Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
The Incidence of Early Internships in Elementary Teacher’s Initial Formation
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Supplementary Files

Curriculum autores (Español (España))
Declación de originalidad (Español (España))
Declaración originalidad hoja 1 (Español (España))

Keywords

professional training
practice
active Learning
skills development
student internship
formación profesional
prácticas
aprendizajes activos
desarrollo de habilidades
estudiante de prácticas

How to Cite

Castro-Rubilar, J. I., & Navas-Martinez, L. (2017). The Incidence of Early Internships in Elementary Teacher’s Initial Formation. Revista Educación - Journal of Education, 42(1), 176–193. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i1.22963

Abstract

This study is part of a doctoral thesis that aimed, among other purposes, to value the perception that students in early internships have from achieved learning outcomes in the language and mathematics workshops, according to specific competences from a graduate profile of general elementary education career of UBB. The research has a quantitative approach and consider a non-experimental type design. The guiding question for the study is focus towards the perception that fourth graders of PEGB, have of achieved learning outcomes in language and math practice workshops in relation to the specific competences of graduate profile in the initial teacher training.  The participants are 164 students from seventh semester of the career that do their practice in two types of schools, preferentially public and subsidized. They answer a likert type questionnaire worked out ad hoc and which is based in the extracted indicators of graduate profile competences. Factorial and correlational analysis are carried out. The results analysis, it can be said that the students, in practice period, achieve learning outcomes, linked essentially with disciplinary contents that they have to teach, however, it is observed that they have no autonomy to plan neither to evaluate the learning outcomes that they have to reach. Learning goals for the students, that they will assist during the practice period, are not set by themselves. This last finding should guide to define more specific and pertinent competences that could allow early practices that readjust the graduate profile, considering the connection with the school communities as an opportunity of pedagogic learning.

https://doi.org/10.15517/revedu.v42i1.22963
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Asún, R., Zúñiga C., y Ayala, M. (2013). La formación por competencias y los estudiantes: Confluencias y divergencias en la construcción del docente ideal. Calidad en la educación, 38, 277-304. doi: 10.4067/s0718-45652013000100008

Ato, M., López, J. J., y Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. doi: 10.6018/analesps.29.3.178511

Ávalos, B. (2007). El desarrollo profesional continuo de los docentes: Lo que nos dice la experiencia internacional y de la región latinoamericana. Revista Pensamiento Educativo, 41(2), 77-100.

Ávalos, B. y Matus, C. (2010). La formación inicial docente en Chile desde una óptica internacional. Santiago, Chile: Ministerio de Educación.

Castro, J. (2015). Incidencia de los talleres de práctica en la formación inicial docente de la Carrera de Pedagogía en Educación General Básica (Tesis de doctorado inédita). Universidad de Alicante, España.

De Acedo, M. L. S. (2010). Competencias cognitivas en educación superior. Madrid, España: Narcea.

Fernández, A. (2013). Profesionalización docente en la universidad: Implicaciones desde la formación. Revista de la Universidad y Sociedad del Conocimiento, 10, 170-184.

Hernández, F., Martínez, P., Martínez, M. y Monroy, F. (2009). Aprendizaje y competencias: Una nueva mirada. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 20(3), 312-319. Recuperado de http://www2.uned.es/reop/pdfs/2009/20-3%20-%20Fuensanta%20Hernandez%20Pina.pdf

Le Boterf, G. (2001). Ingeniería de las competencias. Barcelona, España: Gestión 2000.

MEB. Ministerio de Educación. (2003). Marco para la buena enseñanza. Santiago, Chile: Centro de Perfeccionamiento e Investigaciones Pedagógicas CPEIP.

Ministerio de Educación. (2012) Estándares orientadores para egresados de carreras de pedagogía en educación básica: Estándares pedagógicos y disciplinarios (2ª ed). Santiago, Chile: Lom Ediciones.

Ministerio de Educación. (2009). Ley general de educación (ley 20.370). Santiago, Chile: Ministerio de Educación. Recuperado de www.mineduc.cl

Ministerio de Educación. (2005). Informe de la Comisión sobre formación inicial docente. Santiago, Chile: Serie Bicentenario.

Morgan, D. (1996). Focus Groups [Grupos de enfoque]. Anual Review of Sociology, 22(1) ,129-152. doi: 10.1146/annurev.soc.22.1.129

Perrenoud, P. (2010). La formación del profesorado: un compromiso entre visiones inconciliables de la coherencia Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68 (24,2), 103-122. Recuperado de http://aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1279237044.pdf

Tejada, J. (2011). Competencias docentes. Profesorado: Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 13(2). Recuperado de http://hdl.handle.net/10481/7373

Tejada, J. y Ruiz, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en educación superior: Retos e implicaciones. Educación, 19(1), 17-38. doi: 10.5944/educxx1.12175

Tobón, S. (2008). La formación basada en competencias en la educación superior: El enfoque complejo. México: Universidad Autónoma de Guadalajara.

Tobón, S. T., Prieto, J. H. P. y Fraile, J. A. G. (2010). Secuencias didácticas: Aprendizaje y evaluación de competencias. México: Pearson Educación.

Universidad del Bíobío. (2009). Informe n.°2 del proceso de autoevaluación, carrera de pedagogía en educación básica (pp. 40-44). Chillán, Chile: Universidad del Bío – Bío.

Universidad del Bíobío (2005). Decreto Universitario (N.°2.459). Chillán, Chile: Universidad del Bío - Bío.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.