Abstract
The scientific article entitled the hermeneutics applied to the branch of nursing education, it intend to reflect about the challenge posed to the faculty of the School of Nursing at the University of Costa Rica. It was focused on mediating curricular proposal in line with the assumed paradigm. Arises how to understand the training process from hermeneutics, where education is understood as a formation process of the individual from a holistic perspective. It is proposed a pedagogy open to experience and understanding of the subjects whom are actors and the center of the process and as an historical subject, subjective, inter-and intra-subjective seeks dialogue to construct knowledge that is brewing in social and is assimilated and transformed individually. This involves a commitment of teachers to understand the paradigmatic behavior of the curriculum proposal and develop a hermeneutic pedagogy.References
Arias, M., Francis, S., y Marín, P. (2013). Modelos pedagógicos de formación docente en la Universidad de Costa Rica. San José: Universidad de Costa Rica.
Beuchot, P. M. (2007). Hermenéutica analógica y educación. México: Calzada Iberoamericana.
Comisión de Currículum, Escuela de Enfermería (Diciembre 1997). Reestructuración del bachillerato que se transforma en la licenciatura en enfermería resolución (n° 6479-98). Universidad de Costa Rica.
Freire, P. (1995). A sombra desta mangueira. São Paulo: Olho d’Água.
Fourez, G. (2008). Cómo se elabora el conocimiento. Madrid: Editorial NARCEA.
Gadamer, H. G. (2001). La educación es educarse. Barcelona: Editorial Paidós.
Galvis, A. A. (14 de diciembre 2009). Pedagogía y Hermenéutica en el Aula de Clase. [Blogspot]. Recuperado de http://anabelsigalvis.blogspot.com/2009/12/pedagogia-y-hermeneutica-en-el-aula-de.html
Guanipa, M.J. y Velazco, L. (2005) Hermenéutica del discurso pedagógico del profesor. Maracaibo. Revista Lingua Americana. 17, 130-150. Recuperado de http://www.highbeam.com/doc/1P3-1259027471.html
Monzón, L. A. (2011). La identidad docente desde una perspectiva hermenéutica. Revista de Educación y Desarrollo 18, 28-30. Recuperado de http://www.imbiomed.com/1/1/articulos.php?method=showDetail&id_articulo=75007&id_seccion=4504&id_ejemplar=7477&id_revista=291
Planella, J. (2005). La identidad docente desde una perspectiva hermenéutica. Revista Iberoamericana de Educación. 36(12).7-9. Recuperado de http://www.academia.edu/5885738/Revista_Iberoamericana_de_Educaci%C3%B3n_ISSN_1681-5653
Trespalacios Ortiz C., Rada Espinosa M., Hernández Flores M.,
Guerrero Hernández T., Landeros López M.. (2008). Curriculum y docente: encuentro de significados. Educación Médica Superior [revista en la Internet] . 22(2), 1-6 Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v22n2/ems05208.pdf
Velázquez, I. (2005). Una aproximación al mapa disciplinar de la pedagogía. Revista Iberoamericana de Educación 35(2), 9-10. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/811Velazquez.PDF
Zuluaga, O., Echeverri, A., Martínez, A., Quiceno, A., Sáenz, J. y Álvarez, A. (2003). Pedagogía y epistemología. Bogotá: Cooperativa editorial magisterio.