Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
La comunicación pedagógica: elemento transformador de la práctica educativa / The pedagogic communication: a transformer element of the educational practice
PDF (Español (España))

How to Cite

Valverde Rojas, M. (2009). La comunicación pedagógica: elemento transformador de la práctica educativa / The pedagogic communication: a transformer element of the educational practice. Actualidades Investigativas En Educación, 9(2). https://doi.org/10.15517/aie.v9i2.9535

Abstract

Este artículo pretende compartir aspectos generales sobre la comunicación desde un enfoque dialéctico-hermenéutico. Este enfoque rompe con esquemas rígidos de enseñanza y contempla una educación flexible, dinámica y de constante construcción, convirtiendo al docente en mediador pedagógico y a la población estudiantil en agentes activos y autónomos, al mismo tiempo mediadores entre pares, todo esto como un proceso transformador, dinámico y continuo. La utilización de estrategias, técnicas y recursos didácticos juegan un papel fundamental al permitir al estudiante obtener el conocimiento con significado, de tal forma que sea funcional en su vida académica y social. Es importante recalcar la construcción del conocimiento y el aprendizaje significativo como aspectos básicos que permiten conseguir calidad en la enseñanza e innovar prácticas didácticas.

 

This article pretends to share general aspects about comunnication from  the dialect\hermeneutic approach which breaks with rigid schemes of teaching and contemplates flexible and dynamic education, in constant construction, changing the teacher in a pedagogic mediator and the students in  autonomous and active agents, and the same time mediators between pares, all of this like a continous dynamic, and tranformator process. In addition to this, the use of didactical sources, techniques, and the strageries plays a fundamental role that allows students to get the significative knowledge being in their academic and social life. It is important to rescue the construction of significative learning and knowledge as basic aspects of reaching quality in teaching and in the innovation of didactical practices.   

https://doi.org/10.15517/aie.v9i2.9535
PDF (Español (España))

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Actualidades Investigativas en Educación

Downloads

Download data is not yet available.