Abstract
This article describes the actors and discourses involved in the educational policies of the Universidad Nacional de Agricultura (UNAG) in Honduras during the intervention process led by the Commission appointed by the National Congress from 2017 to 2020. The research employed a qualitative approach, using an exploratory case study method, framed by the policy cycle perspective and the inductive model of category formation for analysis. Data were collected between 2021 and 2022 through document analysis and semi-structured interviews and were examined using qualitative content analysis, supported by the ATLAS.ti software, version 8. The results identify multiple actors and discourses influencing UNAG’s educational policies at both international —United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), World Bank, European Union, Consejo Superior Universitario Centroamericano (CSUCA), Global and Regional Conferences on Higher Education— and national levels —Central Government, National Congress, political parties, and the Universidad Nacional Autónoma de Honduras (UNAH). Additionally, the Intervention Commission promoted an institutional reform that sparked internal conflicts, particularly among faculty groups, over control of university governance and the establishment of new internal regulations. The study concludes that UNAG's educational policies, under the leadership of the Intervention Commission, were shaped by both international and national agendas, reflecting power dynamics and internal conflicts. While these measures improved certain administrative and academic structures, they also exacerbated political and generational divisions, particularly among the teaching staff.
References
Ball, Stephen. (1987) The Micro-Politics of the School: Towards a theory of school organization. New York: Routledge.
Ball, Stephen. (2002). Textos, discursos y trayectorias de la política: la teoría estratégica. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, (2-3), 19-36. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pgn/article/view/14985
Bowe, Richard., Ball, Stephen. y Gold, Anne. (2017). Reforming Education and Changing Schools. Case studies in policy sociology. New York: Routledge.
Comisión Interventora - Universidad Nacional de Agricultura. (2020). Normas Académicas. La Gaceta No. 35170. Tegucigalpa.
Comisión Interventora. (2018a). Resolución CI-U-074-27-2018. Catacamas. Archivo Secretaría General.
Comisión Interventora. (2018b). Informe final al Congreso Nacional. Tegucigalpa. Archivo Secretaría General.
Comisión Interventora. (2019). Resolución CI-U-063-18-2019. Catacamas. Archivo Secretaría General.
Comisión Interventora. (2020). Informe a la comunidad universitaria, al Congreso Nacional y a la sociedad hondureña 2017-2020. Catacamas. Archivo Secretaría General.
Comisión Ordinaria de Educación del Congreso Nacional. (2016). Informe de la Comisión Ordinaria de Educación sobre la situación de la Universidad Nacional de Agricultura de Catacamas, Olancho. Catacamas.
Consejo de Educación Superior. (2017). Acta No. 320. Sesión extraordinaria. Ciudad Universitaria. Archivo Consejo de Educación Superior.
Consejo de Educación Superior. (2019a). Acta No. 335. Sesión ordinaria. Ciudad Universitaria. Archivo Consejo de Educación Superior.
Consejo de Educación Superior. (2019b). Acta No. 336. Sesión ordinaria. Ciudad Universitaria. Archivo Consejo de Educación Superior.
Consejo de Educación Superior. (2020). Acta No. 341. Sesión extraordinaria. Ciudad Universitaria. Archivo Consejo de Educación Superior.
Flick, Uwe. (2015). El diseño de investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.
Martínez García, Yesenia. (2018). Una mirada al proceso de formación de la Universidad Nacional de Agricultura en Honduras, y la apertura a la feminización de su estudiantado, 1952 – 2013. En Orlando Murillo Lizardo (Ed.), Historia de la Universidad Nacional de Agricultura en la Educación Agrícola de Honduras (pp. 121-155). Tegucigalpa: Guardabarranco.
Mayring, Philipp. (2000). Qualitative Content Analysis. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 1(2), 1-10. https://www.researchgate.net/publication/215666096_Qualitative_Content_Analysis
Mayring, Philipp. (2014). Qualitative content analysis: theoretical foundation, basic procedures and software solution. Klagenfurt. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-395173
Mayring, Philipp. (2015). Qualitative Content Analysis: Theoretical Background and Procedures. En Bikner-Ahsbahs, A., Knipping, C. y Presmeg N. (Ed.). Approaches to Qualitative Research in Mathematics Education. Examples of Methodology and Methods. New York: Springer.
Morales Ulloa, Ricardo. (2013). Los cambios en la gobernanza del sistema educativo en Honduras: La política de desconcentración de la educación pre-básica, básica y media (1990-2010) ⦋Tesis de Doctorado]. Universidad de Porto.
Murillo Lizardo, Orlando. (2013). De Escuela Nacional de Agricultura a Universidad Nacional de Agricultura, el cambio curricular (1993-2012). ⦋Tesis de Maestría, Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán⦌. Tegucigalpa.
Murillo Lizardo, Orlando. (2018). 63 días de protesta estudiantil: el movimiento UNA-Reforma. En Orlando Murillo Lizardo (Ed.), Historia de la Universidad Nacional de Agricultura en la Educación Agrícola de Honduras (pp. 157-187). Tegucigalpa: Guardabarranco.
Poder Legislativo. (2017). Decreto No. 172-2016. La Gaceta No. 34237. Tegucigalpa.
Poder Legislativo. (2018). Decreto No. 138-2017. La Gaceta No. 34576. Tegucigalpa.
Soto Arango, Diana., Mora García, José. y Lima Jardilino, José. (2017). La historia de la educación en América Latina: contribución y aportes de la Sociedad de Historia de la Educación Latinoamericana -SHELA- (1994-2015). En Revista História da Educação, 21 (51), 351-375.
Universidad Nacional de Agricultura – Comisión Interventora. (2020a). Reglamento de Carrera Docente. La Gaceta No. 35170. Tegucigalpa.
Universidad Nacional de Agricultura – Comisión Interventora. (2020b). Reglamento General del Estatuto Institucional. La Gaceta No. 35170. Tegucigalpa.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Orlando David Murillo Lizardo