Abstract
Universal Design for Learning (UDL) is based on the premise that all students are capable of learning when the diverse needs of the class are taken into account. A DUA perspective requires that educators build a flexible curriculum through pedagogical mediation to enhance learning for the entire student body. Therefore, learning assessments should be directly linked to pedagogy-based mediation where techniques and assessment tools are closely linked. This is achieved by teachers democratizing assessments through self-assessments, co-assessments and assessments among peers to promote a culture of assessment and stop thinking of it as an exclusive process of the teaching faculty.
References
Referencias extraídas
Alba, C., Sánchez, J., Zubillaga, A. (2011). Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA). Pautas para su introducción en el currículo. España: DUALETIC. Recuperado de https://bit.ly/2bW4Dbi
Alba, C., Sánchez, J. M. y Zubillaga, A. (2014). Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA). Pautas para su introducción en el currículo. España: DUALETIC.
Arnais, P. (2003). Educación inclusiva: una escuela para todos. España: ALJIBE.
Barberà, E. (2006). Aportaciones de la tecnología a la e-Evaluación. Revista de Educación a Distancia, 6(1), 1-13.
Boud, D. (2017). Evaluación basada en estándares para una era de transparencia creciente. En D. Carless, S. Bridges, C. Chan y R. Glofcheski (Eds.), La ampliación de evaluación para el aprendizaje en la educación superior (pp.19 -31). Dordrecht: Springer. doi: https://doi.org/10.1080/23752696.2017.1413671
Burgstahler, S. (2011). Universal Design: Implications for Computing Education. ACM Transactions on Computing Education, 11(3), 1-17.
Cano, E. (2016). Del feedback al feedforward. En N. Cabrera y R. M. Mayordomo (Eds.), El feedback formativo en la universidad. Experiencias con el uso de la tecnología (pp. 29-40). Barcelona: LMI.CAST. (2011).
Universal Design for Learning (UDL) Guidelines: Full-Text Representation. Recuperado de https://bit.ly/2LVwwAW
Fernández de la Reguera, E. (2013). Estrategias docentes en secundaria: una experiencia de aprendizaje cooperativo en ciencias naturales (Tesis de Maestría). Universidad de Valladolid, España.
Hamodi, C., López-Pastor, V. M. y López-Pastor, A. T. (2015). Medios, técnicas e instrumentos de evaluación formativa y compartida del aprendizaje en educación superior. Perfiles Educativos, 37(147), 146-161.
Hernández, M. (2017) ¿Por qué ha costado tanto transformar las prácticas evaluativas del aprendizaje en el contexto educativo? Ensayo crítico sobre una patología pedagógica pendiente de tratamiento. Revista Electrónica Educare,21(1), 1-27. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-1.21
Magallanes, J. (2011). Estrategia de aprendizaje en alumnos de situación extraedad. México: Centro Chihuahuense de Estudios de Posgrado, Unidad Juárez.
Ministerio de Educación Pública. (2017). Política Educativa: La persona: centro del proceso educativo y sujeto transformador de la sociedad. San José, Costa Rica: CSE.
Segura, M. (2018). La función formativa de la evaluación en el trabajo escolar cotidiano. Revista Educación, 42(1),1-20. doi: https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v42i1.22743
Stiggins, R. (2008). Assessment manifesto: A call for the development of balanced assessment systems. Portland, Estados Unidos: ETS Assessment Training Institute.
Pereira-Chaves, J. (mayo-agosto, 2015). Evaluación, medición o verificación de los aprendizajes en el aula: Un estudio de caso en el Colegio Humanístico Costarricense de Heredia. Revista Electrónica Educare, 19(2), 405-428. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.19-2.22
Programa Estado de la Nación. (2015). V Informe Estado de la Educación. San José, Costa Rica: Programa Estado de la Nación