Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Teaching historical thought in teacher training. A narrative study on teaching practices among memorable university professors
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

How to Cite

Ezequiel-Aguirre, J., Porta-Vázquez, L. G., & Bazan, S. (2018). Teaching historical thought in teacher training. A narrative study on teaching practices among memorable university professors. Revista Educación - Journal of Education, 43(1), 400–417. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.28388

Abstract

This article presents findings from our research on best teaching practices of the History Department’s Faculty at the National University of Mar del Plata in Argentina. The study was based on surveys conducted among professors selected by their students as having been the most memorable and who significantly impacted their disciplinary and pedagogical training. The surveys probed at identifying actual teaching practices as conveyed through the voices and testimonies of the actual professors. The subjects were able to reconstruct their own experience through a biographical-narrative type methodology in which they recalled those moments that most resonated with their students as well as highlights of their professional careers. The professors emphasize that creating empathy with their students was an important aspect of good teaching practices. The faculty were also greatly concerned about developing skills within their students that involve historical thinking, interdisciplinarity and emotional issues that come into play when teaching.  A particularly noteworthy aspect of this study is how it gathers best college-level teaching practices from a standpoint where the subjects, through their narratives, play a central role in developing knowledge. Our findings, as revealed through the university faculty narratives, reveal the need for more regional dialogue to broaden perspectives on teacher training to address concepts such as teaching History and teaching practices within their concurrent social framework.

https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.28388
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Referencias extraídas

Aguirre, J. (2014) La ética y valores morales en la enseñanza universitaria desde la perspectiva de los estudiantes: conjunción de intelecto, compromiso, afecto y pasión en los profesores memorables. Revista Entramados, 1(1), 232-335. Recuperado de https://bit.ly/2TzN585

Andelique, C. (2011). La didáctica de la Historia y la formación docente ¿qué profesor de Historia necesitan las escuelas.

Clío &Asociados La Historia Enseñada, (15), 256-273. Recuperado de https://bit.ly/2siVjWM

Anijovich, R. (2009). Transitar la formación docente. Dispositivos y estrategias. Buenos Aires: Aique.

Arfuch, L. (2010). El espacio biográfico. Dilemas de la subjetividad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Bain, K. (2007). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Barcelona: Universidad de Valencia.

Besabé, L. y Cols, E. (2016). La enseñanza. En A. Camilloni, El saber didáctico (pp.125-160). Buenos Aires: Paidós.

Blanco, M. (2017). Investigación Narrativa y Autoetnografía: Semejanzas y Diferencias. Investigación Cualitativa, 2(1), 66-80.

Bolívar, A. (2012). Metodología de la investigación biográfico-narrativa: Recogida y análisis de datos. En M. M. Passeggi, Dimensões epistemológicas e metodológicas da investigação (auto)biográfica (pp. 79-109). Rio Grande del Sur: Editora Universitaria da PUCRS.

Bolívar, A. (2016). Conjugar lo personal y lo político en la investigación (auto)biográfica: Nuevas dimensiones en la política educacional. Revista Internacional de Educación Superior, 2(2), 341-365.

Bolívar, A., Domingo J. y Fernández C. M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.

Bruner, J. (2000). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.

Camilloni, A. (2016). El saber didáctico. Buenos Aires: Paidós.

Carreño, M. (2000). Teorías e instituciones contemporáneas de educación. Madrid: Síntesis.

Carretero, M. (1993). Constructivismo y Educación. Buenos Aires: Paidós.

Clandinin, D. J. (2006). Handbook of Narrative Inquiry. Mapping a Methodology. Thousand Oaks, California: Sage.

Coollingwood, R. G. (1981). Idea de historia. México: FCE.

Day, C. (2006). Pasión por Enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea.

De Laurentis, C. y Aguirre, J. (2016). Grandes maestros: una aproximación al estudio de la identidad docente en la Facultad de Humanidades de la UNMdP. Alquimia Educativa, 5(1), 1-12.

Denzin, N. (2008). La política y la ética de la representación pedagógica: Hacia una pedagogía de la esperanza. En P. Mc Laren y J. Kincheloe (Eds.) Pedagogía Crítica. De qué hablamos, dónde estamos (pp. 181-200). Barcelona: Grao.

Denzin, N. y Lincoln Y. (2015). Manual de investigación cualitativa, IV: métodos de recolección y análisis de datos. México: Gedisa.

Eldestein, G. y Coria, A. (1995). Imágenes e imaginación. Iniciación a la docencia. Buenos Aires: Kapeluz.

Erickson, F. (1997). Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza. En M. Wittrock, La investigación de la enseñanza, II. Métodos cualitativos y de observación. (pp. 203-243). Barcelona: Paidós.

Fenstermacher, G. (1989). Tres aspectos de la filosofía de la investigación sobre la enseñanza. En M. Wittrock, La investigación de la enseñanza, I. Enfoques, teorías y métodos (pp. 37-43). Barcelona: Paidós.

Fenstermacher, G. y Richardson G. (2005). On making determinations of quality in teaching, Teachers College Record, 107(1), 188-213.

Fenstermacher G. y Soltis J. (2007). Enfoques de la enseñanza, Buenos Aires: Amorrortu.

Freire, P. (2002). Pedagogía del Oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI.

García-Retana, J. (2016). Compromiso y esperanza en educación: Los ejes transversales para la práctica docente según Paulo Freire. Revista de Educación UCR, 40(1), 113-132.

Giroux, H. (2008). Introducción: Democracia, educación y política en la pedagogía crítica. En P. Mc Laren y J. Kincheloe (Eds), Pedagogía Critica. De qué hablamos, dónde estamos (pp. 1-25). Barcelona: Grao.

Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam Books.

Jackson, P. (2015). ¿Qué es la educación?. Buenos Aires: Paidós.

Litwin, E. (1997). Las configuraciones didácticas. Una nueva agenda para la enseñanza superior. Buenos Aires: Paidós.

Litwin, E. (2012). El oficio de enseñar. Condiciones y contextos. Buenos Aires: Paidós.

López de Maturana, S. (2010). Historia de vida de buenos profesores: experiencia e impacto en las aulas. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 3(14), 149-164. Recuperado de https://bit.ly/2LXALMo

Maggio, M (2012). Enriquecer la Enseñanza. Los ambientes con alta disposición tecnológica como oportunidad. Buenos Aires: Paidós.

McEwan, H. y Egan, K. (1998). La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación. Buenos Aires: Amorrortu Ed.

Pagés, J. (octubre, 2009). El desarrollo del pensamiento histórico como requisito para la formación democrática de la ciudadanía. Reseñas de Enseñanza de la Historia, (7), 69-91.

Perkins D. (1997). La escuela inteligente. Barcelona: Gedisa.

Plá, S. (2012). La enseñanza de la historia como objeto de investigación. Secuencia. 84, 25-60. Recuperado de https://bit.ly/2RH0YE8

Porta, L. y Álvarez, Z. (2018). Pasiones, Cecilia Colombani. Mar del Plata: EUDEM.

Porta, L. y Flores, G. (2013). Las buenas prácticas de enseñanza. El humor como recurso logopático de docentes memorables universitarios. Revista de Investigación educativa. 4(5), 192-211. Recuperado de https://bit.ly/2SE6Z1S

Porta, L. y Flores, G. (2017). Investigación narrativa en educación: la expansión del valor biográfico. Revista Instituto de Investigaciones en Educación, 45(2), 35-46.

Porta, L. y Martínez, C. (2014). Pasiones, Roberto Kuri. Mar del Plata: EUDEM

Porta, L. y Martínez, C. (2015). Pasiones, Cristina Piña. Mar del Plata: EUDEM

Porta L. y Yedaide, M. (2017). Pedagogía(s) Vital(es). Cartografías del pensamiento y gestos ético-políticos en perspectiva descolonial. Mar del Plata: EUDEM.

Porta, L., Álvarez, Z. y Sarasa, C. (24, 25 y 26 de febrero, 2010). La recuperación biográfica del rol de los mentores como contribución a la formación de jóvenes docentes e investigadores. II Congreso Internacional sobre profesorado principiante e inserción profesional a la docencia. Buenos Aires.

Porta, L., Flores, G. y Yedaide, M. M. (2012). Grandes maestros: Intimidad entre la educación y la vida. Pasión por enseñar en el aula universitaria. Revista de Educación 5(4), 173-188. Recuperado de https://bit.ly/2simsZI

Sanjurjo, L. (2002). La formación práctica de los docentes. Reflexión y acción en el aula. Rosario: Homo Sapiens.

Santisteban-Fernández, A. (2010). La formación de competencias de pensamiento histórico. En Clío & Asociados, La Historia Enseñada, 15 (pp. 34-56). Santa Fé, La Plata: s.n. Recuperado de https://bit.ly/2TzlKD5

Sarasa, C. y Porta, L. (2018). Narratives of Desire, Love, Imagination, and Fluidity: Becoming an English Teacher in a University Preparation Program. LACLIL 11(1), 141-163. DOI: 10.5294/laclil.2018.11.1.7

Sgreccia, N y Cirelli, M. (2015). Cualidades de docentes memorables destacadas por aspirantes a profesor en matemática. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. 19(2), 333-350. Recuperado de https://bit.ly/2CbxWD1

Taylor, S. y Bogdan, R. (2007). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Buenos Aires: Paidós.

Yedaide M. y Porta L. (2016). Siete tesis en el horizonte. Nuevos mitos y viejas utopías para la enseñanza. Actualidades Investigativas en Educación, 16(1), 1-17

Comments

Downloads

Download data is not yet available.