Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Hermeneutics Applied to the Field of Nursing Education
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

 educational theory
 hermeneutics
 hermeneutic pedagogy
 nursing
teoría educativa
corriente hermenéutica
pedagogía hermenéutica
enfermería

How to Cite

Mora-Escalante, E. (2014). Hermeneutics Applied to the Field of Nursing Education. Revista Educación - Journal of Education, 39(1), 13–20. https://doi.org/10.15517/revedu.v39i1.17787

Abstract

The scientific article entitled the hermeneutics applied to the branch of nursing education, it intend to reflect about the challenge posed to the faculty of the School of Nursing at the University of Costa Rica. It was focused on mediating curricular proposal in line with the assumed paradigm. Arises how to understand the training process from hermeneutics, where education is understood as a formation process of the individual from a holistic perspective. It is proposed a pedagogy open to experience and understanding of the subjects whom are actors and the center of the process and as an historical subject, subjective, inter-and intra-subjective seeks dialogue to construct knowledge that is brewing in social and is assimilated and transformed individually. This involves a commitment of teachers to understand the paradigmatic behavior of the curriculum proposal and develop a hermeneutic pedagogy.

https://doi.org/10.15517/revedu.v39i1.17787
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Arias, M., Francis, S., y Marín, P. (2013). Modelos pedagógicos de formación docente en la Universidad de Costa Rica. San José: Universidad de Costa Rica.

Beuchot, P. M. (2007). Hermenéutica analógica y educación. México: Calzada Iberoamericana.

Comisión de Currículum, Escuela de Enfermería (Diciembre 1997). Reestructuración del bachillerato que se transforma en la licenciatura en enfermería resolución (n° 6479-98). Universidad de Costa Rica.

Freire, P. (1995). A sombra desta mangueira. São Paulo: Olho d’Água.

Fourez, G. (2008). Cómo se elabora el conocimiento. Madrid: Editorial NARCEA.

Gadamer, H. G. (2001). La educación es educarse. Barcelona: Editorial Paidós.

Galvis, A. A. (14 de diciembre 2009). Pedagogía y Hermenéutica en el Aula de Clase. [Blogspot]. Recuperado de http://anabelsigalvis.blogspot.com/2009/12/pedagogia-y-hermeneutica-en-el-aula-de.html

Guanipa, M.J. y Velazco, L. (2005) Hermenéutica del discurso pedagógico del profesor. Maracaibo. Revista Lingua Americana. 17, 130-150. Recuperado de http://www.highbeam.com/doc/1P3-1259027471.html

Monzón, L. A. (2011). La identidad docente desde una perspectiva hermenéutica. Revista de Educación y Desarrollo 18, 28-30. Recuperado de http://www.imbiomed.com/1/1/articulos.php?method=showDetail&id_articulo=75007&id_seccion=4504&id_ejemplar=7477&id_revista=291

Planella, J. (2005). La identidad docente desde una perspectiva hermenéutica. Revista Iberoamericana de Educación. 36(12).7-9. Recuperado de http://www.academia.edu/5885738/Revista_Iberoamericana_de_Educaci%C3%B3n_ISSN_1681-5653

Trespalacios Ortiz C., Rada Espinosa M., Hernández Flores M.,

Guerrero Hernández T., Landeros López M.. (2008). Curriculum y docente: encuentro de significados. Educación Médica Superior [revista en la Internet] . 22(2), 1-6 Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v22n2/ems05208.pdf

Velázquez, I. (2005). Una aproximación al mapa disciplinar de la pedagogía. Revista Iberoamericana de Educación 35(2), 9-10. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/811Velazquez.PDF

Zuluaga, O., Echeverri, A., Martínez, A., Quiceno, A., Sáenz, J. y Álvarez, A. (2003). Pedagogía y epistemología. Bogotá: Cooperativa editorial magisterio.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.