBA.pdf?sequence=1

Gurdián Fernández, Alicia. (2007). El paradigma cualitativo en la investigación socio educativa. IDER.

Hamui Sutton, Alicia. y Varela Ruiz, Margarita. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación en Educación Médica, 2(1), 55-60. https://www.redalyc.org/pdf/3497/349733230009.pdf

Hernández Sampieri, Roberto., Fernández Collado, Carlos. y Baptista Lucio, Pilar . (2014) Metodología de la investigación (6a ed.). McGraw Hill. https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf

Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe [IESALC]. (2012). Educación Superior y Pueblos Indígenas y Afrodescendientes en América Latina. Normas, Políticas y Prácticas. UNESCO.

Mendoza Gutiérrez, Leonor. Mendoza Rubio, Urbano. y Romero Meléndez, Dalis. (2014). Permanencia académica: Una preocupación de las instituciones de educación superior. Escenarios, 12(2), 130-137. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5034101

Morales Trejos, Carol. (2015a). Diversidad juvenil en el contexto educativo: reflexiones para un abordaje intercultural. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-21. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v15n1/a23v15n1.pdf

Morales Trejos, Carol. (2015b). Nociones y principios de la educación intercultural presentes en prácticas pedagógicas realizadas en contexto de interacción juvenil rural de la región metropolitana (Chile). Revista Diálogo Andino, 47(1), 59-70. de https://scielo.conicyt.cl/pdf/rda/n47/art07.pdf

Noreña, Ana Lucia., Moreno, Noemi., Rojas, Juan Guillermo., y Rebolledo, Dinora. (2012). Aplicabilidad de los criterios de rigor y éticos en la investigación cualitativa. Aquichan, 12(3), 263-274. https://www.redalyc.org/pdf/741/74124948006.pdf

Pérez Romero, Charo. (2011). Choque transcultural. Misiopedia española. https://es.scribd.com/document/319064156/Choque-Transcultural-Charo-Perez-Romero

Pineda Báez, Clelia. (2010). La voz del estudiante: El éxito de programas de retención universitaria. UNESCO-IESALC.

Santana Colin, Yasmani. (2015). Educación superior de carácter intercultural para los pueblos indígenas en América Latina: experiencias, tensiones y retos. Revista Colombiana de Educación, (69), 97-119. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/3251

Taylor, Steve. y Bogdan, Robert. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de la investigación. La búsqueda de los significados. Paidós.

Universidad de Costa Rica [UCR]. (2008). Base de Datos Observatorio del Desarrollo. http://pueblosindigenas.odd.ucr.ac.cr/index.php/mapoteca/territorios-indigenas

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 María Jesús Blanco Torres, Rebeca Mata Row, Mauro Murillo Garita, Joseph Osorio Villegas, María Elena Segura Solano, Joselyn Umaña Bonilla, Carol Morales Trejos

Downloads

Download data is not yet available.