Resumo
This article explores the relation between reading short stories and learners’ centeredness, self-confidence, and positive attitudes towards reading in EFL oral communication courses. To this end, twenty two students from INA’s (Spanish for Instituto Nacional de Aprendizaje) Center for Vocational Training in Cuidad Quesada, Costa Rica, participated in a reading project where the communicative activities were set up around the content of short stories and their connection to the participants’ own experiences. The study undertook a quantitative approach to research where various instruments were combined to record, report, and analyze the data collected. Findings show the progress attained by the participants in terms of their views, attitudes and habits towards reading in general and the reading of short stories as a result participating in the project. The authors conclude that student centeredness, self-confidence, and positive attitudes towards reading increase by using short stories for oral communication in EFL; all this while a step is taken towards attaining the cultural competences that today’s multicultural and multilingual world demands.
El presente artículo explora la relación existente entre la lectura de historias cortas y el impulso de la enseñanza centrada en el estudiante, la autoconfianza y las actitudes positivas hacia la lectura, en los cursos de comunicación oral dentro del contexto de inglés como lengua extranjera (EFL). Para ello, participaron veintidós estudiantes del Centro de Formación Profesional de Ciudad Quesada, Costa Rica, del Instituto Nacional de Aprendizaje (INA) en un proyecto de lectura, en el cual las actividades comunicativas se realizaron alrededor del contenido de las historias y su conexión con las experiencias de vida de los participantes. El estudio adoptó un paradigma de investigación cuantitativa donde se combinaron varios instrumentos para la recolección, el reporte y el análisis de los resultados. Los hallazgos muestran el progreso logrado por los participantes, en términos de sus opiniones, actitudes y hábitos con respecto a la lectura en general y a la lectura de historias cortas, luego de participar en el proyecto. Los autores concluyen que existe una relación entre la lectura de historias cortas en EFL y el desarrollo de los tres componentes estudiados. Todo ello ocurre mientras se da un paso hacia el logro de las competencias culturales que la sociedad multicultural y multilingüe demanda.