Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Socio-Emotional Skills in Educational Communities: Contributions to Integral Teacher Training
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Socio-Emotional Skills
Learning Community
Integral Perspective
Teacher Training
Habilidades socioemocionales
Comunidad de aprendizaje
Perspectiva integral
Formación docente

How to Cite

Aristulle, P. del C., & Paoloni-Stente, P. V. (2019). Socio-Emotional Skills in Educational Communities: Contributions to Integral Teacher Training. Revista Educación - Journal of Education, 43(2), 18–32. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.28643

Abstract

This study is aimed at describing and analyzing the role that emotions play on socioeconomic skills within an educational community as executed San Jose Primary School Teachers College in Cordoba, Argentina (Profesorados de Educación Inicial y de Educación Primaria del Instituto Superior de Formación Docente San José). This institute possesses a favorable learning environment that surpasses traditional prescriptive curriculums which include the development of socioemotional skills, a topic that has a positive impact on the composition of an educational community. We may ask ourselves, How are teachers preparing for the future in considering such teaching and learning perspectives within their scope of work? How will they broadly exceed the cognitive skills and place socioemotional skills as an important priority of their skillset? This study prompts us to reflect on the complexity of learning and aims to contribute to broadening the teaching horizons of teachers. Within this framework, the socioemotional skills of teachers in training was surveyed through a questionnaire. The results are considered promising in order to open spaces for reflection on the role that this type of skills should play in the new didactic agenda. Thus, the obtained findings challenge us to revise the curricular designs that guide teacher training to identify contributions capable of impacting their socio-emotional skills and promote the development of educational communities. The results are considered to be promising since they open spaces for reflection on the role that these types of skills could play in the new didactic agenda. Thus, the obtained findings challenge us to revise curricular designs that guide teacher training to identify contributions that will foster the development of their socio-emotional skills and promote the evolution of educational communities.

https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.28643
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Referencias

Ander-Egg, E. (2008) La ciudad educadora. Córdoba: Brujas.

Bar-On, R. (2014). Workshop sobre Inteligencia Emocional. Recuperado de https://bit.ly/2W02Ma6

Cole, M. (1999) Psicología cultural. Madrid: Ediciones Morata.

Coll, C. (2001). Las comunidades de aprendizaje y el futuro de la educación: el punto de vista del Fórum Universal de las Culturas. Simposio Internacional sobre Comunidades de Aprendizaje llevado a cabo en Barcelona.

Coll, C. (2009) Enseñar y aprender en el siglo XXI: el sentido de los aprendizajes escolares. En A. Marchesi, J.C. Tedesco y C. Coll (Coords.), Calidad, equidad y reformas en la enseñanza (pp. 101-112). Madrid: Fundación Santillana, OEI.

Elisondo, R. (2015). La creatividad como perspectiva educativa. Cinco ideas para pensar los contextos creativos de enseñanza y aprendizaje. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-23. doi: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i3.20904

Flecha, R. y Tortajada, I. (1999). Retos y salidas educativas en la entrada de siglo. En F. Imbernón (Coord.), La Educación en el siglo XXI. Los restos del futuro inmediato (pp. 13-180). Barcelona: Graó.

Gabel, R. (2005). Inteligencia emocional: perspectivas y aplicaciones ocupacionales. Lima: Universidad ESAN.

Gaeta, M.L. (2014) Autorregulación del aprendizaje y su promoción en el contexto del aula. En P.V. Paoloni, M.C. Rinaudo y A. González (Comps.) Cuestiones en Psicología Educacional: perspectivas teóricas, metodológicas y estudios de campo (pp.33-57). Tenerife: Sociedad Latinoamericana de Comunicación Social (SLCS).

Gagliano, R. (2007) Puertas y puentes de escuelas situadas. Acerca de la luz que atraviesa el prisma de la forma escolar. En R. Baquero, G. Diker y G. Frigerio (Comps.) Las formas de lo escolar (pp. 245-259). Buenos Aires: Del Estante.

Gardner, H. (2013) Las cinco mentes del futuro. Buenos Aires: Paidós.

Garello, V. y Rinaudo, M. C. (2012). Rasgos del contexto para la promoción del desarrollo académico y la creatividad. Estudio de diseño con estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(2), 159-179.

Gerver, R. (2010) Crear hoy la escuela del mañana. Ediciones SM.

Goleman, D. (2003) Emociones destructivas. Buenos Aires: Vergara.

Goleman, D. (2007) La inteligencia emocional. Buenos Aires: Vergara

Goleman, D. y Senge, P. (2016) Triple focus. Barcelona: Ediciones B.

Gutiérrez, G. M., Beltramino, L., Castro, E., González, E. y Tosolini, M. (2013) El nivel primario en Córdoba: análisis de sus tendencias y transformaciones: 2003-2013. Córdoba: Unión de Educadores de la Provincia de Córdoba.

Huertas, J.A. y Montero, I. (2001) La interacción en el aula. Buenos Aires: Aique.

Manes, F. y Niro, M. (2015) Usar el cerebro. Buenos Aires: Planeta.

Manes, F. y Niro, M. (2016) El cerebro argentino. Buenos Aires: Planeta.

Paoloni, P.V. (2014) El papel de las emociones en los aprendizajes académicos. En P.V. Paoloni, M.C. Rinaudo y A. González (Comps.) Cuestiones en Psicología Educacional: perspectivas teóricas, metodológicas y estudios de campo (pp. 83-131). Tenerife: Sociedad Latinoamericana de Comunicación Social (SLCS).

Paoloni, P.V. y Rinaudo, M.C. (2015). Cuestionario sobre Percepción de Habilidades. Argentina: Universidad Nacional de Río Cuarto.

Perkins, D. (2010) El aprendizaje pleno. Principios de la enseñanza para transformar la educación. Buenos Aires: Paidós.

Pineau, P. (2007) Algunas ideas sobre el triunfo pasado, la crisis actual y las posibilidades futuras de la forma escolar. En R. Baquero, G. Diker y G. Frigerio (Comps.) Las formas de lo escolar (pp. 33-44). Buenos Aires: Del Estante.

Pogré, P. y Lombardi, G. (2004) Escuelas que enseñan a pensar: enseñanza para la comprensión, un marco teórico para la acción. Buenos Aires: Papers Editores.

Pozo, J.I. y Monereo, C. (1999). El aprendizaje estratégico. Barcelona: Santillana.

Reimers, F. (2009) Educar para la paz y la ciudadanía en América Latina. En A. Marchesi, J.C. Tedesco y C. Coll (Coord.). Calidad, equidad y reformas en la enseñanza (pp. 125-141). Madrid: Fundación Santillana, OEI.

Repetto Talavera, E. y Pérez, J.C. (2007) Formación en competencias socioemocionales a través de las prácticas en empresas. Revista Europea de Formación Profesional, 40, 92-112

Reyes, D. J. (2004) La esfera emocional y su relación con el proceso de aprendizaje. Recuperado de https://bit.ly/2Z5GK7Z

Robinson, K. (2013) El elemento. Buenos Aires: Conecta.

Savater, F. (1997). El valor de educar. Barcelona: Ariel.

Tedesco, J. C. (2009) Educar en la sociedad del conocimiento. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

UNESCO (2010) Informe Mundial sobre el aprendizaje y la educación de adultos. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Hamburgo: UIL.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.