Abstract
The purpose of this research was to describe the use of augmented reality (AR) as an educational technology in the teaching of English vocabulary in preschool teachers, in the introductory course UNED Costa Rica. It was developed under a quantitative approach, case study method, descriptive design, covering the analysis of the application of the AR-based teaching strategy in the teaching of English vocabulary, academic performance obtained and assessment of the participants. The collection of information was supported by the survey and documentary analysis, applied to a sample of seven (7) preschool teachers (female), participants in the introductory English course A of UNED, 2024. The strategies with augmented reality (AR) led to encouraging results for the teaching of English vocabulary. The participants carried out interactive activities with flashcards and Pictionary in AR, which facilitated a more visual and playful learning, generating a notable increase in their performance, with an average improvement of 3.07 to 3.64 in the evaluations. Most of them rated AR positively, indicating that it helped vocabulary retention and made classes more dynamic; however, some expressed the need for more practice to feel completely confident when using new words. AR as an educational technology is perceived as an innovative resource that enriches teaching, improves vocabulary understanding and increases student motivation.
References
Antonio Cruz, Carmen., y Carrión Rodríguez, Jannette. (2023). Uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en la enseñanza-aprendizaje del inglés, una revisión de literatura. Espacio I+D, Innovación más Desarrollo, 12(33). https://doi.org/10.31644/IMASD.33.2023.a02
Arias González, José., y Covinos Gallardo, Mitsuo. (2021). Diseño y metodología de la investigación. Enfoques Consulting EIRL https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w26022w/Arias_S2.pdf
Basurto-Mendoza, Shirley., Moreira-Cedeño, José., Velásquez-Espinales, Angélica., y Rodríguez-Gámez, María. (2021). El conectivismo como teoría innovadora en el proceso de enseñanza-aprendizaje del idioma inglés. Polo Del Conocimiento, 6(1), 234–252. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9438794
Belda Medina, José., Calvo Ferrer, José., Pina Medina, Víctor., Ruíz Armero, Nuria., Ivorra Ramos, Mariana., y Rodríguez Roca, Carmen. (2020). La enseñanza del inglés mediante proyectos cooperativos basados en Realidad Aumentada (RA). En R. Roig-Vila (Coord.), Memòries del Programa de Xarxes-I3CE de qualitat, innovació i investigación en docència universitària. Convocatòria 2019-20 (pp. 1091-1097). Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la Universitat d’Alacant. https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/112182
Benítez-Vargas, Belem. (2023). El Constructivismo. Con-Ciencia Boletín Científico de La Escuela Preparatoria, 10(9), 65-66. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa3/article/view/10453
Cronquist, Kathryn., y Fiszbein, Ariel. (2017). El aprendizaje del inglés en América Latina. El Diálogo, Liderazgo para las Américas. https://www.thedialogue.org/wp-content/uploads/2017/09/El-aprendizaje-del-ingl%C3%A9s-en-Am%C3%A9rica-Latina-1.pdf
Cueva Delgado, Jorge., García Chávez, Arelys., y Martínez Mooina, Oscar. (2020). La influencia del conectivismo para el uso de las TIC en el proceso de enseñanza aprendizaje. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, VII(2). https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/1975
Hernández Sampieri, Roberto., y Mendoza Torres, Christian. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill.
Higaldo-Cajo, Byron., Hidalgo-Cajo, Diego., Montenegro-Chanalata, Mercedes., y Hidalgo-Cajo, Iván. (2021). Realidad aumentada como recurso de apoyo en el proceso enseñanza-aprendizaje. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(3), 43-55. https://revistas.um.es/reifop/article/view/465451/309511
Jiménez Asenjo, Wendy., Chavarría Arias, Doris., y Jiménez Jiménez, Dalila. (2024). Efectos en la adquisición de las competencias y habilidades lingüísticas de personas egresadas del servicio de inglés en preescolar: Grupo específico con especialidad inglés. Ministerio de Educación Pública. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/2024-03/informeinglepreescolar2024.pdf
Khan, Rey., Ali, Ashraf., Kumar, Tribhuwan., y Venugopal, Anita. (2023). Assessing the efficacy of augmented reality in enhancing EFL vocabulary. Cogent Arts & Humanities, 10(1). https://doi.org/10.1080/23311983.2023.2223010
López de la Cruz, Edgardo., y Escobedo Bailón, Frank. (2021). Conectivismo, ¿un nuevo paradigma del aprendizaje? Desafios, 12(1), 73–79. https://doi.org/10.37711/desafios.2021.12.1.259
López-Roldán, Pedro., y Fachelli, Sandra. (2015). Metodología de la investigación social cuantitativa. Universitat Autònoma de Barcelona.
Martínez Pérez, Mónica. (2020). Herramientas digitales para la enseñanza del idioma inglés. Con-Ciencia Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 3, 7(14), 28-32. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa3/issue/archiv
Martínez Pérez, Sandra., Fernández Robles, Bárbara., y Barroso Osuna, Julio. (2021). La realidad aumentada como recurso para la formación en la educación superior. Campus Virtuales, 10(1), 9-19. http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/644/426
Matos Uribe, Fausto., Contreras Contreras, Fortunato. y Olaya Guerrero, Julio. (2020). Estadística descriptiva y probabilidad para las ciencias de la información con el uso del SPSS. Asociación de Bibliotecólogos del Perú. https://acortar.link/aBMKbD
Montenegro-Rueda, Martha., y Fernández-Cerero, José. (2022). Realidad aumentada en la educación superior: posibilidades y desafíos. Tecnología, Ciencia y Educación, (23), 95-114. https://doi.org/10.51302/tce.2022.858
Norouzifard, Aylar., Bavali, Mohammad., Zamanian, Mostafa., y Rassaei, Ehsan. (2022). The effect of augmented reality on adult EFL learners’ attitudes and motivation: A mixed methods study. Teaching English as a Second Language Quarterly (TESLQ), 41(1), 103-132. https://doi.org/10.22099/TESL.2021.40812.3008
Parra-Rocha, Doris., Chiluiza-Vásquez, Wilson., y Castillo-Conde, Diana. (2022). Inclusión Tecnológica en Época de Pandemia: Una Mirada al Constructivismo como Fundamento Teórico. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 13(2), 16–25. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2665-02662022000400016&nrm=iso
Pino Varela, Julio. (2022). Validación del Modelo de Aceptación Tecnológica (TAM) para medir la competencia digital en estudiantes de Educación Primaria. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 11(1). https://doi.org/10.21071/edmetic.v11i1.13508
Pintado-Peñaloza, Katy., y Fajardo-Dack, Tammy. (2022). Teaching English vocabulary to students through online games. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 7(1), 4-14. https://doi.org/10.35381/r.k.v7i1.1676
Rivas Rebaque, Begoña., Gértrudix Barrio, Felipe., y Gértrudix Barrio, Manuel. (2021). Análisis sistemático sobre el uso de la Realidad Aumentada en Educación Infantil. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (76), 53-73. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2053
Rodríguez Valenzuela, Paloma. (2020). La realidad aumentada como experiencia de enseñanza-aprendizaje constructivista. Tecnología & Diseño, (13). http://revistatd.azc.uam.mx/index.php/rtd/article/view/74
UNESCO. (2019). La enseñanza de idiomas extranjeros y la diversidad lingüística . UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366997_spa
Universidad Estatal a Distancia (2024). Centro de Idiomas. Inglés para Docentes de Preescolar. https://www.uned.ac.cr/direccion-de-extension/centro-de-idiomas/ingles-para-docentes-de-preescolar
Urra-Medina, Eugenia., Núñez-Carrasco, Rocío., Retamal-Valenzuela, Carmen. y Jure-Cares, Lucy. (2014). enfoques de estudio de casos en la investigación de enfermería. Ciencia y enfermería, 20(1), 131-142. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-95532014000100012
Vega Granda, Ricardo., Bazurto Rodríguez, Iván., y Jaramillo Palacios, Gianella. (2023). El Constructivismo en entornos virtuales y su aplicación en los estudiantes. Propuestas Educativas, 5(9), 28–37. https://propuestaseducativas.org/index.php/propuestas/article/view/1001
Vera Chang, Jaime., Torres Navarrete, Yenny., y Castaño Oliva, Rafael. (2018). Fundamentos de metodología de la investigación científica. Editorial Grupo Compás. http://142.93.18.15:8080/jspui/handle/123456789/274
##plugins.facebook.comentarios##

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Hazel Alfaro Salas