Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Psychological Care Needs for Underperforming College Students with Clinical and Subclinical Symptoms
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Psychological Symptoms
Risk Levels
Psychological Attention
University Students
Síntomas psicológicos
Niveles de riesgo
Atención psicológica
Estudiantes universitarios

How to Cite

Mayorga Lascano, M. P., & Moreta-Herrera, R. (2019). Psychological Care Needs for Underperforming College Students with Clinical and Subclinical Symptoms. Revista Educación - Journal of Education, 43(2), 311–325. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.32239

Abstract

This study reports on clinical and subclinical psychological symptoms, risk levels and psychological care requirements identified in psychology majors with low academic achievement at the Catholic Pontifical University of Ecuador (PUCESA) This study is used a non-experimental design which is quantitative in nature, descriptive, comparative and cross-sectional. A sample group of 92 students were selected specifically among students majoring in Clinical and Organizational Psychology. The Revised Symptom Checklist – 90-R (SCL 90-R) by Derogatis, Rickels and Rock (1976) was used to assess the sample group of 77.2% women and 22.8% men. Approximately 65.1% of the participants displayed low academic performance (academic conditioned) while 34.4 made up the control group of students (unconditioned) for a head-to-head comparison. Based on the results, the first academic conditioned group had a higher prevalence of obsessive-compulsive ideation and behaviors with symptoms of depression, somatization, anxiety, paranoid ideation and hostility, though to a lesser extent. While students in the second non-condition group had fewer obsessive-compulsive symptoms and low anxiety, they had higher rates of depression and hostility which did not, however, attain clinical levels. Although no significant differences were found with the control group, 19.1% were deemed to be at risk for developing psychological disorders due to their symptoms, while 3.5% required psychological counseling.

https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.32239
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Backhoff, E. (30 de 03 de 2016). Estudiantes de bajo rendimiento en México. El Universal. Recuperado de https://bit.ly/2HYXIhZ

Behar, R., González, J., Ariza, M. y Aguirre, A. (2008). Trastornos de la conducta alimentaria en mujeres embarazadas controladas en atención primaria. Revista chilena de obstetricia y ginecología, 73(3), 155-162

Blanco, J. H. (2005). Fundamentos de Salud Pública. Medellín: Corporación para Investigaciones Biológicas.

Bramajo, V. y López, M. (2013). Alcoholismo en la práctica ambulatoria. (Informe No. I). Buenos Aires: Eduvirama.

Campo, A. y Cassiani, C. A. (2008). Trastornos mentales más frecuentes: prevalencia y algunos factores sociodemográficos asociados. Revista Colombiana de Psiquiatría, 37(4), 559-600.

Caparrós, B., Villar, E. y Viñas, F. (2007). Symptom Check-List-90-R: fiabilidad, datos normativos y estructura factorial en estudiantes universitarios. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 781-794.

Cano, F. J., García, J., Rodríguez, L. y Antuña, M. A. (2005). Introducción a la Psicología de la Personalidad aplicada a las Ciencias de la Educación. Sevilla: Trillas/Eduforma

Casullo, M. (2004). El Inventario de Síntomas SCL- 90-R de L. Derogatis. Buenos Aires: UBA.

Casullo, M. y Castro, A. (2002). Patrones de personalidad, síndromes clínicos. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 7(2), 129-140.

Casullo, M., Cruz, M. S., Gonzáles, R. y Maganto, C. (2003). Síntomas Psicopatológicos en adolescentes: Estudio Comparativo. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 16(2), 135-149.

Del Toro, A. Y., Gorguet, M., Pérez, Y. y Gorguet, D. A. (2011). Estrés académico en estudiantes de medicina de primer año con bajo rendimiento escolar. Medisan, 15(1), 17-22.

Derogatis, L. R., Rickels, K. y Rock, A. (1976). The SCL-90 and the MMPI: Astep in the validation of a new self-report scale. British Journal of Psychiatry, 128, 280-289.

Fernández, E. y Martín, M. (1994). Ira y hostilidad en los trastornos coronarios. Anales de Psicología, 10(2), 177-188.

Fisher, S. y Reason, J. (1988). Handbook of life stress, cognition and health. Oxford: John Wiley & Sons.

Cabanach, R. G., Rodríguez, S., Valle, A., Piñeiro, I. y Millán, P. G. (2007). Metas académicas y vulnerabilidad al estrés en contextos académicos. Aula Abierta, 10, 3-16.

Gempp, R. y Avendaño, C. (2008). Datos Normativos y Propiedades Psicométricas del SCL-90-R en Estudiantes Universitarios Chilenos. Terapia Psicológica, 26(1), 39-58.

George, D. y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A Simple Guide and Reference. 11.0 Update. Boston: Allyn & Bacon.

Gerrig, R. J. y Zimbardo, P. G. (2005). Psicología y Vida. México: Prentice Hall.

Gómez, C. y Rodríguez, N. (1997). Factores de Riesgo Asociados al Síndrome Depresivo en la Población Colombiana. Revista Colombiana de Psiquiatría, 26(1), 23-25.

Gonzáles, J. (2002). Cuestionario de Síntomas (SCL-90-R) de L. Derogatis. Madrid: TEA Ediciones.

Huh, J., DeLorme, D.E. y Reid, L.N. (2006). Perceived third-person effects and consumer attitudes on prevetting and banning DTC advertising. Journal of Consumer Affairs, 40(1), pp. 90-116.

Jaude, G. (2002). Factores psicológicos que predisponen al bajo rendimiento, al fracaso y a la deserción. Valdivia: Universidad Austral de Chile.

Jiménez, Á. (2012). La eficacia de la palabra. Sobre la interpretación y los procesos de cambio subjetivo en psicoterapia. Santiago: Universidad de Chile

Kaplan, R.M. y Saccuzzo, D.P. (1982). Psychological testing: Principles, applications and issues. California: Brooks/Cole publishing.

León, J. (2002). Paradigmas de Investigación. Bucaramanga, Colombia: Universidad Santo Tomás.

Lipson, S., Gaddis, S., Heinze, J., Beck, K. y Eisenberg, D. (2015). Variations in student mental health and treatment utilization across US colleges and universities. Journal of American College Health, 63(6), 388–396. doi: 10.1080/07448481.2015.1040411.

Mayorga, M. (2013). Mejoramiento del rendimiento académico, a través de la modificación de los rasgos de personalidad. Un tratamiento experimental, aplicado al estudiantado con condicionamiento académico de la Escuela de Psicología de la PUCESA, durante el periodo académico. (Proyecto de investigación no publicado). Pontificia Universidad Católica del Ecuador - Sede Ambato, Ecuador.

Mayorga, M. (2014). Sintomatología Sub-clínica y el Rendimiento Académico del Estudiantado que Presenta Índice Promedial Condicionado: Caso PUCESA. (Tesis de maestría inédita). Pontificia Universidad Católica del Ecuador - Sede Ambato, Ecuador.

Masi, G., Sbrana, B., Poli, P., Tomaiuolo, F., Favilla, L. y Marcheschi, M. (1998). Depression and school functioning in non-referred adolescents: a pilot study. Child Psychiatry & Human Development, 30(3), 161-171.

Marshall, G. y Correa, L. (2003). Clasificación de liceos de enseñanza media. Análisis de rendimiento, fracaso y vulnerabilidad. Santiago: Pontificia Universidad Católica de Chile, Departamento de Estadística.

Martínez, J. (2011). Métodos de investigación cualitativa. Silogismo, 8, 1-34.

Melillo, A. y Suárez Ojeda, E. N. (2008). Resiliencia y Educación. Buenos Aires: Paidós.

Moreira, J. F. y Telzer, E. H. (2015). Changes in family cohesion and links to depression during the college transition. Journal of Adolescents, 43, 72–82. doi: 10.1016/j.adolescence.2015.05.012.

Moreta, R., López, C., Gordón, P., Ortiz, W. y Gaibor, I. (2018). Satisfacción con la vida, bienestar psicológico y social como predictores de la salud mental en ecuatorianos. Actualidades en Psicología, 32(124), 112-126

Naranjo, M. L. (2004). Enfoques conductistas, cognitivos y racional emotivos. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Núñez, F. (2001). Psicología y Salud. La Habana: Editorial Ciencias Médicas.

Osada, J., Rojas, M., Rosales, C. y Vega, J. (2010). Sintomatología ansiosa y depresiva en estudiantes de medicina. Revista de Neuro-Psiquiatría, 73(1), 15-19.

Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Internacional Journal of Morphology, 35(1), 227-232.

Polaino, A. y Vázquez, C. (1982). La Indefensión Aprendida ¿Un modelo experimental de la depresión? Barcelona: Universidad de Barcelona, Departamento de Psiquiatría.

Paolini, E. (2005). La depresión síntoma versus depresión síndrome en el niño y el adolescente. Clínica y Análisis Grupal. Revista de Psicoterapia, Psicoanálisis y Grupo, 94(27), 55-63

Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ambato. (2011). Reglamento General de Estudiantes. Ambato, Ecuador: PUCESA.

Rodríguez, S., Fita, S. y Torrado, M. (2004). El rendimiento académico en la transición secundaria-universidad. Revista de Educación. Temas actuales de enseñanza, 334, 391-414.

Sánchez, R. y Ledesma, R. (2009). Análisis psicométrico del inventario de síntomas revisado (SCL-90-R) en población clínica. Revista Argentina de Clínica Psicológica 18, 265-274.

Secretaría Escuela de Psicología PUCESA. (2014). Número de estudiantes condicionados. Ambato, Ecuador: PUCESA.

Slaikeu, K. A. (1998). Intervención en Crisis: Manual para prácticas e investigación. México: El Manual Moderno.

Tran, A., Tran, L., Geghre, N., Darmon, D., Rampal, M., Brandone, D. y Avillach, P. (2017). Health assessment of french university students and risk factors associated with mental health disorders. PLoS ONE, 12(11), 1-2. doi:10.1371/journal.pone.0188187

Villalta, M. A. (2010). Factores de resiliencia asociados al rendimiento académico en estudiantes de contextos de alta vulnerabilidad social. Revista de Pedagogía, 31(88), 159-188.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.