Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
An Overview of the Development of Astronomy in Costa Rica and Contributions by the San Jose Planetarium at the University of Costa Rica
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Planetarium of the University of Costa Rica
Astronomy
Education management
Education
Planetario de la Universidad de Costa Rica
Astronomía
Gestión de la educación
Educación

How to Cite

Calvo Gutiérrez, I. (2019). An Overview of the Development of Astronomy in Costa Rica and Contributions by the San Jose Planetarium at the University of Costa Rica. Revista Educación - Journal of Education, 43(2), 672–689. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.29180

Abstract

This article describes the development of Astronomy, Astrophysics, Space Science and other areas of Science within the Costa Rican Public Education System and important contributions of the San Jose Planetarium at the University of Costa Rica since its founding ten years ago, and the relationship of the planetarium within the areas of Education Administration as well as the historical, political, cultural and social impact on Costa Ricans. A brief  history of the course, Fundamental Astronomy, is analyzed as well as its association with other scientific and educational programs which the Planetarium also offers. Different features of the San Jose Planetarium are analyzed as well as its association with Costa Rica´s Public Education Administrative System based on recommendations by the International Astronomical Union [IAU] (2012) and Costa Rica´s State of the Nation Program 2014.

https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.29180
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Bakulin, P.I., Kononovich, E.V. y Moroz, V.I. (1987). Curso de Astronomía General. Moscú: Editorial MIR.

Drucker, P. (1999). La sociedad poscapitalista. Buenos Aires: Sudamericana.

Fernández, W. (1994). Historia del desarrollo de las Ciencias Atmosféricas en la Universidad de Costa Rica: hasta 1995. Revista Ciencia y Tecnología, 18(1), 31-46.

Fernández, W. (2008). Informe de fin de gestión. Área docente. Responsable función docente. Costa Rica: Universidad de Costa Rica.

González, L. (1976). Historia de la influencia extranjera en el desenvolvimiento educacional y científico de Costa Rica. San José: Editorial Costa Rica, Biblioteca Patria.

International Astronomical Union [IAU] (2012). Astronomy for the Developing World Building from the IYA2009: Strategic Plan 2010–2020. Recuperado de https://www.iau.org/static/education/strategicplan_2010-2020.pdf

Luján, J. (2008). La Nueva Guatemala, el espíritu ilustrado en el Reino de Guatemala e hipótesis sobre algunas de sus consecuencias. Diálogos Revista Electrónica de Historia. Volumen especial 2008, 548-562. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/dialogos/article/download/31184/30909

Ministerio de Educación Pública [MEP] (2003). Programas de Estudio de Física de la Educación Diversificada. San José, Costa Rica: M.E.P. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/descargas/programas-de-estudio/fisica.pdf

Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2012). Programas de Estudio de Ciencias Tercer Ciclo de la Educación General Básica. San José, Costa Rica: M.E.P. Recuperado de https://bit.ly/2Ur4uny

Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2014a). Programas de Estudio de Ciencias Primer Ciclo de la Educación General Básica. San José, Costa Rica: M.E.P. Recuperado de https://bit.ly/2Vb3D7D

Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2014b). Programas de Estudio de Ciencias Segundo Ciclo de la Educación General Básica. San José, Costa Rica: M.E.P. Recuperado de https://bit.ly/2I6faRY

Páez, J. (1994). Aspectos históricos de la astronomía en Costa Rica. Revista Ciencia y Tecnología, 18(1), 51-73.

Plummer, J., y Small, K. (December, 2013). Informal Science Educators’ Pedagogical Choices and Goals for Learners: The Case of Planetarium Professionals. Astronomy Education Review, 12(1), 1-16. doi: http://dx.doi.org/10.3847/AER2013004

Programa Estado de la Nación (2014). Primer Informe del Estado de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación 2014 (carpeta de prensa). Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/ecti/assets/carpetadeprensaweb.pdf

Salas C., Páez, J y Herrera, L., (2013) Historia de la Astronomía en Costa Rica [DVD]. Costa Rica: Planetario de San José de la Universidad de Costa Rica.

Segura, A (2015). Propuesta didáctica para fortalecer la enseñanza de la Astronomía, a nivel de primaria en Costa Rica, según programa de Ciencias del Ministerio de Educación Pública. (Tesis de licenciatura inédita). Universidad Estatal a Distancia, San José, Costa Rica

Sistema de Aplicaciones Estudiantiles [SAE]. (2015). Estadísticas por Sigla - Grupo. Universidad de Costa Rica [UCR]. San José, Costa Rica.

Solano, F. y Páez, J. (1991). Semblanza de un profesor de ciencias: Don Elliot Coen París. En A. Ruiz, Ciencia y Tecnología en la Construcción del Futuro (pp. 248-262). San José, Costa Rica: Ediciones Guayacán.

Taliashvili, L. (2009). Informe anual del Proyecto Planetario de San José de Universidad de Costa Rica. ED-1616. Proyecto de Acción Social sin publicar. Costa Rica: Universidad de Costa Rica, Costa Rica.

Taliashvili, L. (2010). Programa de educación y divulgación científica del Planetario de Universidad de Costa Rica (Programa Planetario). Proyecto de Acción Social sin publicar. Costa Rica: Universidad de Costa Rica, Costa Rica.

Taliashvili, L. (2012). Informe anual del Programa de Educación y Divulgación Científica del Planetario de Universidad de Costa Rica (Programa-Planetario). ED-1616. Proyecto de Acción Social sin publicar. Costa Rica: Universidad de Costa Rica, Costa Rica.

Taliashvili, L. (2015). Propuesta de Creación: Unidad Especial de Investigación Planetario de San José Universidad de Costa Rica. Vicerrectoría de Investigación sin publicar. Costa Rica: Universidad de Costa Rica, Costa Rica.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.