Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Commitment and hope in education: Cross-curricular themes for teaching practices according to Paulo Freire
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Supplementary Files

Sin título (Español (España))
Sin título (Español (España))

Keywords

Education
learning
teaching
ideology
Freire
globalization
Educación
aprender
enseñar
ideología
Freire
globalización

How to Cite

García-Retana, J. Ángel. (2015). Commitment and hope in education: Cross-curricular themes for teaching practices according to Paulo Freire. Revista Educación - Journal of Education, 40(1), 113–132. https://doi.org/10.15517/revedu.v40i1.14649

Abstract

“Pedagogy of Autonomy“ is a text in which Freire discusses how every educational endeavor is political and ideological, which is conditioned but not determined, and which goes beyond the mere acquisition of knowledge.  It considers the knowledge required for teaching practices and highlights at least five cross-curricular themes: the dialectical relationship between learning and teaching, the importance of taking into account emotional aspects, the political implications, the fact that teaching is more than providing information, and educators’ ethical commitment.  It also argues that educational practices, as political endeavors, are deliberate and depend on the worldview (ideology) of educators.  Such endeavors must entail the development of intentionality:  the autonomy of the learner. Freire foresees the process of globalization and the impact of digital technologies on education and warns of the intent of such process: the subordination of education as an appendix to the world economy. Therefore, he recommends considering educational practices as holistic, dialectical, humanistic and ethical relationships in which both learners and teachers learn from one another which seems to indicate that education raises hope for a better world.
https://doi.org/10.15517/revedu.v40i1.14649
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Altarejos, F. y Naval, C. (2004). Filosofía de la educación. España: Ediciones Universidad de Navarra.

Amado, M., Brito, R. y Pérez, C. (2007). Estilos de aprendizaje de estudiantes de educación superior. Instituto Tecnológico de Mexicali. Universidad Autónoma de Baja California. Recuperado de www.alammi.info/revista/numero2/pon_0011.pdf

Bonilla, F. (1998). Estilos de aprendizaje de los estudiantes de la Universidad de Costa Rica. Educación, 12(1), 17-26. doi: http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v12i1.20291

Carr, N. (2011). Superficiales ¿Qué está haciendo el internet con nuestras mentes? México: Taurus.

Casassus, J. (2006). La educación del ser emocional (1º ed.). Universidad Virtual del Instituto Tecnológico de Monterrey. Monterrey: Ediciones Castillo.

Escontrela, R. y Stojanovic, L. (Septiembre, 2004). La integración de las TIC en la educación; apuntes para un modelo pedagógico pertinente. Revista de Pedagogía, 25(74), Recuperado http://www.scielo.org.ve/scielo.php?pid=s0798-97922004000300006&script=sci_arttext

Freire, P. (1998). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. México: Editorial Siglo XXI.

García, J. (2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje. Revista Educación 36(1), 97-109. Doi: http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v36i1.455

García, J. (2014). Educación, sociedad del conocimiento y tecnologías digitales, de lo conflictivo a lo complementario. Ponencia presentada ante el V Taller Internacional “La Virtualización en la Educación Superior. 9º Congreso Internacional de Educación Superior, Universidad 2014. La Habana, Cuba.

Hopenhayn, M. (1987). Ruptura o refuerzo: una ambigüedad vigente. A propósito de “La condición postmoderna” de J. F. Lyotard”. Estudios Públicos Nº 27. Recuperado de www.cepchile.cl/dms/archivo_1872_78/rev27_hopenhayn.pdf

Lampert, E. (2008). Postmodernidad y universidad. Una reflexión necesaria. Perfiles educativos, 30(120), 79-83. Recuperado de redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=13211159005

Martínez, P. (2008). Estilos de aprendizaje: Pautas metodológicas para trabajar en el aula. Revista Complutense de Educación, 19(1), 77-94. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0808120077A

Millar, V. (2007). Pedagogía de la autonomía por Paulo Freire. Learning to learn. Recuperado el de https://veronicamillarreyes.wordpress.com

Nevot, A. (2001). Estilos de aprendizaje y enseñanza de las matemáticas. Recuperado de www.estilosdeaprendizaje.es/ANevot.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2010). Habilidades y competencias del siglo XXI para los nuevos aprendices del nuevo milenio en los países de la OCDE. Recuperado de http://recursostic.educacion.es/blogs/europa/media/blogs/europa/informes/Habilidades_y_competencias_siglo21_OCDE.pdf

Picardo, O. (Mayo – agosto, 2002). Pedagogía informacional: Enseñar a aprender en la sociedad del conocimiento. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedad e Información, 3. Recuperado de www.oei.es/revistactsi/numero3/art04.htm

Therer, J. (1998). Styles d´enseignement, styles d´apprentissage et pédagogiedifférenciée en sciencies. (Estilos de enseñanza, estilos de aprendizaje, diferenciados en ciencias). Université de Liège. Laboratoried´enseignement Multimedia. Informations Pédagogiques nº 40. Recuperado de www.restode.cfwb.be/download/infoped/info40a.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.