Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Comprensión lectora y textos literarios: una propuesta psicopedagógica
PDF (Español (España))

Keywords

spanish
secondary education
reading comprehension
literature
psychopedagogy
español
enseñanza media
comprensión lectora
literatura
psicopedagogía

How to Cite

Méndez Anchía, S. (2012). Comprensión lectora y textos literarios: una propuesta psicopedagógica. Revista Educación - Journal of Education, 30(1), 141–155. https://doi.org/10.15517/revedu.v30i1.1800

Abstract

The essay presents an insight on the reading of literary texts in the Third Level General Basic Education in relation with the text students’ understanding of the text and their academic achievement in general. First, a short presentation of the guidelines for reading comprehension of the Spanish study programs from the Ministry of Education is given. Next, two concepts are discussed: the psychopedagogical concept that works as the baseline, and the order of the different levels of reading. Then, a series of considerations about the six levels of reading comprehension proposed by the Ministry of Education are developed (literal, reorganization of the explicit, inferential, evaluative, appreciative, applicative, and recreational). The considerations are based on the demands for knowledge implied in the reading of literature texts. Finally, the role of reading in the adolescents’ academic achievement and behavior modification is discussed.
https://doi.org/10.15517/revedu.v30i1.1800
PDF (Español (España))

References

Referencias extraídas

Barthes, Roland (1987). S/Z. México: Siglo x x i.

Bettelheim, Bruno (1988). Psicoanálisis de los cuentos de hadas. México D. F.: Grijalbo, trad. de Silvia Furió

Block de Behar, Lisa (1984). Una retórica del silencio. Funciones del lector y los procedimientos de la lectura literaria. México: Siglo x x i.

Bolaños, Gerardo y Molina, Zaida(1990). Introducción al currículo.San José: EUNED.

Cortázar, Julio (2001). Los relatos 3: Pasajes. Madrid: Alianza. Costa Rica, Ministerio de Educación Pública. Programa de estudios de Español, Tercer Ciclo (actualizado al 2005).Recuperado el 17 de octubre del 2005, de http://www.mep.go.cr/DescargasHTML/Curricular/doc/EspañolIIICiclo.doc

Dolto, Françoise (2004). La causa de los adolescentes. Barcelona: Paidós, trad. de R. M. Bassols.

Dolto, Françoise (1997). Niño deseado, niño feliz. Barcelona: Paidós, trad. de Alfredo Báez.

Fallas, Carlos Luis (1995). Marcos Ramírez. San José: Editorial Costa Rica, segunda edición.

Goodman, Kenneth S. (1996). “El proceso de lectura: consideraciones a través de las lenguas y del desarrollo”. Ferreiro, Emilia y Gómez Palacio, Margarita (Eds.). Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. México: Siglo x x i. Pp. 13-28.

Grasso-Fitzpatrick, Jean (2001). Cuentos para leer en familia. Historias que favorecen el desarrollo sano de los niños.Barcelona: Paidós.

Jiménez, Max (1995). El Jaúl. San José: Editorial Costa Rica.

Larrosa, Jorge (1998). La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. Barcelona: Laertes, segunda edición.

Magón (seudónimo, 1998). Cuentos. San José: Editorial Costa Rica.

Marchena, Julián (1965). Alas en fuga. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Méndez Anchía, Silvia (2002). “Casa tomada”. Fernández Lobo, Mario. Textos de lectura y comentarios para noveno año. San José: Fernández-Arce. Pp. 32-47.

Méndez Anchía, Silvia (2000). “La mediación docente en la comprensión de lectura de textos literarios”. Revista Educación. UCR. Vol. 24, núm. 1. Pp. 89 -105.

Monson, Diane L. (1989). “Rastreando en un libro y más allá de él: las reacciones ante la literatura”. Monson,

Diane L. y Mc. Clenatah, DayAnn K. (Eds.). Crear lectores activos. Propuestas para los padres, maestros y bibliotecarios. Madrid: Visor Distribuciones.

Müller, Marina (2001). Aprender para ser. Principios de Psicopedagogía Clínica. Buenos Aires: Bonum, tercera edición.

Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible (2005). Estado de la Educación Costarricense. San José: El Programa.

Rossi, Anacristina (2001). La loca de Gandoca. San José: Legado.

Sánchez, Víctor; Rojas, Marta; Víquez, Alí (1997). Español 8: guía didáctica. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica, PROMECE, Ministerio de Educación Pública.

Soriano,Marc (1999). La literatura para niños y jóvenes. Guía de exploración de sus grandes temas. Buenos Aires: Ediciones Colihue, trad. de Graciela Montes.

Todorov, Tzvetan (1991). Crítica de la crítica. Una novela de aprendizaje. Caracas: Monte Ávila Editores, segunda edición, trad. de José Sánchez Lecuna

Comments

Downloads

Download data is not yet available.