Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
The Importance of an Education in Humanities for Employment: Perception of Graduates from a Peruvian University
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Education in the Humanities
Professional Training
Skills Development
Educación en humanidades
Formación profesional
Competencia profesional

How to Cite

Cervera Vallejos, M. . F., & Reluz Barturén, F. F. (2019). The Importance of an Education in Humanities for Employment: Perception of Graduates from a Peruvian University. Revista Educación - Journal of Education, 43(2), 438–453. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.32110

Abstract

Knowledge of the Humanities has become undervalued as part of career preparation given the predominance of Science and Technology. However, it is acknowledged that higher learning institutions must also prepare future professionals comprehensively, as required by society. This article reveals the results of qualitative research with focal groups gathered to discuss their perceptions about graduates from a Peruvian University the need of education in the humanities to future graduates. The semi-structured interviews were conducted with the four focal groups. The groups were composed o 32 graduates from the universities involved in the study. Sampling was intentional and with a snow ball effect until saturation was obtained. Data was processed based on analysis of each participant´s discourse which was coded to protect their identity. It was concluded that teaching about the Humanities fosters personal social growth, particularly among graduates who will one day join the work force.

https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.32110
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Aigneren, M. (2006). La técnica de recolección de información mediante los grupos focales. Recuperado de https://bit.ly/2PPXT4t

Amarcha, A, Cristóbal, A. y Castro, L. (2005). Tendencias de las trayectorias de los titulados en tránsito al mercado laboral. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 5 (3), 233-245.

Aldana, A. (2009). Formación humanística del estudiante universitario. Studiositas, 4(3), 9-20. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3658899.pdf

Alvira, R. (2006). Humanidades para el Siglo XXI. Pamplona, España: EUNSA.

Alvira, R. (2011). Apuntes de Principios de Filosofía Política. Pamplona, España: Eunsa.

Bejarano, L. (2016). ¿Qué tanto influye el prestigio de la universidad al buscar empleo? Colombia: Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca.

Domínguez, X. (2006). Ética del docente. Málaga, España: Fundación Emmanuel Mounier.

During, I. (2005). Aristóteles: Exposición Interpretación de su pensamiento. México: UNAM – IIF.

Gibb, A. (1997). Focus group. Social Research Update, 5(2), 1-8. Recuperado de: http://sru.soc.surrey.ac.uk/SRU19.html

Leivas, E. (2000). La Percepción de la personalidad un concepto. Madrid, España: Días De los Santos S.A.

Llano, A., Alvira, R., Calleja, T. Bastons, M. y Martínez, C. (1992). El Humanismo en la Empresa. Madrid, España: Rialp.

Llano, A. (1998). La nueva sensibilidad. Madrid: Espasa Calpe.

Llano, A. (2003). Repensar la Universidad. La Universidad ante lo nuevo. Madrid, España: EIUNSA.

Llano, A. (2006). Sentido actual de las humanidades. R. Alvira, Humanidades para el Siglo XXI (pp. 47-60). Pamplona: EUNSA.

Llano, A. (2012). ¿Ocaso de las Humanidades? Revisiones, 7, 185-192. Recuperado de https://bit.ly/2Eta2F8

López, M. (2009). Efectos de la correspondencia entre educación y empleo de los jóvenes en el mercado de trabajo mexicano. RMIE, 14(42), 863-887.

Martínez, J. (2009). Filosofía y Lenguaje: La formación Humanística en el desarrollo personal y sociocultural. (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, España.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Madrid: Katz editores.

Pizzul, M. (2013). La formación humanística fin esencial de la universidad. Mar del Plata, Argentina: Universidad Fasta.

Polo, L. (1997). Ética. Hacia una versión de los temas clásicos. Madrid: Aedos-Unión.

Polo, L. (2007). Ayudar a crecer. Cuestiones filosóficas de la educación. Pamplona, España: EUNSA.

Polo, L. (2009). El profesor Universitario. Piura: UDEP

Prevost, R. (2016, abril). La Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo: 18 años al Servicio de la Educación. Discurso como Gran Canciller de la USAT. Discurso presentado en Chiclayo, Perú.

Ratzinger, K. (2007). Discurso del Papa Benedicto VXI a profesores Universitarios de Europa. Recuperado de https://bit.ly/30DJMRJ

Reluz, F. (2014). Filosofía que debe permanecer en la Educación Actual. Lima, Perú: IIPCIAL.

Ruiz, M. (2002). Las humanidades como experiencia de comprensión en la formación universitaria. Revista de educación y pedagogía, 14(34), 69-82.

Sellés, J. (2007). Antropología para inconformes. Madrid: Rialp.

Stramiello, C. (2005). ¿Una educación humanista Hoy? Revista Iberoamericana de Educación 36(8): 1-5. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/1031Stramiello.PDF

Solís, F. (2010). La formación humanista, la universidad y la sociedad del conocimiento. Red Universidades Anáhuac. Recuperado de https://bit.ly/2EWUgCm

USAT. (2009). Estatuto Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo. Chiclayo, Perú: Fondo Editorial Universitario.

USAT. (2011). Modelo educativo Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo. Chiclayo, Perú: Fondo Editorial Universitario.

Vargas, J. (2010). De la formación humanista a la formación integral: reflexiones sobre el desplazamiento del sentido y fines de la educación superior. Revista Praxis Filosófica, 30, 145-167. Recuperado de https://bit.ly/2K27jqi

Vargas L. (2003). La percepción como un proceso cognitivo. Buenos Aires, Argentina: Macchi Grupo.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.