Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Debate Activities in the Learning Process. Experiences and Implications from the Learning Process of Economics Students
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

debates
learning process methodologies
experiences
economics
Debates
metologías de enseñanza
experiencias
economía

How to Cite

Salazar Espinoza, C. A., & Acuña, A. A. (2018). Debate Activities in the Learning Process. Experiences and Implications from the Learning Process of Economics Students. Revista Educación - Journal of Education, 42(2), 205–227. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.24956

Abstract

The change in the dynamics of the national economy and its business environment require modifications in the educational models and methodologies compatible with an ongoing learning process based on the student towards the development of necessary generic competences for a good job performance.  This study aims at designing, implementing and systematizing debate experiences in course syllabuses for economics being updated following a student-centered educational model. . The activities were carried out at the Faculty of Economics and Business at the University of Bio-Bio, Chile .Alternative versions of debates based on group characteristics and a specific a set of evaluation criteria were proposed. In addition, a protocol containing the phases of the activity, logistics and equipment use was developed. The results suggest that student motivation is a key factor for a successful debate when the formation of groups is intentional. This experience proves that it is possible to carry out debates in numerous courses defining alternative protocols and giving incentives based on rewards and penalties in the correct direction. It can also be concluded that activities must be conducted systematically throughout the training process. It is also necessary to foster the active participation of academics and explicitly specify the "debate" as a formal activity as part of the evaluation criteria in the  proposed -course syllabi.

https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.24956
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Acebal, A. M. (2004). Aspectos a ser tenidos en cuenta en un plan de evaluación de la calidad educativa a nivel nacional. Revista Iberoamericana de Educación, 35(2), 1-12.

Ahumada, P. (2001). La evaluación en una concepción de aprendizaje significativo. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso.

Azócar, R. E. (Enero-marzo, 2006). Reflexiones epistemológicas corriente racionalista-deductiva. Episteme, 7.

Barragán, R. (2005). El portafolio, metodología de evaluación y aprendizaje de cara al nuevo espacio europeo de educación superior. Una experiencia práctica en la Universidad de Sevilla. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 4(1), 121-140.

Cardelli, J. (2004). Reflexiones críticas sobre el concepto de transposición didáctica de Chevallard. Cuadernos de Antropología Social, 19, 49-61.

Castro, F., Correa, M. E., y Lira, H. (2004). Curriculum y evaluación - Texto guía. Chillán: Universidad del Bío-Bío.

Chevallard, Y. (1991). La transposición didáctica: Del saber sabio al saber enseñado (2a ed.). Buenos Aires: AIQUE.

Comelli, N., Ortiz, E., y López, M. (2002). El aprendizaje basado en problemas. Una propuesta didáctica para el área fisicoquímica. Congreso Regional de Ciencia y Tecnología NOA 2002, Universidad Nacional de Catamarca.

Darby, M. (2007). Debate: A teaching-learning strategy for developing competence in communication and critical thinking. Journal of Dental Hygiene, 81(4), 1-10.

De La Garza, E. L. (2004). La evaluación educativa. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9(23), 807-816.

Estaville, Jr., L. E. (1988). Debate: A teaching strategy for geography. Journal of Geography, 87(1), 2-4.

Facultad de Ciencias Empresariales. (2008). Proyecto de reforma del plan de estudios de la carrera de Ingeniería Comercial. Facultad de Ciencias Empresariales, Universidad del Bío-Bío, Chile.

Morales, P., y Landa, V. (2004). Aprendizaje basado en problemas. Theoria, 13, 145-157.

Pernecky, M. (1997). Debate for the economics class - and others. College Teaching, 45(4), 136-138. doi: 10.1080/87567559709596215

Ruiz, M. E. (2007). El debate como instrumento de evaluación. Departamento de Comercialización e Investigación de Mercados, Universitad de Valencia, España.

Universidad del Bío-Bío (2008). Modelo Educativo de la Universidad del Bío-Bío. Vicerrectoría Académica, Universidad del Bío-Bío, Chile.

Vo, H. X., y Morris, R. L. (2006). Debate as a tool in teaching economics: Rationale, technique, and some evidence. Journal of Education for Business, 81(6), 315-320. doi: 10.3200/JOEB.81.6.315-320

Zufiaurre, B., y Gabari, M. I. (2001). Didáctica para maestras, (2ª ed.). Madrid: Editorial CCS.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.