Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
The role of teacher’s supervision during the development of school recess
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

School recess
School discipline
Supervision of recess
Violence among peers
Conflict resolution
Recreo escolar
disciplina escolar
supervisión del recreo escolar
violencia entre pares
resolución de conflictos

How to Cite

Artavia-Granados, J. M. (2014). The role of teacher’s supervision during the development of school recess. Revista Educación - Journal of Education, 38(2), 19–36. https://doi.org/10.15517/revedu.v38i2.15259

Abstract

School recess is a space that tries to reach multiple purposes, among them: rest and play time for students; but, is also a good opportunity for teachers to observe student´s behavior outside the classroom. School  recess supervision by teachers and administrative staff turns out to be a fundamental task to achieve prevention or resolution of conflicts that may take place during this school period. This article outlines the development of monitoring the school playground or recess, carried out by teachers from a school at Dirección Regional de Occidente (Western Regional Bureau of Education). From a qualitative research called “Games and social interaction in recesses and its relationship with violent behaviors: the case of 6th grade students.” Its objectives, attempted to analyze the role of the teaching and administrative staff during school recesses. Facing the phenomenon of violence, the school has a social engagement to provide a peaceful solution to the conflicts that may arise. However, the findings show that teachers did not assume fully the supervision of recess, that the majority of teachers considered did not consider supervision as one of their duties, and that there are significant differences between  the conceptualization of the school recess supervision by the principal’s office and the teachers.
https://doi.org/10.15517/revedu.v38i2.15259
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Arellano, N. (2007). La violencia escolar y la prevención del conflicto. Revista ORBIS, 7, 23-45. Recuperado de http://www.revistaorbis.org.ve/7/Art2.pdf

Artavia, J.M. (2011). Juegos e interacción social en los recreos y su relación con los comportamientos violentos: El caso de las y los estudiantes de VI año de una escuela de la Dirección Regional de Educación de Occidente. (Tesis inédita de doctorado). Sistema de Estudios de Posgrado, Universidad Estatal a Distancia. San José, Costa Rica.

Barreiro, T. (2010). Conflictos en el aula. Buenos Aires, Argentina: Novedades Educativas.

Brawer, M. (2006). Hacia la construcción del conocimiento que oriente el diseño de políticas públicas. Violencia en las escuelas. Recuperado de http://www.emprendimientos.org.ar/index_archivos/3nota8.pdf

Carbonell, J.L. & Peña, A.I. (2001). El despertar de la violencia en las aulas. La convivencia en los centros educativos. Madrid: CCS.

Chaves, A.L. (2013). Una mirada a los recreos escolares. El sentir y pensar de los niños y niñas. Revista Electrónica Educare 17 (1), 67-87. Recuperado de http:// www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/4973

Dean, W. (1995). Prevención de la violencia en las escuelas (School Violence Prevention). Recuperado de Eric Clearinhouse on educational Management Eugene OR. ERIC Digest 94.

Muñoz, C. (2003). El recreo escolar en el sexto grado ¿juego o violencia? (Tesis de licenciatura Universidad Pedagógica Nacional) Recuperado de http://biblioteca.ajusco.upn.mx/pdf/20416.pdf

Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Morata.

Osorio, F. (2006). Violencia en las escuelas. Un análisis desde la subjetividad. Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico.

Programa de capacitación para administradores de la educación. Ministerio de Educación Pública. (1991). Métodos y técnicas de supervisión educativa. San José, Costa Rica: Departamento de Publicaciones Ministerio de Educación Pública.

Romera, E., Ortega, R. y Monks, C. (2008). Impacto de la actividad lúdica en el desarrollo de la competencia social. Internacional Journal of Psychology and Psychological Therapy, 2, 193-202. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtdfRed.jsp?iCve=56080205

Torrego, J.C. (2006). Modelo integrado de mejora de la convivencia. Estrategias de mediación y tratamiento de conflictos. Barcelona: Graó.

Torres, J. (2006). Profesoras y profesores en el ojo del huracán. Foro de educación, (7 y 8), 81-102. Recuperado de http://www.forodeeducacion.com/numeros7_8/008.pdf

Vernieri, M.J. (2010). Violencia escolar ¿Se podrá hacer algo? Buenos Aires: Bonum. Recuperado de http://www.terras.edu.ar/jornadas/94/biblio/94El-rol-docente-en-relacion-con-la-violencia-escolar.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.