Abstract
This article aims at describing the general perception of the graduates of the Bachelor degree in Ecological Tourism and the Licentiate Degree in Ecotourism Management at the University of Costa Rica about their formation process in this discipline as well as on their professional performance. The methodology addressed a quantitative approach and used a sample of 251 students who graduated from 1995 to 2014. The sampling technique implemented was the stratified probability type, considering the total number of graduates of each academic unit where they obtained their diploma as the sample. A database with contact information of all graduates of the mayor was used as well as a questionnaire, which was applied online. The results show their opinions about their formation, the use of the knowledge acquired, skills and attitudes of their professional profile, the application of sustainable development theory and its application to tourism; In relation to the academic characteristics required to perform better in the job market, to the languages like English, French to German; Among the priority areas of the context where the career should be focused, it is important to support micro-entrepreneurs and vulnerable communities of tourism; And among the mechanisms to strengthen the insertion of professional practice. They are exposed related to the permanence in the labor market and finally, the needs are evidenced and several actions are proposed to improve the academic work of this discipline. The study is relevant and constitutes a reference for the process of improvement of the career in all academic units where it is taught. The difficulty of the investigation was to contact the graduates, a population of difficult access.
References
Almonacid, P., Montes, I. y Vásquez, J. (2009). Un análisis factorial para evaluar la pertinencia de un programa académico desde la perspectiva de los graduados: Un estudio de caso. Ecos De Economía, 13(29), 98-126. Recuperado de http://search.proquest.com/docview/1313173363?accountid=28692
Ansorena, A. (2015). La evolución de la educación superior. En I. Román Vega (Coord.), Quinto informe del estado de la educación (pp. 183-248). San José, Costa Rica: Programa del Estado de la Nación.
Arce, R. y Chaverri, M. (2015). El turismo en Costa Rica: Análisis de impacto sobre el desarrollo sostenible. Alajuela, Costa Rica: INCAE Business School.
Arrieta Murillo, G. y Rivera Hernández, G. (2011). La carrera de Turismo Ecológico de la sede de Guanacaste y el desarrollo del ecoturismo en la Universidad de Costa Rica. Intersedes, 7(13), 41-53. Recuperado de http://www.revistas.ucr.ac.cr/index.php/intersedes/article/view/918/979
Comisión de Autoevaluación de Turismo Ecológico. (2013). Informe de autoevaluación del Bachillerato en Turismo Ecológico y Licenciatura en Gestión Ecoturística (Manuscrito inédito). San José, Costa Rica: Centro de Evaluación Académica, Universidad de Costa Rica.
Comisión de Autoevaluación de Turismo Ecológico. (2014). Compromiso de mejoramiento de la carrera de Bachillerato en Turismo Ecológico y Licenciatura en Gestión Ecoturística (Manuscrito inédito). San José, Costa Rica: Centro de Evaluación Académica, Universidad de Costa Rica.
Consejo Nacional de Rectores, Oficina De Planificación De La Educación Superior. (1990). Segundo dictamen sobre la solicitud de creación de la carrera de Turismo Ecológico (Bachillerato) en la Sede Regional de Guanacaste de la Universidad de Costa Rica (Reporte N.°OPES-22/90). San José, Costa Rica: CONARE.
Damián Simón, J. y Arellano Mont, L. (2009). Calidad profesional del técnico superior universitario en administración. Una visión de graduados y de empleadores. Actualidades Investigativas en Educación, 9(2), 1-30. Recuperado de http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9542
García Mora, M. (2003). Efectos de la educación sobre los determinantes de la satisfacción laboral en España. Un análisis de los beneficios monetarios y no monetarios en el mercado de trabajo mediante modelos logit ordenados. (Tesis para optar por el grado de Doctor en Economía), Universitat de Valencia, España.
Global Sustainable Tourism Council. (2016). Our History [Nuestra Historia]. Recuperado de https://www.gstcouncil.org/en/about/gstc-overview/our-history.html
Guédez, V. (1980). Lineamientos académicos para la definición de los perfiles académicos. Revista Currículum, 5, 1-32.
Gutiérrez Coto, I. Kikut Valverde, L. Navarro Cerdas, G. Azofeifa Ureña C. y Rodríguez Ramos, N. (2015). Seguimiento de la condición laboral de las personas graduadas 2008-2010 de las universidades costarricenses (Reporte N.°OPES-06/2015). San José, Costa Rica: CONARE, Oficina de Planificación de la Educación Superior, Observatorio Laboral de Profesiones.
Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6° ed.). DF. México: Mc Graw Hill Education.
Honey, M., Vargas, E. y Durham W. (2010). Impacto del turismo relacionado con el desarrollo en la costa pacífica de Costa Rica. San José, Costa Rica: Center for Responsible Travel.
Instituto Costarricense de Turismo. (2007). Plan Nacional de Turismo Sostenible de Costa Rica 2002 – 2012 (Actualización al 2006). San José, Costa Rica: Autor.
Instituto Costarricense de Turismo. (2012). Plan Nacional de Turismo Sostenible de Costa Rica 2010 – 2016. San José, Costa Rica: Autor.
Instituto Costarricense de Turismo. (2015). Anuario Estadístico de Turismo 2014. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.ict.go.cr/es/estadisticas/informes-estadisticos.html#2005-2014
Oficina de Registro e Información de la Universidad de Costa Rica. (2014). Reporte del Sistema de Aplicaciones Estudiantiles sobre estudiantes graduados de la carrera de Bachillerato en Turismo Ecológico y Licenciatura en Gestión Ecoturística. San José, Costa Rica: Autor.
Angulo Pico, G., Quejada Pérez, R. y Yanés Contreras, M. (2014). Ingresos adecuados y satisfacción laboral: análisis probabilístico basado en una encuesta a graduados de educación superior en Colombia. Trabajo y sociedad, (22). Recuperado de http://www.unse.edu.ar/trabajoysociedad/22%20ANGULO%20PICO%20ingresos%20adecuados%20satisfaccion%20laboral.pdf
Ramírez Domínguez, M., Reséndiz Ortega, M. y Reséndiz Ortega, M. (2016). Metodología de seguimiento de egresados para fortalecer la vinculación de la universidad con la sociedad. Global Conference on Business and Finance Proceedings, 11(1), 1021-1026. Recuperado de http://search.proquest.com/docview/1765858710?Accountid=28692
Roldán Santamaría, L. (2005). Elementos para evaluar planes de estudio en la educación superior. Educación, 29(1), 111-123. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44029111
Román M. y Morales, N. (2015). Equidad e integración social. En Programa del Estado de la Nación, Vigésimo Primer Informe del Estado de la Nación (pp. 73–126). San José, Costa Rica: Programa del Estado de la Nación.
Ruetzlera, T., Bakerb, W., Reynoldsc, D., Taylora, J. y Allen, B. (2014). Perceptions of technical skills required for successful management inthe hospitality industry—An exploratory study using conjoint analysis [Percepciones de los conocimientos técnicos necesarios para una gestión exitosa en la industria de la hospitalidad-Un estudio exploratorio utilizando el análisis conjunto]. International Journal of Hospitality Management, 39(2014), 157 – 164. doi: 10.1016/j.ijhm.2014.02.012
Ruíz Navarrete, R. (2013). Propuesta para el rediseño del curso TE-0300 inglés conversacional I en turismo ecológico: Universidad de Costa Rica – Sede de Guanacaste. Intersedes, 15(30), 69-94. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intersedes/article/view/14870/14147
Silas Casillas, J. (2013). Acreditación mercado y educación superior. Reencuentro, 67(1), 17-25. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34030523003
Suárez Lantarón, B. (2014). La universidad española ante la empleabilidad de sus graduados: Estrategias para su mejora. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 25(2), 90–110. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338232663007
Universidad de Costa Rica, Consejo Universitario. (1974). Estatuto Orgánico de la Universidad de Costa Rica. Gaceta N.°52. San José, Costa Rica: Gaceta Universitaria.
Universidad de Costa Rica, Vicerrectoría de Docencia. (1991). Apertura del Bachillerato en Turismo Ecológico. (Resolución N.° 4880-90). San José, Costa Rica: Autor.