Abstract
The objective of this article is to understand the use and appropriation of artificial intelligence among university students at the Universidad Rosario Castellanos in Mexico City. The study is framed within a hermeneutic and comprehensive perspective, following the premise that human experience is fundamental to understanding the phenomenon of AI use in higher education, highlighting both its pedagogical potential and the associated risks. In this sense, although AI has been theorized since the 1950s, its real impact on education has gained greater relevance in recent years, especially at the higher education level, where significant transformations in teaching and learning are observed. The study adopts a qualitative approach, using techniques such as questionnaires and focus groups for data collection. A heterogeneous sample of 125 students was selected based on their knowledge and use of AI. Data analysis was supported by tools such as ChatGPT 3.5 and Gemini, which allowed for the identification of patterns and the construction of analytical categories. The results reveal the importance of integrating digital competencies into university students' training, emphasizing the need to design educational strategies that consider both the opportunities and the limitations of AI. The study concludes with the presentation of key findings, organized into two analytical categories: 'Utilitarian Perspective in Everyday Life' and 'Study and Ethical Awareness: Concerns and Regulatory Requirements.
References
Álvarez, Gabriel. (2019). Construcción y reconstrucción del objeto de estudio en la investigación educativa. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 3(19), 1-21. https://doi.org/10.15517/aie.v19i3.38795
Álvarez-Gayou, Jurgenson. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Paidós México.
Bolívar, Antonio., Domingo, Jesús. y Fernández, Manuel. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Editorial La Muralla, S.A.
CampusVirtual CIECAS. (18 de mayo de 2023a). La Inteligencia Artificial en educación. https://www.youtube.com/watch?v=1RpxpE6lHk0&list=PL3E-wd1Gy_EaUdebhErEtaRxca9bmKCFn
CampusVirtual CIECAS. (26 de mayo de 2023b). Inteligencia Artificial y Docencia Científica. https://www.youtube.com/watch?v=DZ2KfW5mfg0
Chalmers, Alan. (1992). ¿Qué es esa cosa llamada Ciencia? Una valoración de la naturaleza y el estatuto de la ciencia y sus métodos. Siglo XXI.
Coll, Cesar. (2009). Aprender y enseñar con las TIC: expectativas, realidad y potencialidades. Boletín de la institución libre de enseñanza, 72(1). https://cmapspublic.ihmc.us/rid=1MVHQQD5M-NQN5JM-254N/Cesar_Coll_-_aprender_y_ensenar_con_tic.pdf
Echeverria, Javier. y Almendros, Lola. (2023). Tecnopersonas. Cómo nos transforman las tecnologías. Grama ediciones.
Facultad de Filosofía y Letras UNAM. (30 de noviembre de 2023). Conferencia. Tecnociencias, inteligencias artificiales e innovaciones. https://www.youtube.com/live/13m_SnL5aTc?si=2U4oFH7ou-rEJjTN
Floridi, Luciano. (2006). Ética de la información: Su naturaleza y alcance. Isegoría, (34), 19-46. https://doi.org/10.3989/isegoria.2006.i34.2
Flick, Uwe. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Ediciones Morata J. L.
Flick, Uwe. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Ediciones Morata S. L.
Guba, Egon. y Lincoln, Yvorma. (1990). Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. En Denzin Norman e Yvonna Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks.
Heidegger, Martin. (2022). El ser y el tiempo. FCE.
Hans-Georg, Gadamer. (2012). Verdad y Método II. Editorial Sígueme.
Hernández, Roberto. y Mendoza, Christian. (2018). Metodología De La Investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill Education.
Husserl, Edmund. (2013). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Libro Primero: Introducción general a la fenomenología pura. Instituto de Investigaciones Filosóficas / Fondo de Cultura Económica.
Kuhn, Thomas. (2000). Las estructuras de las revoluciones científicas. FCE.
Larrosa, Jorge. (2003). La experiencia de la lectura: estudios sobre literatura y formación. FCE.
La Salle Neza. (24 de noviembre de 2023). La IA: Un desafío disruptivo y las tres “C” del aprendizaje. https://youtu.be/N8-VFxFwNts?si=YEvFrGK6ySOElllR
Mardones, José. y Ursúa, Nicanor. (1995). Filosofía de las ciencias sociales y humanas. Materiales para una fundamentación científica. Fontamara S.A.
Marimon-Martí, Marta., Cabero, Julio., Castañeda, Linda., Coll, Cesar., Minelli, Janaina. y Rodríguez, María. (2022). Construir el conocimiento en la era digital: retos y reflexiones. Revista de Educación a Distancia (RED), 22(69). https://doi.org/10.6018/red.505661
Martín-Alonso, D., Blanco, N. y Sierra, J. E. (2019). Comprensión pedagógica y construcción de la relación educativa. Una indagación narrativa. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 1(31), 103-122. https://doi.org/10.14201/teri.19442
Moreno, Raúl. (2019). La llegada de la inteligencia artificial a la educación. Revista de Investigación en Tecnologías de la Información, 7(14), 260–270. https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.022
Navarro, Alejandro. (2014). El científico que derrotó a Hitler y otros ensayos sobre historia de la ciencia. Editorial Almuzara.
Ocaña, Yolvi., Valenzuela, Luís. y Garro, Luzmila. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 536-568. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274
Pérez, Ángel Ignacio. (1999). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Editorial Morata.
Piaget, Jean. (2019). Psicología y pedagogía: Cómo llevar adelante la teoría del aprendizaje a la práctica docente. Siglo XXI Editores.
Piscitelli, Alejandro. (2009). Nativos digitales: Dieta cognitiva, inteligencia colectiva, y arquitecturas de la participación. Santillana.
Quinn, Michael. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods. Sage Publications.
Ricoeur, Paul. (2000). Narratividad, fenomenología y hermenéutica. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, (25), 189-207. https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/15057
Rodríguez, Gregorio., Gil, Javier. y García, Eduardo. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe, S.L.
Skliar, Carlos. y Larrosa, Jorge. (2009). Experiencia y alteridad en educación. Homo Sapiens Ediciones.
Turing, Alan. (1950).N Computing Machinery and Intelligence. Mind, LIX(236), 433–460. https://doi.org/10.1093/mind/LIX.236.433
Von Wright, Georg Henrik. (1987). Explicación y comprensión. Editorial Alianza.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Gabriel Alejandro Ávarez Hernández, Arturo Alejandro Pérez Velasco