Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Construction and validation of an instrument to assess educational performance of students in initial training
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Supplementary Files

Sin título (Español (España))
Sin título (Español (España))
Sin título (Español (España))

Keywords

Formación inicial docente
desempeños pedagógicos
estudiantes
validación
Initial Teacher Training
Educational Performances
Students
Validation

How to Cite

Aguilar Correa, C. M., & Sánchez Sánchez, G. I. (2017). Construction and validation of an instrument to assess educational performance of students in initial training. Revista Educación - Journal of Education, 42(1), 54–68. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i1.22728

Abstract

This research aimed to construct and validate an instrument to assess educational performance of students in initial training from the graduates standards defined by the Ministerio de Educación de Chile (2011). The validation was developed from expert opinion based on the procedure proposed by the authors Rovinelli and Hambleton (1977). Later, the instrument was applied to a sample of 58 students of Basic Pedagogy at the Universidad Católica del Maule (Chile), in order to determine its internal consistency. The results showed acceptable values in the index of consistency and correspondence factor, since all are located on the index 0.40. The internal consistency index averaged a total of 0.98. The results show that the instrument presents adequate psychometric characteristics, regarding the validity of content through expert people and the internal consistency through the Alfa of Cronbach.
https://doi.org/10.15517/revedu.v42i1.22728
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Brunner, J. (2008). El proceso de Bolonia en el horizonte Latinoamericano: Límites y posibilidades. Revista de Educación Superior, número extraordinario,119-145. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re2008/re2008_06.pdf

Calderhead, J. y Shorrock, S. B. (1997). Understanding Teacher Education. [Comprendiendo la formación de profesores]. London: The Falmer Press.

Castillo, S. (2002). Compromisos de la evaluación educativa. Madrid: Pearson.

Day, C. (2006). Pasión por enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea.

Fuentealba, R. (2003). La inserción profesional de profesores principiantes de enseñanza media (Tesis de Doctorado, inédita). Pontificia Universidad Católica de Chile. Santiago, Chile.

Galaz, A., Fuentealba, R., Cornejo, J. y Padilla, A. (2011). Estrategias reflexivas en la formación de profesores y de formadores de profesores. Santiago: Lom.

García, R. y Parra, J. (2010). Didáctica e innovación curricular. Madrid: Catarata.

Gyslin, J. (1992). Profesores: Un análisis de su identidad social. Santiago: CIDE.

Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: McGrawHill.

Imbernon, F. (2001). Formación docente y profesional. Sao Paulo: Cortez.

MINEDUC-CPEIP (2008). Marco para la buena enseñanza. Chile: Ministerio de Educación.

MINEDUC-CPEIP (2011). Estándares orientadores para egresados de carreras de pedagogía en educación básica. Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas. Chile: Ministerio de Educación.

OCDE y BIRD/Banco Mundial. (2009). Revisión de políticas nacionales de educación: La educación superior en Chile. Santiago: Autor.

Paquay, L., Altet, M., Charlier, Ch., y Perrenoud, P. H. (2010). La formación profesional del maestro. Estrategias y competencias. México D.F.: FCE.

Perrenoud, P. (2006). Construir competencias desde la escuela. Santiago: LOM.

Pimienta, J. (2008). Evaluación de los aprendizajes. Un enfoque basado en competencias. México: Pearson Prentice Hall.

Rovinelli, R. J., y Hambleton, R. K. (1977). On the use of content specialists in the assessment of criterion-referenced test item validity [El uso de los criterios de evaluación para validar ítems de pruebas en contenidos específicos]. Dutch Journal of Educational Research, 2, 49-60.

Saravia, M. (2009). Evaluación del profesorado universitario. Un enfoque desde la competencia profesional. USA, UK, Germany: VDM, Verlag.

Stake, R. (1967). The countenance of educational evaluation. [El rostro de la evaluación educativa]. Teacher College Record, 68, 523-540.

Tobón, S. (2007). El enfoque complejo de las competencias y el diseño curricular. Acción Pedagogía, 16, 14-28.

Tyler, R. (1986). Principios básicos del currículo. Buenos Aires: Troquel.

UNESCO. (2004). La evaluación y la acreditación en la educación superior en América Latina y el Caribe. Instituto Internacional para Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC).

Yániz, C. y Villardón, L. (2006). Planificar desde competencias para promover el aprendizaje. Bilbao: Publicaciones de la Universidad de Deusto.

Zabalza, M. (2003). Competencias del profesorado universitario: Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.