Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
La lectura de textos literarios en el colegio ¿por qué no leen los estudiantes?
PDF (Español (España))

Keywords

lectura
placer
saberes
texto literario
habilidades lectoras
lecturas obligatorias
docente de español
reading
reading for pleasure
knowledge
literary texts
reading skills
mandatory texts
spanish teachers

How to Cite

Gallardo Álvarez, I. (2012). La lectura de textos literarios en el colegio ¿por qué no leen los estudiantes?. Revista Educación - Journal of Education, 30(1), 157–172. https://doi.org/10.15517/revedu.v30i1.1801

Abstract

Why do secondary school students not read the literary texts that teachers ask them to read? This article intends to answer this question presenting some of the factors that might cause a lack of interest in reading. One of these factors are the cultural changes that have taken place in societies around the world. A second factor analyzed is the lack of role models at home. That is, students whose parents are not readers either. The third factor is the types of reading texts chosen by schools as mandatory texts. The study concludes that neither of these factors encourage teenage students’ pleaure to read literary texts.
https://doi.org/10.15517/revedu.v30i1.1801
PDF (Español (España))

References

Referencias extraídas

Arroya, Lucelly. (1995). “La lectura como experiencia de aprendizaje en la práctica educativa” En: Revista de la Universidad de Caldas. Colombia. Julio-diciembre.Barthes, Roland. (1980). S/Z , México, Siglo XXI.

Barhes, Roland. (1981). El placer del texto.México, Siglo XXI.

Borges, Jorge Luis. (1998). “La poesía” En: Siete Noches. México, Fondo de Cultura Económica.

Calvo, Blanca. (1999). “Con cien números por banda” En:

Educación y Biblioteca. Año 11, N° 100, Madrid, abril de 1999 Tomado de: http://www.clubdelibros.com/farticulo12.htm (Artículo extraído, con autorización de los editores, del número especial).

Garrido, Felipe. (2005). Fuera del diccionario Rescatado de: http://cvc.cervantes.es/obref/congresos/zacatecas/libro/comunicaciones/garrido.htm 13 de Abril de 2005.

Loáiciga, Joao. (2005). “La motivación hacia los textos poéticos de Béquer”. Trabajo de Investigación, curso FD-0550 Seminario de la enseñanza del Castellano y la Literatura. Universidad de Costa Rica.

Lomas, Carlos. (1999). Cómo enseñar a hacer cosas con las palabras. Volumen II. Barcelona, Paidós.

Martín Barbero, Jesús. (1993). “Nuevos modos de leer”, En: Revista de Crítica

Cultural (7). 19-23.

Martín Barbero, Jesús. (2002) ”Jóvenes: comunicación e identidad”. En: Pensar Iberoamericana, Revista de Cultura. Número 0. Febrero 2002 Rescatada de http://www.campus-oei.org/cultura/barbero.htm el 12 de abril.

Méndez, Silvia. (2000). “La mediación docente en la comprensión de lectura de textos literarios” En: Revista Educación. 24(1).

Ministerio de Educación Pública. (2005). Plan de estudio de Español. MEP, San José.

Paz, Octavio. (1990). Hombres en su siglo y otros ensayos. Barcelona, Seix Barral.

Penac, Daniel. (1992). Como una novela. Barcelona, Grupo Editorial Norma. Proyecto Tuning. (2005). Rescatado de: http://www.relint.deusto.es/TuningProject/index.htm el 5 de mayo.

Ostria, Mauricio. (2005). “Enseñanza de la literatura en los tiempos que corren”. Rescatado de. http://www.uchile.cl/facultades/filosofia/publicaciones/cyber/cyber14/tx26mostria.htm el 15 de Marzo.

Real Academia Española. (20 01). Diccionario de la lengua española. Vigésima segunda edición. Madrid, Espa.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.