Abstract
The objective of this article is to assess the current state of classrooms pertaining to the public primary schools and classrooms in the Central Pacific Region of Costa Rica and, furthermore, analyze their socio-emotional impact in promoting a meaningful learning environment. A total of 33 schools were analyzed as part of this study. The data collection instruments that we used were non-participatory, observation and questionnaires answered by school administrators, teachers and students. Research approaches were exploratory and descriptive with regards to the describing school architecture and classroom design aesthetics that directly influence emotional behavior and learning. The information collected serves as useful input for both school authorities and teachers to be able to reflect raise awareness and enhance their classroom designs to promote classrooms that are meaningful learning spaces.
References
Referencias extraídas
Álvarez-Marchena, W., Arias-Díaz, A., Cortes-Miranda, C., Montiel-Ortega, E., Rosales-Flores, X., Umaña-Vásquez, E. (2006). Factores asociados a la deserción de la población estudiantil de sétimo año del Liceo José Martí, del Liceo de Chacarita y del Liceo Antonio Obando Chan, en el año 2004. (Tesis de Licenciatura). Universidad de Costa Rica, Costa Rica.
Aviles, D. et all. (1993). Análisis de espacios físicos de los centros educativos, en I y II ciclo de la zona escolar 03 de Liberia. (Tesis de Licenciatura). Universidad de Costa Rica, Costa Rica.
Cajiao, A. (2012). Parámetro de diseño para escuelas sostenibles en Costa Rica. (Tesis de Licenciatura). Universidad de Costa Rica, Costa Rica.
Castaldi, B. (1974). Diseño de centros educativos. México: Editorial Pax México.
Castro-Pérez, M. y Morales-Ramíez, M. (2015). Los ambientes de aula que promueven el aprendizaje, desde la perspectiva de los niños y niñas escolares. Revista Electrónica Educare, 19 (3). Recuperado de Doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.19-3.11.
Cattaneo, D. (2015). Arquitectura escolar moderna: interferencias, representación y pedagogía. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 6 (1). Recuperado de https://vocesysilencios.uniandes.edu.co/index.php/vys/article/download/230/733.
Cruz-Vargas, M., Jiménez-Bermúdez, L., Jiménez Leitón, E., Méndez-Díaz, Y., Vivas-Sancho, A., Zamora-Alvarado, W. (2007). Factores que favorecen el desarrollo de una actitud positiva hacia la docencia. (Tesis de Licenciatura). Universidad de Costa Rica, Costa Rica.
Delgado, V. (2009). Organización del aula de Educación Primaria en centros educativos de Burgos y su provincia. (Tesis de Licenciatura). Universidad de Burgos. Recuperado de Repositorio Institucional de la Universidad de Burgos.
Errázuriz, L. (2015). Calidad Estética del Entorno Escolar: El (f)actor Invisible. Arte, Individuo y Sociedad, 27 (1). Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/viewFile/43861/44660.
Fernández, A. (1997). La Expresión Arquitectónica en los Edificios Escolares. [pdf]. http://oa.upm.es/30266/1/Edificios_Escolares_USAL.pdf.
González-Palacios, Z., Marrero-Torre, D., Ramírez-Gonzales, M., Rodríguez-Matarrita, M. (2011). Relación entre el sentido de pertenencia y el éxito académico en estudiantes de educación media, un aporte desde la Orientación. (Tesis de Licenciatura). Universidad de Costa Rica, Costa Rica.
Gutiérrez, R. (1998). La Estética del Espacio Escolar. Barcelona, España: Oikos-Tau
Naranjo-Pereira, M. L. (2010). Factores que favorecen el desarrollo de una actitud positiva hacia las actividades académicas = Factors which favor the development of a positive attitude towards academic activities. Revista de Educación. 34 (1).
Padilla, F. (1998). Respuesta del Edifico Escolar al Uso y Solicitaciones (Análisis del deterioro), Énfasis en el Valle Central, Propuesta de Mejoras. (Tesis de Licenciatura). Universidad de Costa Rica, Costa Rica.
Palacios-Martínez, L. y Zaraza López, J. (2013). Relación que Existe entre el Espacio Escolar y las Experiencias Significativas en los Niños y Niñas del Grado Transición del Jardín Infantil la Gacela. (Tesis de Licenciatura). Universidad de San Buenaventura Seccional Medellín, Medellín. Recuperado de http://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstream/10819/2604/1/Relacion_Espacio_Escolar_Palacios_2013.pdf.
Santos Guerra, M. (1993.). Espacios escolares. [pdf]. Recuperado de http://bscw.ual.es/pub/bscw.cgi/d1059485/Santos%20Guerra,%20M.A.%20(1993)%20Espacios%20Escolares.%20Cuadernos%20de%20Pedagog%C3%ADa%20217.pdf
Viñao, A. (1993). El Espacio Escolar Introducción. Revista Historia de la educación. 12. Recuperado de http://revistas.usal.es/index.php/0212-0267/article/viewFile/10113/10529.