Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Evaluative Feedback for Group Work as a Tutorial Action Strategy at Universities
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Tutorials
Feedback
Learning
Tutorías
Retroalimentación
Aprendizaje

How to Cite

de la Torre Laso, J. (2019). Evaluative Feedback for Group Work as a Tutorial Action Strategy at Universities. Revista Educación - Journal of Education, 43(1), 509–520. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.30062

Abstract

Tutorial action as part of educational development has become a requirement of the new European Higher Education Area (EHEA).  Given this context, the intent of feedback between the faculty and students is to contribute to the teaching-learning model. Group work has also become another didactic tool which instructors do not generally assess through a qualitative analysis. This study probes at the perception of Occupational Therapy students who attended a required course at the University of Salamanca in Spain, with regards to tutoring feedback as a learning strategy for group work. In order to analyze this further, a cross-cutting study was conducted during two consecutive years with students enrolled in the course. The results revealed that using this type of tutorial action to provide feedback is a positive method for reporting on lessons learned. The conclusions and shortcomings of the study are also presented.

https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.30062
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Referencias extraídas

Álvarez, M. (2008). La tutoría académica en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 71-88.

Álvarez, P. R. (2013). La función tutorial del profesorado universitario: Una nueva competencia de la labor docente en el contexto del EEES. Revista portuguesa de pedagogía, 47(2), 85-106. http://dx.doi.org/10.14195/1647-8614_47-2_5

Álvarez, P. R. y López, D. (2013). Tutoría académica personalizada para estudiantes universitarios deportistas de alto nivel. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 14(2), 239-253.

Álvarez, V., García, E., Gil, J. y Romero, S. (2000). La orientación en la Universidad en el contexto de una docencia de calidad. En J. Ruiz y A. Medina (Coords.), Orientación educativa e Intervención Psicopedagógica, I Jornadas Andaluzas de Orientación y Psicopedagogía (pp. 209-252). Jaén, España: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Jaén.

Apodaca, P. (2006). Estudio y trabajo en grupo: el aprendizaje cooperativo. En M. de Miguel (Dir.), Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias: Orientaciones para el profesorado universitario ante el espacio europeo de educación superior. Madrid: Alianza Editorial.

Askew, S. y Lodge, C. (2000). Gis, ping pong and loopslinking feedback and learning. En S. Askew (Ed.), Feedback for learning (pp. 1-18). Londres: Routledge Palmer.

Boud, D. y Molloy, E. (2013). Rethinking models of feedback for learning: the challenge of design. Assessment y

evaluation in higher education, 38(6), 698-712.

Domínguez, G., López, A. y Cobos, D. (2012). La tutoría como valor añadido de la práctica docente. Una experiencia de Innovación Universitaria en el marco burocrático de Bolonia. @ Tic. Revista d ́innovacio educativa de la Universitat de Valencia, 9, 61-71.

Evans, C. (2013). Making Sense of Assessment Feedback in Higher Education. Review of Educational Research, 83(1), 70–120. https://doi.org/10.3102/0034654312474350

Ferguson, P. (2011). Student perceptions of quality feedback in teacher education. Assessment y Evaluation in Higher

Education, 36(1), 51–62. http://dx.doi.org/10.1080/02602930903197883

Fornells, J. M., Juliá, X., Arnau, J. y Martínez, J.M. (2008). Feedback en educación médica. Educación Médica, 11(1), 7-12. Recuperado de http://scielo.isciii.es/pdf/edu/v11n1/formacion.pdf

Gairín, J., Feixas, M., Guillamón, C. y Quinquer, D. (2004) La tutoría académica en el escenario europeo de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 61-77.

Gámez, M. J. y Torres, C. (2013). Las técnicas de grupo como estrategia metodológica en la adquisición de la competencia de trabajo en equipo de los alumnados universitarios. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 4(1), 14-25.

Gértrudix, M., Esteban, N., Hortal, E. y Gálvez, M. C. (2016). La transformación necesaria, en la innovación docente con TIC como instrumento de transformación. Madrid: Dyckinson.

Gil, A., Martínez, A., Tunnicliffe, A. y Moneo, J.M. (2013). Estudiantes universitarios y calidad del Plan de acción tutorial. Valoraciones y mejoras. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 63-87. http://doi.org/10.4995/redu.2013.5567

Guillies, R. M. y Boyle, M. (2010). Teachers' reflections on cooperative learning: Issues of implementation. Teaching and Teacher Education, 26(4), 933-940. http://doi.org/10.1016/j.tate.2009.10.034

Handley, K. y Williams, L. (2011). From copying to learning: using exemplars to engage students with assessment criteria and feedback.

Assessment y Evaluation in Higher Education, 36(1), 95-108.

Hattie, J. y Timperley, H. (2007). e Power of Feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81–112. http://doi.org/10.3102/003465430298487

Hilli, Y., Melender, H. L., Salmu, M. y Jonsén, E. (2014). Being a preceptor—A Nordic qualitative study. Nurse education today, 34(12), 1420-1424.

Juste, M. R. P., y Carballo, J. S. (2010). Ventajas e inconvenientes de la tutoría grupal como estrategia docente: estudio de caso. Bordón. Revista de pedagogía, 62(1), 155-166.

Martínez, M. E. y Raposo, M. (2010). Seguimiento de trabajos tutelados en grupo mediante rúbricas. En Vicerrectoría de Formación e Innovación Educativa, La docencia en el nuevo escenario del EEES (pp. 567-570). Vigo, España: Universidad.

Morales, P. (2012). La información de retorno en la evaluación (feedback). En J. C. Torre Puente, Educación y nuevas sociedades: la formación inicial del docenteado de infantil y primaria. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas.

Nunnally, J. C. (1987). Teoría Psicométrica. México: Editorial Trillas.

Paoloni, P. V. y Rinaudo, M. C. (2013). Los procesos de feedback desde una perspectiva multidimensional. Un estudio orientado a promover autorregulación en estudiantes universitarios. En P. Paoloni, M. C. Rinaudo y A. González Fernández (Eds.), Cuestiones en Psicología Educacional. Perspectivas teóricas, metodológicas y estudios de campo. Tenerife, Islas Canarias: Editorial Sociedad Latinoamericana de Comunicación Social (SLCS).

Pérez, A. (2006). Tutorías. En M. de Miguel (Coord.) Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias (pp. 133-167). Madrid: Alianza Editorial.

Rodríguez, S. (2004). Manual de Tutoría Universitaria. Recursos para la acción. Barcelona: Octaedro.

Rossiter, J. A. (2016). Using an understanding of feedback processes to improve student learning. IFAC-PapersOnLine, 49(6), 57-62.

Ross, P. y Tronson, D. (2005). Providing quality feedback – Where to from here? UniServe Science Blended Learning Symposium Proceedings. Recuperado de https://bit.ly/2sC5INn

Sadler, D. R. (2010). Beyond feedback: developing student capability in complex appraisal. Assessment y Evaluation in Higher Education, 35(5), 535–550.

Sellés, N. H., y Carril, P. C. M. (2012). Trabajo colaborativo en entornos e-learning y desarrollo de competencias transversales de trabajo en equipo: Análisis del caso del Máster en gestión de Proyectos en Cooperación Internacional, CSEU La Salle. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 10(2), 411-434.

Shute, V. J. (2008). Focus on Formative Feedback. Review of Educational Research, 78(1), 153–189.

http://doi.org/10.3102/0034654307313795

Torre, D. M., Sebastian, J. L. y Simpson, D. E. (2003). Learning activities and high-quality teaching: perceptions of third-year IM clerkship students.

Academic Medicine, 78(8), 812-814.

Torre, J. C. (2007). Una triple alianza para un aprendizaje universitario de calidad. Madrid: Universidad Pontificia Comillas.

Vickerman, P. (2009). Student perspectives on formative peer assessment: an attempt to deepen learning? Assessment y Evaluation in Higher Education, 34(2), 221–230. http://doi.org/10.1080/02602930801955986

Comments

Downloads

Download data is not yet available.