Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
The compassion as a socioemotional skill in pedagogical practice
PDF (Español (España))

Keywords

aprendizaje socioemocional
compasión
ambiente de clase
práctica pedagógica
socioemotional learning
compassion
classroom environment
pedagogical practice

How to Cite

Sanchez Galindo, S. M. (2024). The compassion as a socioemotional skill in pedagogical practice. Actualidades Investigativas En Educación, 25(1), 1–21. https://doi.org/10.15517/aie.v25i1.60548

Abstract

The nature of classroom relationships can profoundly impact how students approach, understand, interpret, and inhabit the world around them. Therefore, the type of bond between teacher and student is a crucial element in guiding pedagogical praxis. In light of this, the objective of this essay is to explore the concept of social-emotional skills with an emphasis on compassion and its influence in fostering a classroom environment conducive to the well-being of all its members. The text emerges as an appreciation of compassion as a tool with which each teacher can practice self-care while simultaneously benefiting their students. Thus, educational environments can become safe spaces that respond to the socio-affective needs of current pedagogical practices. Given the foregoing, the conceptual approach addresses different perspectives on the concept of social- emotional skills, and within them, it emphasizes compassion. To this end, a review of various Western and Eastern perspectives was conducted, which facilitates understanding its scope and values its theoretical and epistemological positioning, allowing compassion to be embraced as a path that validates other ways of being and existing. A compassionate attitude conceives of teachers and students embracing vulnerability, impermanence, and constant movement, being sensitive to their own emotions, so that their intentions, desires, and actions are for their own and collective benefit.

https://doi.org/10.15517/aie.v25i1.60548
PDF (Español (España))

References

Alliaud, Andrea. (2007). Los maestros y su historia: los orígenes del magisterio argentino. Buenos Aires: Granica. https://bit.ly/3NzM5Px

Araya, Claudio., y Moncada, Laura. (2016). Auto-compasión: origen, concepto y evidencias preliminares. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 25(1), 67-78. https://www.redalyc.org/pdf/2819/281946989008.pdf

Benavidez, Verónica., y Flores, Ramón. (2019). La importancia de las emociones para la neurodidáctica. Wimblu, Revista Estudios de Psicología, 14(1), 25-53. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6794283

Brito, Gonzalo. (2022). La compasión como eje de la relación de ayuda. En Luisa Conejos y María Nabal (Eds.), Mindfulness y compasión en la relación de ayuda (pp. 119-132). Editorial Nau Llibres. https://naullibres.com/wp-content/uploads/2022/01/9788418047664_L33_23.pdf

Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL). (2006) SEL Competences [en línea]. (UIC) University of Illinois at Chicago: Chicago. http://www.casel.org/about_sel/SELskills.php

Dalai Lama. (2002). El arte de la compasión, la práctica de la sabiduría en la vida diaria. Barcelona: Grijalbo.

De Zubiría, Julián. (2010). Los modelos pedagógicos. Hacía una pedagogía dialogante. Magisterio Editorial. https://bibliotecadigital.magisterio.co/libro/los-modelos-pedag-gicos-hacia-una-pedagog-dialogante

Díaz del Rey, María de los Ángeles., Esteve Martín, Alfredo., Peris Cancio, José Alfredo., y Sanchis Matoses, Pau (Eds.). (2016). Reflexiones filosóficas sobre compasión y misericordia. Valencia: Servicio de Publicaciones de la Universidad Católica San Vicente Mártir. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=707085

Elbertson, Nicole., Brackett, Marc., y Weissberg, Roger. (2010). School-based social and emotional learning (sel) programming: Current perspectives. 1017-1032. DOI:10.1007/978-90-481- 2660-6_57

García Cabrero, Benilde. (2018). Las habilidades socioemocionales, no cognitivas o “blandas”: aproximaciones a su evaluación. Revista Digital Universitaria (RDU), 19(6), 1-17 DOI: http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2018.v19n6.a5

Giraldo Sierra, Jesús (Ed.). (2022). Sentir-con-otros análisis de la condición emocional del humano: análisis de la condición emocional del humano. Bogotá: Universidad de la Sabana.

Goleman, Daniel. (1995). Inteligencia emocional. Barcelona, España: Kairós. http://www.cutonala.udg.mx/sites/default/files/adjuntos/inteligencia_emocional_daniel_goleman.pdf

González, Luis. (2017). El maestro atento. Gestión consciente del aula. Bilbao: Desclee.

Gutiérrez-Torres, Adriana., y Buitrago-Velandia, Sandra. (2019). Las Habilidades Socioemocionales de los Docentes, herramientas de paz en la escuela. Praxis & Saber, 10(24), 167–192. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9819

Hanh, Thich. (2009). Beyond the Self Teachings on the Middle Way. Berkeley: Paralax Press

Huerta, María del Carmen. (2019). Evaluación de habilidades socioemocionales y transversales: un estado del arte. Caracas: DIALOGAS, Adelante. MESACTS y CAF. 1-20. https://scioteca.caf.com/handle/123456789/1419

Krajcik, Joshep., Schneider, Barbara., Miller, Emily., Chen, I Chien., Bradford, Lidya., Baker, Quinton., Bartz, Kayla., Miller, Cory., Li, Ting Ting., Codere, Susan., Peek-Brown, Deborah. (2023). Assessing the Effect of Project-Based Learning on Science Learning in Elementary Schools. American Educational Research Journal, 60(1), 70-102. https://doi.org/10.3102/00028312221129247

Lipovetsky, Gilles. (2000). La era del vacío. Barcelona: Anagrama.

Meirieu, Philippe. (2013). La opción de educar y la responsabilidad pedagógica. Conferencia de Philippe Meirieu (pp. 1-32). Buenos Aires: Ministerio de educación de la República de Argentina. https://www.educ.ar/recursos/121626/la-opcion-de-educar-y-la-responsabilidad- pedagogica

Melich, Joan. (2010). Ética de la compasión. Barcelona: Herder.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2016). Habilidades para el progreso social: El poder de las habilidades sociales y emocionales. UNESCO. https://doi.org/10.1787/9789264253292-es

Ortega, Tamara. (2016). Desenredando la conversación sobre habilidades blandas. Ministerio de Educación. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20 500.12799/4844

Pillcorema, Carlos., y Hernández, Yenima. (2022). La terapia cognitiva–conductual y su aplicación en el abuso sexual infantil. Pro Sciences: Revista de Producción, Ciencias e Investigación,6(42),361-372. https://journalprosciences.com/index.php/ps/article/view/494

Recuenco, Aurelio. (2020). Inteligencia emocional: El lenguaje de más valor en el mundo de hoy. SCIÉNDO, 23(3), 197-205. https://doi.org/10.17268/10.17268/sciendo.2020.025

Reyes, Darcel. (2012). Self-compassion: a concept analysis. Journal of holistic nursing. Official

journal of the American Holistic Nurses' Association, 30(2), 81-89.

Rimpoché Lama. (2009). Curación definitiva. El poder de la compasión. Dharma.

Ríos, Alex., Quenaya, Celia., y Estefanía, María Teresa. (2022). Habilidades socioemocionales para proyectos de vida de adolescentes de escuelas rurales: la experiencia del programa Horizontes. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382565/PDF/382565spa.pdf.multi

Roca, Elia. (2014). Autoestima sana. Una visión actual, basada en la investigación (2ª ed.). ACDE. Valencia.

Rodríguez, Marcelo., y Rodríguez, Sonia. (2019). Las neuronas espejo: una génesis biológica de la complementariedad relacional. Papeles del Psicólogo / Psychologist Papers, 40(3), 226-232. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2019.2900

Salamea, Rosa. (2022). Eficacia de un programa de Mindfulness y compasión para la reducción del sobrepeso y obesidad en estudiantes universitarios ecuatorianos. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/27182/SalameaNieto_Rosa_TD_2020.pdf

Secretaría de Educación de Alcaldía Mayor de Bogotá. (s.f.). Desarrollo socioafectivo. Educar en y para el afecto. Reorganización curricular por ciclos. Bogotá: Autor https://repositoriosed.educacionbogota.edu.co/server/api/core/bitstreams/5681deb4-1561-

Tolle, Eckhart. (1977). El poder del ahora. Canada: Namaste Publishing

Treviño, Diana Carolina., González., Mario., y Montemayor, Karina. (2019). Habilidades socioemocionales y su relación con el logro educativo en alumnos de Educación Media Superior. Revista de psicología y ciencias del comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales, 10(1), 32-48. https://doi.org/10.29059/rpcc.20190602-79

Trueba, Carmen. (2009). La teoría aristotélica de las emociones. Signos filosóficos, 11(22), 147-170. Distrito Federal, Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-13242009000200007&lng=es&tlng=es

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Sandra Milena Sanchez Galindo

Downloads

Download data is not yet available.