Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Training in Tolerance – Learning to Self-Regulate Emotions
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Tolerance
Self-regulation
Acknowledgement of the other
Coexistence
Philosophy for Children (PfC)
Tolerancia
Autorregulación
Reconocimiento del otro
Convivencia
Filosofía para Niños (FpN)

How to Cite

Rodríguez Ortiz, A. M., & Zapata Blandón, E. (2019). Training in Tolerance – Learning to Self-Regulate Emotions. Revista Educación - Journal of Education, 43(2), 383–400. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.30068

Abstract

Citizenship education has been a significant philosophical concern throughout time. It has also, essentially, been absent from Colombia´ for the past few decades. It is adamant to think about educational processes that will favor this aspect. Conflict in the school merely reflects a violent society, even after Colombia´s peace agreement that led to a period of peace. Teachers should be obligated to teach their students about citizenship so that they may consider themselves agents of social change and become a conscious part of this  transformative effort. This article shows the results of didactic research in the field of philosophy with the objective of identifying the role of self-regulation of emotions when teaching tolerance, based on one´s acknowledgement of the other as a part of a collective whole that serves as the basis for society. In this manner, changes in society can occur as well as opportunities for discussion where aspects such as bullying may be addressed. Action research was the methodology used for this study. Educating citizens implies not only understanding theories and concepts, but also, executing actions that display them. The didactic design for intervention in the classroom was conducted according to the Philosophy for Children strategy or enquire-based learning to foster opportunities for discussion.

https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.30068
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Álvarez, O. (2013). Las unidades didácticas en la enseñanza de las Ciencias Naturales, Educación Ambiental y Pensamiento Lógico Matemático. Itinerario educativo, 27 (62), 115-135. Recuperado de:http://revistas.usb.edu.co/index.php/Itinerario/article/view/1494/1265.

Aristóteles. (2012). Ética a Nicómaco. Madrid, España: Alianza.

Brugger, W. (1983). Diccionario de filosofía. Barcelona: Herder.

Camps, V. (2007). Educar para la ciudadanía. Sevilla, España: Fundación ECOEM.

Conde, S. (2004). Educar para la democracia. La educación ciudadana basada en el desarrollo de competencias cívicas y éticas. México: IFE.

Denzin, N. (1970). Sociological Methods: a Source Book. Chicago, USA: Aldine Publishing Company.

Duarte, J; Bos, M. y Moreno, M. (2011). Los docentes, las escuelas y los aprendizajes escolares en América latina: un estudio regional usando la base de datos del SERCE. Nota Técnica IDB-TN-267. Banco Interamericano de Desarrollo (BID). Recuperado de: http://www.iadb.org

Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.

Goleman, D. (1998). Inteligencia emocional. Barcelona: Editorial Kairós.

Guichot, V. (2012). Tolerancia, una virtud cívica clave en una educación para la ciudadanía activa, compleja e intercultural. Bordón. Revista de pedagogía, 64 (4), 35-47. Recuperado de https://recyt.fecyt.es//index.php/BORDON/article/view/56072/11366.

Lévinas, E. (1987). Totalidad e infinito. Barcelona, Ediciones Sígueme.

Lévinas, E. (2003). De otro modo que ser o más allá de la esencia. Barcelona, España: Ediciones Sígueme.

Lipman, M. (1988). Lisa. Textos de Filosofía para Niños. Madrid, España: Ediciones De la Torre.

Lipman, M. (1989). Mark. Textos de Filosofía para Niños. Madrid, España: Ediciones De la Torre.

Lipman, M. (2006). Entrevista a Matthew Lipman y a Ann Sharp. Entrevista con Diego Antonio Pineda. Revista internacional Magisterio. 21, 13-16. Recuperado de: https://issuu.com/revistamagisterio/docs/revista_21.

Lipman, M., Sarp, A. M. y Oscanyan, F. (1992). La filosofía en el aula. Madrid: Ediciones de la Torre.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2011). Estándares Básicos de Competencias Ciudadanas - Serie Guía No 6: Formar para la ciudadanía si es posible - Lo que necesitamos saber y saber hacer. Bogotá: MEN.

Pérez, I. y Pineda, X. (2016). Gestión educativa aplicada en la integración del aprendizaje activo y la investigación en el área de las matemáticas. Gestión, Competitividad e innovación, 4 (2), 15-26

Puig, M., Domene, S y Morales, J. (2010). Educación para la ciudadanía: referentes europeos. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 22 (2), 85-110.

Rodríguez, A; Andino, M; Portilla, O. y Coral, R. (2018). El conflicto interpersonal como oportunidad para aprender a convivir en la escuela. Análisis, 50 (93), pp. 287-315.

Santiesteban, A. (2004). La formación de la ciudadanía: Las TICs y los nuevos problemas. Alicante: AUPDCS.

Savater, F. (1992). Política para Amador. Barcelona: Ariel.

Savater, F. (2004). Ética para Amador. Barcelona: Ariel.

Serrano, C. (1998). Participación social y Ciudadanía. Un debate del Chile contemporáneo. Chile: Ministerio del Interior.

Voltaire. (1978). Tratado sobre la tolerancia. Madrid: Alfaguara.

Walser, M. (1998). Tratado sobre la tolerancia. Colección Estado y Sociedad. Buenos Aires: Paidós.

##plugins.facebook.comentarios##

Downloads

Download data is not yet available.