Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Returning to Comfort Zones and Interdisciplinary Projects? One High School´s Experience in Southern Argentina
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Educational Pojects
High School
Interdisciplinarity
Comfort Zone
educación secundaria
interdisciplinariedad
proyectos educativos
zona de confort

How to Cite

Carranza, P. F., Sgreccia, N. F., Quijano, M. de la T., Goin, M., & Chrestia, M. S. (2019). Returning to Comfort Zones and Interdisciplinary Projects? One High School´s Experience in Southern Argentina. Revista Educación - Journal of Education, 43(2), 508–524. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.30512

Abstract

This article analyzes the capacity of teachers, administrators and students to move from areas that they consider to be outside of their comfort zone to areas where they feel relatively more comfortable or stable while participating in an interdisciplinary high school project executed in Patagonia, Argentina. The project was underway and halfway through completion when the protagonists, for different reasons, stopped to question continuing the project or not. Theoretical considerations for this study are based on the need for interdisciplinary integration that also include aspects of knowledge, time, community and people. It looks at different areas of everyday school life where these types of projects may be sustainable, particularly with regards to teaching and assessment criteria. For this case, the protagonists were ultimately faced with a need to reconstruct epistemological references.

https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.30512
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Referencias

Ander, E. (2003). Métodos y Técnicas de Investigación Social IV. Técnicas para la recogida de datos e información. Buenos Aires: Lumen.

Artigue, M. (1988). Ingénierie didactique. Recherche en didactique des mathématiques, 9(3), 281-308.

Bajoit, G. (2009). Le concept de relation sociale. Prise de parole, 5(1).

Barbier, J.M. y Galatanu, O. (2000). Signification, sens, formation. París: Puf.

Beauvais, M. (2004a). Des principes éthiques pour une philosophie de l’accompagnement. Savoirs, 6, 99-113.

Beauvais, M. (2004b). Vers une éthique de l’accompagnement. En G. Jean-Montcler y E. Burguière (Presidencia). 7e Biennale de l’éducation et de la formation. Ponencia llevada a cabo en el Institut National de Recherche Pédagogique, Lyon.

Beauvais, M. (2006). Des postures de l’accompagnateur à la posture de l’accompagnant: Projet, autonomie et responsabilité. En P. Morin (Presidencia). 7e Colloque européen sur l’auto-formation: Faciliter les apprentissages autonomes. Ponencia llevada a cabo en la Ecole Nationale Supérieure de Formation de l'Enseignement Agricole, Auzeville.

Beauvais, M. (2007). Chercheur-accompagnateur: Une posture plurielle et singulière. Recherches Qualitatives, (3), 44-58.

Beauvais, M. y Haudiquet, A. (2010). Accompagner des acteurs éducatifs: Des contextes en changement(s), des valeurs en question(s). En L. Mottier, C. Martinet y V. Lussi (Presidencia). L’Actualité de la recherche en éducation et en formation. Ponencia llevada a cabo en la Université de Genève, Genève.

Beauvais, M. y Ray, A. (2012). Expérience, posture et imposture en formation des adultes: Des questions d’éthique. En J.C. Camart (Presidencia). Colloque International francophone: Expérience et Professionnalisation dans les champs de la formation, de l’éducation et du travail. Ponencia llevada a cabo en la Université de Lille, Lille.

Bloch, I. (2005). Quelques apports de la théorie des situations à la didactique des mathématiques dans l'enseignement secondaire et superieur. París: Denis Diderot.

Brousseau, G. (1988). Le contrat didactique. Recherche en didactiques des mathématiques, 9(3), 309-336.

Brousseau, G. (1998). Théorie des situations didactiques. Grenoble: La Pensée Sauvage.

Carranza, P., Sgreccia, N. y Chrestia, M. (2016). Los proyectos escolares con la comunidad. Relato de una experiencia en desarrollo. Memorias de la VI Reunión Pampeana de Educación Matemática (pp.384-395). Santa Rosa: Universidad Nacional de La Pampa.

Carranza, P., Sgreccia, N., Quijano, M.T., Goin, M. y Chrestia, M. (2017). Ambientes de aprendizaje y proyectos escolares con la comunidad. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 10(1), 50-61.

Chevallard, Y. (1985). La transposition didactique. Grenoble: La Pensée Sauvage.

Chrestia, M., Carranza, P., Quijano, M.T., Goin, M. y Sgreccia, N. (2015). Proyectos con la comunidad. Un camino hacia la integración de los conocimientos. Revista Novedades Educativas, 27(299), 30-36.

Durkheim, E. (1922). Éducation et sociologie. París: Les Presses universitaires de France.

Forés, A., Sánchez, J.A. y Sancho, J.M. (2014). Salir de la zona de confort. Dilemas y desafíos en el EEES. Tendencias pedagógicas, (23), 205- 214.

Freire, P. (1999). Education and community involvement. En M. Castells, R. Flecha, P. Freire, H.A. Giroux, D. Macedo y P. Willis. Critical Education in the New Information Age (pp.83-92). Lanham: Rowman & Littlefield.

Gerlero, C.A. (2014). Los sentidos del compromiso social universitario. Una aproximación a la construcción del estado del arte. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 10(9), 129-146.

Geromel, R.C. (2013). La vinculación universidad-sociedad desde una perspectiva social. Revista Educación y Educadores, 2, 79-93.

Gohier, C. (1989). Sens de l'identité et rapport à l'autre: Genèse d'une éducation à la responsabilité. Revue canadienne de l´education, 14(4), 471-481.

Gutstein, E. (2003). Teaching and learning mathematics for social justice in an urban latino school. Journal for Research in Mathematics Education, 34(1), 37-73.

Gutstein, E. (2005). Reading and writing the world with mathematics: Toward a pedagogy for social justice. Nueva York: Routledge.

Malagón, L.A. (2006). La vinculación Universidad-Sociedad desde una perspectiva social. Revista Educación y Educadores, 9(2), 79-93.

Mancera, G., Camelo, F. y Gonzalez, M.L. (2015). Un camino hacia una perspectiva socio-política de la educación matemática: Confesiones de un profesor-investigador. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 8(3), 25-45.

Morsetto, J., Lema, A., Pontin, M. y Paisio, G. (2008). Estudio preliminar sobre la cinética de secado para perejil en condiciones de secado solar. Avances en Energías Renovables y Medio Ambiente, 12, 141-146.

Muñoz, A.S. (2017). La sociedad de control: una mirada a la educación del siglo XXI desde Foucault. Revista de Filosofía, (73), 317-336.

Sartre, J.P. (1943). L'être et le néant. París: Gallimard.

Tamayo, M. (2011). La interdisciplinariedad. Santiago de Cali: Universidad Icesi. Recuperado de https://bit.ly/2W4uAdS.

Varela, F. y Santomé, J.M. (2005). La sostenibilidad en los proyectos y programas de cooperación para el desarrollo. Un enfoque integral. Recuperado de https://bit.ly/2ZpL2Ho.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.